eCommerce CafePodcast & Community voor eCommerce ondernemers

Zakelijk Vloggen: Logische stap voor mijn webwinkel?

Luister
Zakelijk vloggen voor eCommerce ondernemers, Lieke van der PLas legt het allemaal uit.
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Als we het hebben over Zakelijk vloggen & eCommerce dan kan je niet om Lieke van der Plas heen

Zakelijk vloggen is helemaal hot, personal vloggers kennen we al genoeg, met grote Nederlandse namen. Maar wat is nu zakelijk vloggen?

Lieke vertelt waarom jij moet luisteren naar ons gesprek

Ik had Lieke van der Plas al een paar keer voorbij zien komen op social media. Het is niet alleen een leuke meid met een vlotte babbel maar ze heeft ook een uniek product.

Luister en of kijk naar dit inspirerende gesprek wat ik had met Lieke van der Plas van Lef Media had over zakelijk vloggen

Wie is Lieke van der Plas?

Naam: Lieke van der Plas
Woonachtig: Rotterdam Geboren: Hendrik Ido Ambacht
Eigenaar: Lef Media
YouTubeLef Media
Facebook: https://www.facebook.com/lefmediarotterdam/
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/lef-media/
Instagram: https://www.instagram.com/lefmedia/

Bekijk het hele gesprek met Lieke op YouTube

Introductie van Lieke van der Plas

Ze is naast eigenaresse van Lef Media ook presentatrice bij RTL. Het gesprek is opgenomen in het Studenten Hotel in Rotterdam. Hier huurt Lieke een werk plek.

Ik ben een eerlijke en directe Rotterdamse girlboss met lef, die energie krijgt van grote uitdagingen en niet bang is om risico te nemen.

Lieke van der Plas

Wat voor risico’s neem je dan zoal?

Lieke vertelt dat ze op haar 22 met Lef Media begon. Zonder enige kennis van ondernemen. Ze woonde wel al op haar zelf en wilde wel haar broek aanhouden, zonder aan te kloppen bij papa en mama.

Ander voorbeeld is dat toen ze 17 was besloot ze daar een jaar te gaan wonen.

Niet lullen maar poetsen

Lieke van der Plas

Niet lullen maar vloggen. Kan ook een uitspraak van haar zijn. Lieke is heel erg van het doen. Ze wil alles zelf doen.

Het meervoud van Lef is Leven

Lieke van der Plas
Zakelijk vloggen met een webshop. Hoe doe je dat?

Hoe kwam je op de naam Lef Media?

Het was mijn vader die ineens s’avonds laat appte van: Liek is Lef niet wat? Bij het zien dacht ze gelijk van dit is het. Alle domeinen waren natuurlijk al bezet. Daarom werd het Lef Media.

Ooit kwam ik een spreuk tegen het meervoud van Lef is Leven. Deze is natuurlijk heel toepasselijk. Deze qoute staat heel dicht bij haar.

Al heel je leven dromen van ondernemerschap

Als klein meisje droom Lieke er al van om ondernemer te worden. Als ze s’nacht niet kon slapen begon ze potentiële bedrijfslogo’s te tekenen.

Ze begon dan te schrijven met haar echte naam “ElseLieke”. Maar dit is geheim dus dat houden we ook zo. 🙂

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Afgelopen had ze een fotoshoot met het A.D. Die hebben haar gevraagd of ze een artikel over haar mochten schrijven, speciaal voor jonge ondernemers.

Maar het A.D. vond Lieke niet meer passen in de starters rubriek dus ze kreeg een uitgebreid eigen artikel.

Hoe kwam je op zakelijk vloggen?

Ze werkte bij de Euromast op de marketing afdeling. Maar daar was ze op zoek naar iets meer. Ze wilde weten wat ze nu eigenlijk echt graag wil doen.

Ze wist dat ze graag op het podium staat en van presenteren houd. Zo kwam ze ooit bij een opleiding in Hilversum (tv college). Deze opleiding duurde 8 weken. Na 8 weken wilde ze hier mee verder.

Maar hoe? Ze wilde niet naar Hilversum, ze wilde wel in Rotterdam blijven. Toen google ze eens zakelijk vlogger. Maar er kwamen NUL resultaten in Google.

zakelijk vloggen in google bestond nog niet
3 jaar later zijn dit 91.700 zoekresultaten op Google

Dus dit moest wel een gat in de markt zijn. Want als zakelijk vloggen nog niet bestaat in Google dan liggen hier kansen.

Uiteindelijk is de Euromast een van haar eerste klanten geweest. Daar waar ze begonnen is.

Ze interviewde collega’s en kwam op plekken waar de gasten zelf niet komen. In de keuken, en ze heeft samen met der oma in de hotel suite geslapen. Allemaal leuke vlogs en zeer informatief.

Wat kost een vlog camera?

Lieke vertelt een heel verhaal dat ze eerst een goedkope camera had gekocht en achteraf dus tocht wel wat geld heeft uitgegeven. Haar Advies is dan ook koop direct een goeie camera ipv klein en goedkoopte beginnen. Een goeie Vlog camera heb vanaf zo’n €600,- .
Je hebt ook duurdere camera’s maar let dan wel op het gewicht. Want een vlog camera moet niet te zwaar.

Ik zelf vertel even een verhaal over mijn podcast apparatuur. Ook ik heb het verkeerde kocht in het begin.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Lieke haalt voornamelijk haar inspiratie uit de gesprekken met de ondernemers, die weer geïnspireerd raken door haar.

Waarom zou iemand met een webshop moeten gaan vloggen?

Een webshop is vaak niet heel persoonlijk. Omdat je daar producten verkoopt. Vaak staat er een foto van de support. Meestal een stock foto.

Zorg allereerst voor een echte foto. Maar vloggen zorgt voor een persoonlijke verbinding met jouw klant. Her zorgt voor een extra gezicht, een extra feeling.

De kans dat je klant zich dus verbonden voelt met jou is dus groot en is de kans dus groter dat hij een bestelling plaatst in jouw webshop dan bij een webshop waar het allemaal maar kill is.

Hoe vaak moet je dan vloggen?

Je moet in ieder geval consistent zijn. Zorg niet voor een overkill. Maar wees consistent. Elke week, of elke dag. Maar dit blijft lastig. Een keer in de maand is waarschijnlijk prima.

GARY VAYNERCHUK is dit een overkill of niet. Hier verschillen we een beetje van mening. Want Gary post wel heel veel.

Waar ga je elke keer over vloggen als eCommerce ondernemer?

Ik geef voorbeelden van Etrias waar 60 man werkt waar dus mogelijkheden genoeg zijn. Maar Elmi met 4 kinderen en een webshop die misschien helemaal geen tijd heeft.

Lieke zegt hierop. Dat Elmi beter iets kan posten wat ze leuk vind en het moet geen moetertje worden. Elmi zou dus hele mooie vlogs kunnen maken over haar Outdoor tripjes.

Elk persoon heeft een verhaal probeer dit vast te leggen op Video.,

De definitie van vloggen blijft lastig, want heel veel mensen vinden er iets anders van.

Lieke van der Plas

Wat is zakelijk vloggen eigenlijk?

Vloggen is om er voor te zorgen dat het echte verhaal gefilmd wordt. Doordat jezelf de camera vasthoud en je mensen mee neemt in jouw verhaal. Laat je jouw waarheid zien.

Als iemand anders de camera vast houd is het al weer een heel ander verhaal. Dan ben je er minder bij betrokken. De camera is niet altijd even stabiel, dit maakt het allemaal echt!

Een vlog van Lieke bestaat op voorhand ongeveer uit 80-100 beelden. Deze worden daarna strak geëdit en moet een filmpje worden van max 2 minuten.

Met het editten zijn ze dus ook wel even bezig. De edit is dus ook erg belangrijk. Ze besteed dit al 2 jaar uit aan Jessy. Zij zijn zo op elkaar ingespeeld dat dit echt heel fijn werkt.

Vroeger was zij met editten zo’n een uur of 4 bezig, en Jessy kan dit ongeveer in 2 uur. Dit allemaal voor een filmpje van max 2 minuten.

Alles bij elkaar is ze zo’n 8 uur bezig om een vlog te maken van 2 minuten. Waarop ik vertel dat ik ongeveer 14 uur bezig ben om een Podcast op te nemen en live te zetten.

Wat is het verschil tussen Story telling en een vlog?

Nou eigenlijk geen! zei Lieke kortaf. Het versterkt elkaar heel goed.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk die omzetstijging!

Lieke van der Plas

Wat zijn de do’s en de echte don’ts?

Een echte do is kijk in de camera lens. Dat is haar aller belangrijkste, en wees vooral je zelf. Ga je niet anders voordoen. Zorg juist voor al die menselijke aspecten. Dus wees vooral jezelf.

Ik denk dat die reclame van Car Glass hartstikke ingestudeerd is

Lieke van der Plas

Vertel geen langdradig verhaal in je vlogs. Dat is wel een echte don’t! Probeer geen reclame te maken. Dit maakt het allemaal niet echt meer. Zakelijk vloggen is geen reclame boodschap maar kijkje in je bedrijf.

Sluit wel af met een call to action!

Master Class zakelijk vloggen

Gratis Master class zakelijk vloggen van Lieke van der Plas

Lieke en ik gaan samen een masterclass weggeven. Lieke geeft de master class, en ik zorg voor de accommodatie.

Iedereen is welkom. Zijn we met 5 is het leuk zijn we met 100 is het ook leuk.

Wil je mee doen met deze Master Class. Plaats dan hier onderaan de pagina een reactie dat je graag mee wilt doen aan deze Master Class van Lieke.

Ga naar minuut 48 van de Podcast of de YouTube film en luister daar naar de simpele voorwaarden. Maar start met een reactie te plaatsen hier onderaan het bericht. Ook na 1 uur en 5 minuten komen er wat voorwaarden voorbij.

Gratis Master Class zakelijk vloggen met Lieke van der Plas
Gratis master Class zakelijk vloggen Lieke van der Plas

Wat is je grootste blunder ooit?

Behalve in minuut 58 waar Lieke gaat zoeken naar haar microfoon en deze vind in haar decolleté, en ze denkt aan een 18 plus video 🙂
Viel reuze mee Lieke 🙂

Ze zat voor eerste internationale klus in Spanje. Maar ze was €2000,- vergeten door te factureren van een fotografe. Girl boos als ze is heeft ze dit wel opgelost door eerlijk naar de opdrachtgever te gaan en ze hebben alles alsnog betaald.

Ze was ook een keer de naam van een VVD prominent vergeten bij een introductie van een bepaald evenement. Een zaal van 100 man gelukkig kon hij het waarderen.

Over LEF hebben gesproken

Vorig jaar is Lieke een auto bedrijf binnen gestapt met de vraag of zij een auto willen leveren en als tegen prestatie maakt zij een maandelijkse Vlog voor het bedrijf.

Zakelijk Vloggen met Lieke van der Plas

Dit ging makkelijker dan op voorhand gedacht. Het eerste auto bedrijf zij gelijk volmondig JA dat is goed. Nu rijdt Lieke in een gesponsorde Fiat 500 met reclame. Genaamd Freek de Fiat.

Hoelang moet een vlog zijn?

Lieke maakt zelf vlogs van 2 minuten. Een vlog van 5 minuten is veelte lang. Met een Vlog is het alleen maar zenden en dat mag dus nooit langer duren dan 2 minuten.

Waarom kijken mijn kijkers nog? Dit moet altijd de een vraag blijven. Als je hier antwoord op kan geven dan is het goed.

Vergeet niet af te sluiten met een call to action.

Wanneer is het moment om te posten?

Het Advies is hierin het zelfde als Dick de Zwart ooit heeft gegeven voor e-Mailmarketing. Bekijk analytics en bekijk wanneer jij het meeste traffic op je site krijgt. Iets eerder is dan een mooi moment van plaatsen.

Zelf doet Lieke dit niet. Zij post direct een podcast. Ze heeft echter het geduld niet om te wachten op het ideale moment. Ik ben hier ook schuldig aan.

Ik ben heel goed in andere adviseren, maar zelf het vervolgens zelf doen lukt niet!

Lieke van der Plas

Leef je vooral in op jouw doelgroep. Wanneer is je doelgroep online. Alle social media kun de de statistieken van zien en weet je dus wanneer je doelgroep online is.

Waar plaats je de vlog?

Dit kan overal zijn. Waar zit je doelgroep? Zit deze voornamelijk op Linkedin dan plaats je deze daar, maar zit je doelgroep voornamelijk op Instagram dan post je de vlog natuurlijk daar.

TikTok is een kanaal om in de gaten te houden!

Het kan bijvoorbeeld ook in je e-Mail handtekening. TikTok. Lieke doet er nog vrij weinig mee. Maar zeker een kanaal om in de gaten te houden.

Ik ben van het groot denken

Lieke van der Plas

Hoe ziet Lef Media er over 5 jaar uit?

Ik ben van het groot denken! zegt Lieke na het stellen van deze vraag. Lef Media Amsterdam, Den Haag en nog een aantal grote plaatsen.

Zelf vliegt ze dan de wereld over om Vlogs te gaan maken, met een kantoor in Spanje. Ze wil ook heel graag in Zuid Amerika gaan vloggen.

Wat zijn de doelstellingen voor 2020?

Ze is bezig met een eigen LEF Model. Deze wilde ze 4 keer verkopen in 2020. Dit heeft ze al gerealiseerd in januari 2020. Ze wil einde van dit jaar een eigen kantoor in Rotterdam Centrum.

Vaste vragen rondje met Lieke van der Plas – zakelijk vlogger

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of mail adres kan je horen in de podcast.
Hoeveel is genoeg? Nooit genoeg. Als je ergens bent of iets hebt dan wil je altijd meer.
Wat is je favoriete podcast? natuurlijk het eCommerce Café, Serious sellers, seller sessions, ecomcrew
Wat is je laatst gelezen management boek? Ted Talks
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? The Secret – The Power – Rhonda Byrne
Hoelang bestaat Facebook nog?
We doen steeds minder met facebook. Maar blijft wel bestaan. Handig voor verjaardagen.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
Tot er een zichtbare vlek in zit.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Johan de Wit. Inmiddels is de afspraak al gemaakt met Johan de Wit. Bedankt Lieke.

Onwijs bedankt Lieke van der Plas

Wat gaat een uurtje toch snel. De tijd is voorbij gevlogen. Ik ben weer heel veel wijzer over Zakelijk vloggen. Ik vind je heel stoer. Met 22 een onderneming beginnen dat inspireert mij enorm.

Onwijs bedankt voor de gastvrijheid en het delen van je kennis. Ik ga je zeker in de gaten houden. Tot snel.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

2 berichten

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 17