Webwinkel Keurmerk: De voor en nadelen.

Luister
WebwinkelKeur Marcel Landeweerd in het eCommerce Café
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Bekijk het hele gesprek via YouTube met Marcel Landeweerd van Webwinkel Keur

Het grootste webwinkel keurmerk van Nederland legt uit.

Als je meer wilt weten van webwinkel keurmerken dan kan je natuurlijk niet om Marcel Landeweerd heen. Dus gaat het eCommerce Café In gesprek met oprichter stichting Webwinkelkeur Marcel Landeweerd.

Tijdens dit gesprek komen we te weten dat plus minus 30% geen lidmaatschap krijgt. Verder vertelt Marcel ondernemen, waarom hij zo bang is voor de macht van Amazon, zijn studie naar Google, waarom ze in Spanje gestart zijn.

Ook vraag ik naar zijn mening over het feit dat sommige webshops zich nu volledig focussen op Marktplaatsen zoals Bol en Amazon, en niet meer op hun eigen webshop.

Wie is Marcel Landeweerd?

Naam: Marcel Landeweerd
Woonachtig: Den Haag Geboren: Witharen
Gezin: Vriendin
Eigenaar: Stichting WebWinkelkeur, Libertes, eValor.es
Neven Activiteiten: Reservist – Korps Nationale reserve
Website: WebwinkelKeur 
Vestigingen: Enschede, Sofia, Den Haag
Twitterhttps://twitter.com/webwinkelkeur
YouTubeWebwinkelkeur
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/stichting-webwinkelkeur
Instagram: https://www.instagram.com/webwinkelkeur
Commerce Platform: Eigen Ontwikkeling (PHP), Voorkant is wel WordPress
eMail Marketing tool: MailChimp
Payment provider: Mollie ( maar gaan over naar Buckaroo vanwege een samenwerking)
Achteraf: Ja per factuur
Hostingprovider: TransIp – Voor domeinen.
Bezorger: NVT
Keurmerk: TrustPilot & Yotpo 
Verkoopkanalen: NVT

Waarom ben je ook in Spanje gestart, en niet in een omringend land?

Het legt heel voor de han dom direct in Duitsland te beginnen. Zelf vond hij het leuk om in Spanje te starten. Ook om dat ze in Spanje nog achter lopen met eCommerce.

Het is een Samenwerking met een andere Nederlandse partij die actief in Spanje. Ze werken met internationale studenten maar ze blijven voorlopig opereren vanuit het kantoor in Enschede.

Het is eigenlijk een gelegenheid’s kans om in Spanje te beginnen omdat er een klik was mer een andere Nederlandse ondernemer.

Gratis Lid Maatschap Webwinkelkeur voor de luisteraars!

Een gratis webwinkel keurmerk. Ik weet niet of er keurmerken zijn die gratis zijn. Maar daar heb ik geen vertrouwen in. Bij WebwinkelKeur betaal je €8,95 per maand voor een Keurmerk met eenvoudige reviews.

Gratis webwinkel keurmerk

Voor €12,95 per maand heb je een upgrade en heb je uitgebreide reviews, en voor €19,95 heb je het pro pakket.

Speciaal voor de luisteraars van eCommerce Café Podcast geeft Marcel een aantal pro Keurmerken weg. Luister daarom naar de podcast. Zeker de moeite waard een jaar lidmaatschap twv €239,40.

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Komt een nieuwe website aan. (inmiddels live). Gewerkt aan de nieuwe website.

Waarom zijn sommige Google producten zo succesvol en sommige niet?

Google Plus & Google Health zijn mislukt. Maar het succes van Google Search heeft Marcel ook onderzocht tijdens zijn studie op de Universiteit van Twente.

Het succes van Google Search is makkelijk uit te leggen. Gebruikers gemak en snelheid waren vanaf de start fenomenaal. Waardoor gebruikers vooral afhaakte bij Google Health en Google plus was het gebruikers gemak.

Het gebruikers gemak van Facebook van ook niet gelijk top. Maar iedereen ging wel over naar Facebook. Bij Google Plus liep dat dus een beetje anders. Niemand ging over en het gebruikers gemak was er gewoonweg niet.

Vanaf 2010 ondernemer, maar waarom?

Dat is eigenlijk een beetje vanzelf gegaan. Tijdens zijn studie programmeerde Marcel voor €10,- per uur websites en shops. Maar voor hem werd €60,- gefactureerd. Hij zag dus dat hij veel minder kon werken als hij voor zichzelf zou gaan programmeren.

Toen kwam hij een offline ondernemer tegen die graag webwinkels wilde starten. Die begon Marcel te bouwen voor deze offliner. Maar deze man zocht eigenlijk een vennoot.

Dit was het begin van de webmachine. Ze lieten het runnen van een webwinkel over aan de winkelier met een fysieke winkel. Zij leverden de producten, support en hielden de voorraad, en webmachine zorgde voor de webshop, marketing en de afwikkeling. Tegen een klein percentage.

Een andere reden is dat hij zichzelf meer geschikt vind als ondernemer dan als werknemer.

Wat waren jou Major Fuck Ups als ondernemer?

Met zijn grootste fuck up worstelt hij eigenlijk dagelijks. Dat is Focus houden.

Overal kansen zien, en leuke ideeën hebben werkt niet mee aan focus houden!

Marcel Landeweerd

Een dag heeft maar 24 uur. Om iets te laten groeien moet je er energie insteken. Als je 10 dingen tegelijk doet dan heb je niet de juiste focus.

Grote les uit zijn Fuck Ups is doe de dingen die je doet goed of doe ze niet!

Major Fuck Ups Marcel Landeweerd
Major Fuck Ups

Andere wijze les is doe de dingen die je leuk vind om te doen. Als je met tegenzin iets doet komt het niet goed, en daar wordt je ongelukkig van.

Ik per definitie niet de beste manager

Marcel Landeweerd

Een mooie les is ook dat als je groeit met je onderneming dat je rol dan ook gaat veranderen. Hij merkte dat hij steeds meer een manager werd terwijl hij dat hij dat niet leuk vond om te doen.

Ik ben per definitie niet de beste manager, Ik (Dries) vind dat altijd heel erg knap als mensen dat van zichzelf durven en kunnen vertellen.

Ondernemers die een bedrijf starten zijn vaak niet de beste managers van het bedrijf.

Marcel Landeweerd

Marcel had er zelf eerder iemand moeten bijhalen die wel een manager is. Uiteindelijk heeft Marcel dus een manager aangetrokken en heeft hier wel van geleerd en doet nu de dingen die hij leuk vind om te doen.

Zijn team zit in Enschede en hij zelf in Den Haag. Marcel is heel klein begonnen en toen hij zag dat het een beetje ging lopen is de organisatie dan ook best wel gegroeid van 1 medewerker naar 5-6 in een korte periode.

Wat waren je hoogte punten als ondernemer?

Een hoogte punt is dat Webwinkelkeur de grootste is geworden van Nederland. Misschien niet qua omzet maar qua aantal leden. Dit was eind 2016.

Ze zijn nog steeds de grootste en groeien nog steeds. Ze hebben nu 6300 webwinkels als leden. Er houden veel webwinkels op dus er moet continue nieuwe aanwas komen.

Er zijn ongeveer 100.000 webwinkels. Maar de echte markt is lastig in te schatten. Waarschijnlijk zijn er zo’n 40.000 echt actief. Hij denkt dat de top van WebwinkelKeur bij de 10.000 leden zal liggen.

Wat moest je van jezelf overwinnen om ondernemer te worden?

Lastige is starten zelf en durfen te starten. Marcel kent heel veel mensen die zeggen dat ze graag willen ondernemen maar dit nooit doen.

Heel veel mensen hebben vaak een goed idee en denken dat dat de basis is voor een goede onderneming, maar doen en de juiste uitvoering belangrijker is dan een goed plan. Een slecht idee met een goede uitvoering is daarom eerder succesvol dan een goed idee met een slechte uitvoering.

Marcel Landeweerd

Dan is er een groep die wil het allemaal perfect doen. Dus die starten eigenlijk nooit. Dus doen is de grootste overwinning voor alle ondernemers.

Dus gewoon starten met een idee. Gedurende de weg merk je wel wat goed is en wat niet. Maar dan ben je in ieder geval gestart.

Heb je de afgelopen 10 jaar wel eens slapeloze nachten gehad van je onderneming?

Weinig. Hij heeft wel momenten dat ie het heel druk heeft gehad, dat je met een probleem zit dat lastig is.

Weleens financiële dalen gehad?

Nee dat heeft Marcel niet gehad. Hij is ondernemer die niet overdreven veel risico neemt. Heeft dan ook nooit met investeerders gewerkt of met kredieten.

Ik ben van eerst verdienen dan uitgeven

Marcel Landeweerd

Marcel is een ondernemer die vindt dat hij eerst moet verdienen daarna pas uitgeven. Dat past ook meer bij hem als persoon. Dat zorgt er ook voor dat je wat minder zorgen hoeft te hebben over de financiën.

Elke onderneming heeft wel eens dalen. Maar als je een investeerder in je nek hebt hijgen dan zijn die dalen wel wat heftiger en misschien wel moeilijker op te vangen.

Zelf heeft hij de luxe gehad dat is hij begonnen als student, en al een kapitaaltje had opgebouwd. Tijdens de start van WebwinkelKeur had hij inkomsten van €700 per maand. Dit werd aangevuld met een beetje spaargeld en zo kon hij organisch (zonder investeerders) zijn onderneming laten groeien.

Webwinkel Keur Logo

Wat is WebwinkelKeur nu eigenlijk precies?

Het is een keurmerk en een reviewsysteem in een. Inmiddels doen andere keurmerken dit na.

Vroeger verkreeg je een keurmerk door je juridisch te laten checken. Dan werd er naar de Algemene Voorwaarden gekeken en als deze dan klopte dan kreeg je een keurmerk.

Marcel vind dit ook belangrijk maar dat is lang niet alles. Wat ook belangrijk is, is dat er aan de bezoeker in duidelijke taal wordt uitgelegd wat zijn/haar rechten zijn, dat het gewoon duidelijk is wat de verzendkosten zijn.

WebwinkelKeur kijk naar de juridische eisen maar ook vooral naar de praktische eisen. Voldoet een webwinkel aan de eisen die wij belangrijk vinden. Dat is vanuit oogpunt van een consument en niet van een jurist.

Daarna meten ze aan de hand van reviews of de webwinkel ook waar maakt wat ze beloven. Door deze 2 zaken te combineren onderscheidt dit webwinkel keurmerk van andere.

Wat is de meest voorkomende reden om een webwinkel een keurmerk te weigeren?

Ze moeten minimaal aan de juridische eisen voldoen. Als dit niet zo is zal er geen keurmerk worden uitgegeven.

Bij WebwinkelKeur vinden ze het niet zo belangrijk dat je een vinkje moet zetten bij de algemene Voorwaarden bij het afrekenen maar wel dat de Algemenen Voorwaarden duidelijk vindbaar zijn en kloppen.

Weigeren jullie wel eens leden voor het webwinkel keurmerk lidmaatschap?

Als de webshop niet vertrouwen dan krijgen ze uiteraard ook geen keurmerk. Dan gaan ze even googlen. Proberen ze alles te vinden over deze webshop.

Zo kijken ze bijvoorbeeld naar reviews van andere en als daar uit blijkt dat er allemaal slechte reviews geschreven zijn wordt het lidmaatschap zeker geweigerd.

Zeggen jullie als webwinkel keurmerk wel eens een lidmaatschap op?

Ja zeker gebeurd dit! Procentueel gebeurd dit vrij weinig. Een startende webshop krijgt eerst een aspirant lidmaatschap en als er veel klachten binnen komen de eerste drie maanden dan trekken we het lidmaatschap in.

60% tot 70% krijgt het Webwinkel Keurmerk, dit betekend dat 30% – 40% dit niet krijgt

Marcel Landeweerd

Ze zijn hier dus ook heel streng op. Daarom valt zo’n hoog percentage af. Dit heeft ook te maken met het business model. Want meer leden toestaan die niet heel netjes zijn zorgt voor veel meer klachten en dat kost heel veel mankracht. Daar is het Lidmaatschap te laag voor.

Er er een lijst waarop staat welke Webshop het keurmerk is ingetrokken?

Ja die bestaat en die publiceren we ook. Dit kan meerdere redenen hebben:

  • Een webshop gebruikt het keurmerk maar heeft geen lidmaatschap
  • Als er heel veel klachten binnen komen over een webshop
  • Als er faillissement is van een webshop die het Keurmerk gebruikt
  • Soms komt het ook voor dat er een webshop is best ok is maar niet die klantenservice biedt waar WebWinkelKeur voor staat dan benaderen ze de klant zelf en vragen ze of de klant zelf het lidmaatschap beëindigt. Dan kom je niet in de publicatie terecht.

Wat is het verschil tussen WebwinkelKeur en Thuiswinkel.org?

Zelf had ik even een berekening gemaakt van Thuiswinkel.org en de kosten daarvan. Als je nog niet begonnen bent dan ben je al minimaal €775,- per jaar kwijt als je niet meer omzet hebt dan €50.000,-. Ten opzichte van €107,40 bij WebwinkelKeur.

Die prijzen zijn ook een van die redenen waarom Marcel is gestart net WebwinkelKeur. Marcel is wel van mening dat zij ook heel goed werk doen. Maar voor starters en MKB is dit wel heel erg prijzig.

Het grote verschil dat WebwinkelKeur zich primair richt op het keurmerk en de reviews, en dat Thuiswinkel.org een bredere branche vereniging is. Zij lobbyen ook in Brussel en in Den Haag.

Thuiswinkel.org doet ook onderzoeken, hebben ook borrels, dus zijn wat dat betreft wat breder. Daarom zijn zij ook interessanter voor de grotere spelers zoals Bol.com, Wehkamp, Amazon en CoolBlue. Zij hebben er baat bij dat er veel gelobbyd word.

WebwinkelKeur komt op voor de kleinere webwinkels. Zij laten ook hun stem wel horen in de media en via andere online kanalen. Maar ze zijn geen Lobby organisatie of een branche vereniging.

Hebben de webwinkel keurmerken controle van de overheid?

In principe niet! Er is wel contact met autoriteit consumenten markt. Op basis daarvan past WebwinkelKeur ook de controles aan.

WebwinkelKeur vindt het belangrijker dat ze gewaardeerd worden door hun klanten en de consumenten dan dat ze gecontroleerd worden door de overheid.

Marcel Landeweerd

Vind je dat iedere webshop verplicht moet zijn om een Webwinkel Keurmerk te hebben?

Als Webwinkel keurmerk zou je een ja verwachten, maar nee. Marcel is hier geen voorstander van. Hij vindt dat elke webwinkel gewoon aan de regels moet voldoen. In de praktijk zie je ook dat heel veel webwinkels dat niet doen. Vaak door onwetendheid.

Marcel denkt dat een Webwinkel Keurmerk van meerwaarde kan zijn. Maar anderzijds vindt hij niet dat je het moet verplichten. Als een Webshop zijn zaakjes prima voor elkaar heeft, dan hoeft hij niet per definitie een Webwinkel keurmerk te voeren.

Er is een tijd een wildgroei geweest van allerlei webwinkel Keurmerken.

Er komen nog steeds nieuwe keurmerken op de markt maar deze ziet Marcel ook vaak weer snel verdwijnen.

In die tijd van de wild groei had je partijen als Thuiswinkel.org die wel de controles goed deden, en je had een aantal marketing bureautjes die een je een keurmerk logo verkochten. Gelukkig zijn de meeste van deze wel weer verdwenen.

Wat vindt je van een wereldwijd Webwinkel Keurmerk als safe.shop?

Het bestaat al een tijdje. Maar Marcel durft niet te zeggen of dit nu een succes is. Nationale keurmerken blijven toch de voorkeur houden.

Ze zijn zelf ook betrokken en verbonden geweest met safe.shop. Maar ze hebben niet het idee dat het het nog erg actief is. Ze zijn zelf ook bezig om misschien iets te doen met een internationaal keurmerk.

Wat gaat er veranderen binnen de webwinkel keurmerken?

Misschien komt er een uitbereiding op het keurmerk. Bijvoorbeeld een extra veiligheid batch. Met die batch heb staan jouw gegevens dus extra veilig. Maar ook een juridische batch. Zo komen er steeds meer batches die de consument het vertrouwen moeten geven.

Hoe ziet Marcel de toekomst van het eCommerce landschap?

Er zijn heel veel gave ontwikkelingen. Maar een hele belangrijke en grote is de opkomst van platformen zoals Bol.com, AlieXpress en Amazon. Dit is al langer aan de gang. Maar dit zijn concurrenten van de webshops en dus ook voor WebwinkelKeur.

Hij is wel bang voor de macht van deze platformen, en dus waarschijnlijk ook een bedreiging kunnen gaan vormen. Geen eerlijke concurrentie ook. Kleine ondernemers betalen vaak meer belasting dan die hele grote partijen.

Die kleine ondernemers steunen ook de lokale voetbalclub, en zal dit dus grote gevolgen kunnen gaan hebben.

Marcel is bang dat het begint te lijken als een verkapt loondienst aan deze grote bedrijven dat je voor hele kleine marges heel veel moet doen en ook nog een keer alle risico’s lopen.

Moeten de Nederlandse webwinkels bang zijn voor Amazon?

Hij denkt dat het een gevaar is voor veel webshops. Omdat veel internationale partijen veel makkelijker op de Nederlandse markt komen. Waardoor er dus direct meer concurrenten zijn.

Amazon

Wat heel mensen nog niet weten is dat heel veel Chinezen leveranciers ook op Amazon zitten. Dus ook Nederlandse partijen dus via Amazon makkelijk in Nederland kunnen leveren met het vertrouwen van Amazon.

Is het een nieuwe trend om de focus meer te leggen op Amazon en Bol.com dan op een eigen Webshop?

In de Podcast met Marco Coninx vertelde Marco dat hij de focus totaal verlegt had van zijn webwinkel naar Amazon. Zo is hij van 18 man personeel terug naar 6 gegaan. Podcast met Marco Coninx.

Marcel ziet dit niet echt als een trend. Maar hij vindt wel dat je heel goed moet kijken naar welke strategie past het best bij mij en mijn product.

Als je bijvoorbeeld een eigen product hebt wat niemand anders levert dan kan het best heel interessant zijn om op Amazon te gaan om dan een heel groot publiek te bereiken.

Maar verkoop je TV’s op Bol.com dan gaat het al snel alleen maar op prijs. Dan zou je met je eigen webwinkel meer service kunnen bieden.

Wat zijn de doelstelling voor 2020 met WebwinkelKeur?

Product reviews zouden ze heel graag willen toevoegen aan het assortiment. De 10.000 klanten zullen ze in 2020 nog niet halen.

Hoe ziet WebwinkelKeur er over 5 jaar uit?

Doorgroeien en dat ze er voor hebben gezorgd dat de MKB ondernemer gewoon zijn bestaansrecht behoud. Dat ze goed ondernemerschap kunnen stimuleren.

Qua personeel zou het niet veel groter zijn. Maar misschien aan de software kant zou wel willen groeien.

Ik vind het leuk om te pionieren en te innoveren

Marcel Landeweerd

Wat doet Marcel Landeweerd over 5 jaar?

Hopelijk nog steeds actief bij met veel nieuwe ideeën bij WebwinkelKeur. Hij vindt het leuk om nieuwe dingen te bouwen, en nieuwe ideeën uit te werken dus hopelijk doet hij dat dan nog steeds.

Mocht het zo zijn dat hij geen zin meer heeft in WebwinkelKeur dan zou hij misschien een nieuwe startup gaan beginnen. Maar voorlopig haalt Marcel nog heel veel plezier uit WebwinkelKeur.

Gratis pro pakket van WebwinkelKeur verdienen?

Marcel geeft aan de luisteraars van deze Podcast 2 jaar abonnementen Gratis weg ter waarde van €239,40 Wil je hier voor in aanmerking komen ga dan even naar deze link. Vul het formulier in en Marcel trekt er 2 winnaars uit.

Gratis Lidmaatschap voor Webwinkel Keur

Vaste vragen rondje met Marcel Landeweerd – WebwinkelKeur

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of via de mail (luister voor mail)
Hoeveel is genoeg?
Belangrijkste is plezier. Zolang het leuk is. ER is wel eens een koper geweest deze is afgewezen.
Wat is je favoriete podcast? Manmanman de Podcast, Saasbazen Binnen kort ook te gast.
Wat is je laatst gelezen management boek? Kanban in de praktijk – Karen Greaves & Sam Laing
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? Screw business as usual – Richard Branson
Hoelang bestaat Faceboek nog?
Die zullen nog wel lang bestaan. Ze hebben natuurlijk ook Instagram en whatsapp. Verwijzing naar Podcast met Dick de Zwart.
Hoelang draag jij een spijkerbroek? Ongeveer 3 dagen
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Christof

Onwijs bedankt Marcel Landeweerd

Wat een gesprek was dit. Ik heb een hoop geleerd. Dit komt door Marcel zijn brede kennis van eCommerce. Ik ga er dan ook vanuit dat jullie net zo genoten hebben als ik.

Marcel onwijs bedankt voor de gastvrijheid, je lidmaatschap in de eCommerce Café community, voor je kennis en onze toekomstige samenwerking.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

1 Bericht

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 19