fbpx

Verhoog je mobiele conversie met een native app, met Maarten Schuiling

Luister
Maarten Schuiling
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Wanneer zou een webshop een eigen native app moeten hebben? Wat zijn de voordelen en nadelen? Zijn native apps niet achterhaald?

Over deze vragen sprak ik met Maarten Schuiling, Chief Product Officer bij JMango. JMango is een platform dat zich openstelt om native mobiele apps te maken. Dit kan een interessante kans zijn voor veel webshop eigenaren die een hogere conversie willen op hun mobiele site. We spraken niet alleen over kansen voor webshops in het heden, maar ook over de toekomst. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Maarten Schuiling ?

  • Naam: Maarten Schuiling
  • Woonachtig: Muiden
  • Geboren: Hengelo
  • Eigenaar: JMango 360

Linkjes:

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Stuur een email naar maarten@jmango360.com 

Hoeveel is genoeg? Ajax moet snel 40x landskampioen worden, maar als we het over geld hebben dan is dat geen motivatie voor Maarten. 

Wat is je favoriete podcast? Kees de Kort van BNR.

Wat is je laatst gelezen managementboek? Dat is zo lang geleden, dat weet Maarten niet meer. 

Hoe kunnen we ecommerce duurzamer maken? Er zijn al veel goede initiatieven met betrekking tot verpakkingsmateriaal. Misschien is de volgende stap om te kijken naar de logistieke keten, bijvoorbeeld dat je meer moet betalen als het pakketje thuis wordt bezorgd. 

Hoelang draag jij een spijkerbroek? Geen idee, dat neemt zijn vrouw over.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Mirko Zecevic van Deity weet alles van Big Commerce. Afspraak is inmiddels gemaakt.

Wat doet een Chief Product Officer bij Jmango? 

Maarten is een van de eigenaren en oprichter van JMango. Als Chief Product Officer is hij verantwoordelijk voor het product en is hij actief bezig met business development. Overal waar iets meer dan de standaard besproken wordt, komt Maarten ter tafel. 

JMango is een platform dat zich openstelt om native mobiele apps te maken. Waarom de naam JMango 360? Dat gaat terug naar het ontstaan van de technologie. Oorspronkelijk is het traject begonnen binnen Deloitte en Touche, daar was de zakenpartner van Maarten tegen deze technologie aangelopen. Het idee voor JMango kwam voort uit het brein van een Vietnamese jongen die op 18 jarige leeftijd naar Australië kwam voor een mathematics wedstrijd. Hij won een zilveren medaille en werd opgepikt door Deloitte. 

In de begintijd van JMango was Java het beste platform om mobiele apps te maken, dat is de J. MA staat voor Mobile Application. De laatste letters zijn gebaseerd op de achternaam van de bedenker, op basis waarvan patenten zijn aangevraagd. Zijn achternaam is NGO. 360 hebben ze er later aan toegevoegd, omdat ze bij de start van het platform een 360 benadering hebben. Het idee is dat de ecommerce merchant het hele traject kan beheren: van het ontwikkelen, maken, tot het live zetten van de app. 

Wanneer zou een webshop een app moeten hebben? 

Deze vraag krijgt Maarten natuurlijk vaak. JMango heeft hiervoor een checklist ontwikkelt voor de webshop eigenaar. De 3 belangrijkste vragen zijn:

  • Is er een wezenlijk gedeelte aan mobiel verkeer naar je site (40-50% of meer)?
  • Is het een product voor reguliere aankoop, waarbij herhalingsaankopen worden gedaan?
  • Is er een loyale klanten groep die bereid gaat zijn om de app te installeren?

Als de webshop eigenaar al deze vragen kan afstrepen, kan het interessant zijn om een app te ontwikkelen. De belangrijkste reden om een app te ontwikkelen is dat conversie op een mobiele site laag is. Gemiddeld is de conversie de helft ten opzichte van een desktop site, dit noemen ze de mobile commerce gap. Daar zijn tegenmaatregelen in te nemen, bijv, zorgen voor meer traffic, mobile SEO, optimaliseren van de checkout. Grote merken komen vaak met een eigen mobiele app om tegen de mobile commerce gap op te boksen. Conversie in mobiele app is 3x hoger dan conversie op mobiele site, en zelfs hoger dan op desktop sites. Hierbij is het wel belangrijk op te merken dat een app niet voor iedereen is, alleen als je de vragen hierboven kan afvinken.

Moet je bepaalde omzet draaien om deze app goed te kunnen gebruiken? JMango heeft de kosten van een eigen app al flink teruggedraaid in vergelijking met het zelf laten ontwikkelen van een app. De kosten kan je over het algemeen dragen als je een jaarlijkse omzet hebt van meer dan 500.000 euro. Dan wordt het aantrekkelijk, dan betaald de app zich terug. 

Het idee is dat de ecommerce merchant het hele traject kan beheren: van het ontwikkelen, maken, tot het live zetten van de app. 

Hoe moeilijk is het om een succes te maken van je app? 

Alleen een app ontwikkelen en live zetten is niet genoeg. Het is een uitdaging om je app succesvol te maken, die je niet moet onderschatten. In het begin van JMango hebben ze daar te weinig aandacht aan besteed, webshops realiseerden zich onvoldoende dat het een separaat kanaal is. Net als dat je het online kanaal echt moet bewerken om het een succes te maken, moet je dat ook met het app kanaal doen. Het is niet een simpele tool om wat extra omzet te draaien, je moet er echt iets mee doen.

Het is belangrijk om de eerste 6 maanden tot een jaar de app onder de aandacht krijgen van loyale klanten. Als je genoeg downloads hebt, ga vervolgens je je loyale klanten activeren. Je moet daar wel aandacht aan geven, dit gebeurd niet vanzelf. Als onderdeel van het pakket dat je afsluit bij JMango krijg je 3 maanden of langer een Customer Success Manager. Deze persoon helpt je om het proces van het live zetten van de app succesvol te maken. 

Zijn native apps achterhaald? 

Behalve native apps bestaan er tegenwoordig ook PWA’s. De Progressive Web App functioneert in de browser, wat veel voordelen heeft. Veel mensen ervaren het als een drempel om naar de appstore te gaan en iets te downloaden, dat probleem heb je niet met PWA’s. Maarten is echter van mening dat in de westerse wereld op dit moment PWA minder een instrument is dan wat allerlei agencies je doen geloven. Er komen veel aantrekkelijke zaken kijken bij een PWA, maar een groot nadeel is dat Apple het niet support. 

Een groot voordeel van een app is dat je ingelogd blijft en Android laat je ingelogd blijven binnen een PWA, maar Apple logt je uit. Dat groot voordeel is dan weg bij een PWA. Een ander groot voordeel van een app is de mogelijkheid om push notifications te sturen, dat kan ook niet met een PWA bij Apple. In een wereld waar Apple nog dominant is voor aankopen, is een PWA ten opzichte van een native app minder interessant. Wat JMango betreft zijn native apps dan ook nog niet achterhaald in de westerse landen. 

Waar ze PWA’s wel aanraden is in Afrika en India, waar het grootste gedeelte van de smartphones op Android werkt. Ook voor segmenten waar Apple en Google Play Store geen toestemming voor verlenen, bijv. erotica of vaping, raadt JMango een PWA aan.

Een veelgemaakte fout van webshops is dat ze naar hun website kijken vanaf hun desktop.

Hoe ziet de technologie in de toekomst eruit voor webshops?

Qua technologie is PWA wel mooie technologie, maar het zal sterk afhangen van de omarming van Apple of het een wereldwijd succes gaat worden. Er zijn al lang geruchten dat Apple PWA’s gaat ondersteunen, maar Maarten moet het nog zien. Waarschijnlijk gaat dit niet op korte termijn gebeuren, want de app store is voor Apple een belangrijke inkomstenstroom. Daardoor zal een belangrijke rol nog altijd weggelegd blijven voor native apps. 

Als je een goede app hebt, is het dan ook een soort wapen tegen de platform industrie van Bol.com en Amazon? Of ga je het niet redden met een app? Volgens Maarten ligt dit sterk aan de industrie waar je in zit. Het gaat namelijk niet alleen om Bol.com of Amazon, maar ook Deliveroo of Uber Eats. Wat JMango merkt is dat individuele restaurants die een onderdeel zijn van zo’n platform balen van het feit dat zij een behoorlijk percentage aan commissie moeten betalen, en daarnaast ook geen mogelijkheid hebben om een klant direct te benaderen. Het restaurant is geen eigenaar van de klant. Daar heeft JMAngo een oplossing voor, ook voor restauranteigenaren. Ze kunnen een eigen instrument ontwikkelen waar ze zelf met de klant kunnen communiceren. 

Als je aanbieder bent op een marktplaats is het moeilijk om te werken aan je eigen identiteit, dan ben je een van de vele aanbieders. Dat is jammer en dat is een belangrijke reden om een eigen app te gebruiken. Maarten denkt dat het moeilijk is om te vechten tegen platformen, maar voor bedrijven die goed zijn in eigen branding en klanten aan zich te binden moet het wel lukken. 

In de vorige aflevering van het eCommerce Cafe sprak ik met Rick Maresh ook over de platform cultuur in ecommerce. Luister de aflevering hier als je er meer over wilt weten.

Hoe ziet JMango eruit over 5 jaar?

JMango is over de afgelopen 5 jaar al veel geevolutioneerd, en dat blijven ze doen. Een van de ontwikkelingen is dat JMango zich meer richt op B2B. B2B bedrijven realiseren zich dat er meer millennials achter de inkoop zitten dan de oude grijze man. Makkelijke, prettige ervaring schijnt belangrijker te zijn dan prijs bij B2B. 

Daarnaast gaat JMango zich ook profileren richting de moeilijk begaanbare markten zoals Afrika en India. JMango zit nu wereldwijd, met een hoofdkantoor in Amsterdam. De gebieden in Afrika en India hebben de volgende stap gemaakt van desktop naar mobiel. Laptop of computer is niet de eerste stap, ze gaan voor een aankoop meteen naar mobiel. Daar maakt JMango gebruik van. 

Belangrijke tip voor webshop eigenaren

Een veelgemaakte fout van webshops is dat ze naar hun website kijken vanaf hun desktop. Dat is niet hoe de shopper naar de webshop kijkt. Een belangrijke tip van Maarten is dan ook om gebruik te maken van het Mobile First standpunt. Desktop is minder belangrijk dan mobiel. 

Bedankt Maarten

Maarten, bedankt voor het kijkje in de keuken bij JMango. Ik denk dat het ontzettend interessant is voor veel webshop eigenaren om eens te kijken hoe ze hun mobiele conversies kunnen verbeteren, al dan niet met een native app. 

Volgende gast: Suzanne Verhoeven

Suzanne Verhoeven is eigenaresse van webshop Essentialistics, waar ze handgemaakte sieraden en accessoires verkoopt. 
Wil je alles horen over Suzanne’s webshop en haar ondernemersverhaal? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 42