Wereldwijd verkopen met ondernemer op slippers Bas Urlings

Luister
Wereldwijd verkopen met ondernemer op slippers Bas Urlings
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Een succesvolle ecommerce business met wereldwijde verkopen, een fabriek in China, en een coaching business om andere ondernemers te helpen net zo succesvol te worden. En dat allemaal op slippers! Wij moesten Bas Urlings toch even vragen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Luister naar deze aflevering voor veel tips en inspiratie.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Bas Urlings?

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Bas heeft een aantal filters voordat je bij hem terecht komt.
Hoeveel is genoeg? Het is al genoeg. De 10 miljoen is een getal om een stip op de horizon te hebben. Het is een slimme les om je niet blind te staren op meer geld, dat brengt niet het geluk.
Wat is je favoriete podcast? Ondernemen op slippers, Serious Sellers Podcast, Ecomm Crew, Thijs Lindhout, en The Spiritual Gain of Business.
Wat is je laatst gelezen managementboek? No Filter.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Scaling Up.
Hoe kunnen we ecommerce duurzamer maken? Iedereen moet op zijn niveau een steentje bijdragen. Bas is op zoek naar een upcycle, waarbij het product meer waard wordt dan wat het daarvoor was. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? Als het niet vies is, hoeft het niet gewassen.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Demian Beenakker.

Ecommerce tools

Systeem voor webshops: Bas heeft bijna elk systeem wel gehad. SEO Shop vooral, dat is nu Lightspeed. 
Email marketing: MailBlue (klik hier voor het interview met oprichter Youri Meuleman).
Payment provider: Mollie, Pay in 3 en Plug & Pay. 
Hosting provider: Meeste is SaaS.
Transporteur: in Nederland DHL, PostNL, vanalles. 
Keurmerken: nee. Voor webwinkels wel gehad, maar nu nog 1 merk over en dan is een keurmerk niet nodig. Vooral omdat het grootste volume op de marketplaces ligt.
Marketplaces: amazon en bol.com. 

Wereldwijd verkopen met ondernemer op slippers Bas Urlings

Meer wereldwijde verkopen door corona

De corona crisis heeft eigenlijk alleen een positief effect gehad voor Bas. Bizar genoeg heeft hij 3 maanden voor de eerste lockdown de sleutels van zijn kantoor ingeleverd. Hij maakte een transitie van 30 man op kantoor naar een wereldwijd virtueel team. Vlak voor de eerste lockdown werkte Bas al volledig virtueel met nieuwe mensen. 

Waarom hij ervoor had gekozen om zijn bestaande team te vervangen door een virtueel team? Bas deed veel deals op dagdeal sites, daar zat een daling in. Een aantal partijen zijn failliet gegaan en de markt ging naar beneden. Daarnaast stak de trend op dat mensen rechtstreeks in China gaan bestellen. Bas had toendertijd een assortiment van 20.000 producten in zijn warehouse, dus toen heeft hij besloten om alles uit te verkopen en alleen nog focussen op eigen producten. Hij wilt toe naar een assortiment van 3 tot 5 producten die je aan dezelfde klant kan verkopen (hij noemt dit het Apple-model). Hierdoor kan je de customer life value zo hoog mogelijk houden. 

Door corona zat iedereen thuis en gingen veel mensen online bestellen, waardoor de handel van producten door het dak ging voor Bas. Op Plazatalk.nl, waar Bas mensen helpt een onderneming op te zetten, is hij online events gaan geven. Dat ging toen via zoom en inmiddels is Bas zelfs een eigen streaming studio aan het bouwen. 

Wereldwijd verkopen en zelf produceren

Een eigen fabriek in China, dat hebben niet veel mensen. Hoe doe je dat? Bas heeft een Chinese dame in dienst die in Nederland woont. Haar vader heeft ook een fabriek in China van 8 verdiepingen, Bas heeft hier 2 verdiepingen van. Haar neef en broer helpen met het management ervan. 

Bas gaat in zijn fabriek zelf fietstassen produceren. Waarom? Vergelijkbare modellen werden geïntroduceerd op Amazon door mensen die Bas gekopieerd hebben. Dezelfde leverancier ging ook leveren aan andere Amazon sellers, en daar wilde Bas vanaf. Hij wilt zelf het product kunnen innoveren. Daarnaast is hij zelf een bevestigingssysteem aan het maken voor de fietstassen. Door zelf te produceren kan je het product beter beschermen, maar de kostprijs gaat ook naar beneden. Daardoor kan je meer besteden aan marketing dan je concurrent die geen eigen fabriek heeft.

In China verkoopt Bas nog niet. Hij kan wel via Alibaba in de rest van de wereld groothandel verkopen, want hij heeft gewoon een fabriek. Hij zal eerst focus leggen op eigen producten, maar dit is een eventuele stap voor later.

Werken met een wereldwijd remote team

Bas werkt zoals gezegd sinds begin dit jaar met veel mensen die specialistische taken uitvoeren, maar ook een core team. Het zijn freelancers die wereldwijd zitten, daarmee wordt het heel efficiënt. Bas heeft een virtuele PA die wel in nederland zit, zij helpt hem om het team aan te sturen. Er is daarnaast ook iemand die over het Amazon-gedeelte gaat en de mensen die daaraan werken aanstuurt. Zo heb je wel een tussenlaag. 

Zijn volgende boek wilt Bas over virtuele teams maken. Virtuele teams werken namelijk performance based – zo zou het moeten zijn voor al het personeel. Performance based houdt in dat als ze hun werk niet goed doen, er morgen iemand anders op hun plek zit. Daardoor moeten ze goed werk leveren. Als je met freelancers werkt, dan is het schaalbaar naar boven en naar beneden. Bas heeft gemerkt dat het heel belangrijk is om die flexibiliteit te hebben. 

Wereldwijd verkopen met ondernemer op slippers Bas Urlings

Zit er nog wel toekomst in een webshop?

In zijn eigen strategie draait de webshop bijna geen volume in deze fase van de onderneming. Bas ziet het zo dat je moet beginnen waar de klanten al zitten, dat is in zijn geval de marketplaces. Om die reden is hij nu aan het voorbereiden om een kickstarter campagne te doen met een nieuwe versie van het product. Het is altijd een race tegen liquiditeit en cashflow. Daarbij is het kickstarter model heel interessant. Klik hier voor de aflevering met Kevin de Krieger over crowdfunding op Kickstarter.

Zit er toekomst in webshops? Ja, maar alleen webshops met eigen producten met genoeg marge. Coolblue of bol.com spendeert veel voor een kleine klant, omdat de customer lifetime value hoog is. Dan moet je een goede marge kunnen vragen om hier tegenop te kunnen boksen. Een eigen webshop is echter een mooie manier voor branding en goed voor klantdata, want die krijg je nauwelijks als je via marketplaces verkoopt. 

Je ziet verder dat elk business model dat succesvol is en wereldwijd gaat, schakels weghaalt uit de productieketen. Denk aan voorbeelden als Uber en Airbnb. Marketplaces gaan groter sterker en machtiger worden. Daar ziet Bas het steeds meer naartoe bewegen, waardoor het belangrijk is dat je dat spel snapt en dat je daar bent. Op het gebied van Amazon wordt Nederland nu pas wakker. Amazon heeft de grootste logistiek ter wereld, ze hebben zelfs al hun eigen schepen. Dat gezegd hebbende kan je ook als kleinere zonder team een bizar grote business neerzetten met weinig mensen. Je kan tegengeluid maken tegen de grote merken. Als je innovaties kan doen op bestaande producten, met een klein team en snel schakelen, dan heb je een flinke streep voor op de grote merken waarbij innovaties door verschillende lagen moeten. 

Importeren uit China

Van importeren uit China heeft Bas bijzonder veel geleerd. Een tips bij het zoeken naar een leverancier: vraag of ze zelf produceren. Ze zullen altijd ja zeggen, dus dat moet je wel controleren. Als je namelijk bij de source inkoopt kan het goedkoper. Even videobellen en vragen of hij een rondje door de fabriek wilt lopen kan een oplossing zijn. Al heeft Bas ook wel eens een rondleiding gehad in een fabriek waar de verkoper afnam, het was helemaal niet zijn eigen fabriek. Ze doen alles om de order binnen te krijgen, dus je moet voorzichtig zijn.

Een andere fuck up was dat de samples van goede kwaliteit waren, maar als je dan een container bestelt is het net iets minder mooi. Dat zijn ook dingen waar de verkoper aan de materiaal kant geld bespaart. Kwaliteitscontrole is belangrijk als je in China besteld. Nu fabriceert Bas zelf en staat er iemand op de vloer, maar de grote zendingen worden ook allemaal gecontroleerd. De beste tip over importeren is om zo snel mogelijk te gaan werken met partijen die de logistiek goed snappen, want dit is altijd een grote puzzel. 

Hoe ziet de toekomst eruit voor ondernemer op slippers Bas Urlings?

Bas heeft een redelijk clear pad voor zichzelf. Belangrijkste is dat hij lol heeft in wat hij doet, dus als het niet meer leuk is gaat hij een pivot maken. Nu is hij vooral bezig met Plazatalk. Hij heeft ontzettend veel lol met mensen helpen daarin, dat is voor nu stap 1. Daarnaast vindt Bas het ook leuk om zelf producten te produceren en over de hele wereld te verkopen. Die droom is hij nu aan het leven. 

In deze fase helpt Bas al mensen, en de volgende fase is om een soort incubators club op te zetten. Daarbij gaat hij niet alleen helpen, maar ook investeren in andere bedrijven. Hoeft geen geld investering te zijn, maar ook strategische man aan boord om kennis in te brengen. Een soort van eindspel zou zijn om een panel te hebben. Het wordt steeds meer een investeerders rol en mensen helpen, en daar veel plezier aan beleven. Binnen 3-5 jaar wilt Bas dan ook zijn eigen merk verkopen. Hij hoopt op een exit van 10 miljoen, dan kan Bas gaan investeren met dat geld. Daarnaast heel leuk om een inspirator te zijn, o.a. met zijn podcast Ondernemen Op Slippers

Je moet het nooit ten koste laten gaan van gezondheid en gezin. Daarom gaat Bas ook meer het spirituele pad bewandelen. Verlichting zit vanbinnen en niet als je miljoenen verdient. Bas gaat het voor zichzelf omdraaien en een meditatie course doen. 

Bedankt Bas Urlings

Bas, bedankt voor het delen van je bijzonder inspirerende verhaal. Ik denk dat veel webshop eigenaren kunnen leren van de manier waarop jij waarde toevoegt aan de producten die je wereldwijd verkoopt.

Volgende gast: Jeroen Janssen

Jeroen Jassen is Customer Experience Expert met meer dan 8 jaar ervaring met een sterke focus op service innovatie. Hij ontwerpt data-centric marketing strategieen door op feiten gebaseerde klant inzichten en marketing automation.

“I don’t really care who gets credit, I just want to win. Cutting through the noise and creating conversations, not just campaigns.”

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 52