eCommerce CafePodcast & Community voor eCommerce ondernemers

Uitgeverij omarmt eCommerce

Luister
Uitgeverij die in eCommerce stapt
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Waarom een uitgeverij eCommerce bedrijven overneemt

Mathijs Visser reageerde onlangs op een linkedin bericht. Vertelde mij dat hij een uitgeverij heeft en webshops aan het overnemen is, en hij graag het boek van Sander Scholten zou willen lezen.

Dit is natuurlijk gave informatie. Een kijkje in de keuken van een overnemende partij.

We hebben dan ook gelijk een afspraak gemaakt. Bij Mathijs thuis in Dordrecht hebben we de podcast opgenomen. Bedankt voor de gast vrijheid.

Uitgeverij die in eCommerce stapt
Na de podcast opname even een selfie

Wie is Mathijs Visser

Naam:Mathijs Visser
Woonachtig: Dordrecht Geboren: Noord-Scharwoude
Eigenaar: Offspring Media – Catch DM
Werkzaam (neven functies): 3×3 Unites
Webshopgewoonborstvoeding.nl
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/mathijsvisser/
Twitter: https://twitter.com/mathijsvisser
Commerce Platvorm: Magento 2
eMail Marketing tool: Sendinblue
Payment provider: Mollie Achteraf: wordt nog niet aangeboden
Hostingprovider: TransIp
Bezorger: PostNL
KeurmerkVOA Keurmerk Cijfer: 4,5 sterren
Fulfilment: WSSN
Verkoopkanalen: Alleen voor alsnog via eigen webshop.

Wat is Offspring Media?

Offspring Media is een jonge, snel groeiende online uitgeverij met een echte startup mentaliteit. Zij hebben een breed pakket aan diensten om bedrijven te helpen in contact te komen met zwangere vrouwen en jonge moeders. Vanuit hun bedrijf brengen ze content en e-commerce samen met behulp van verschillende platformen.

Via deze titels:  Meervoormamas.nlMamaLove.nlForumvoorzwangerevrouwen.nlFuermamas.de  en de webwinkel Gewoonborstvoeding.nl bereiken ze maandelijks veel (aanstaande) ouders in Nederland, België en Duitsland.

Bekijk het hele gesprek op YouTube

Wat is het leukste dat je afgelopen week hebt meegemaakt?

Hij is samen met zijn zoontje naar Frozen 2 geweest. Dit was gewoon heel leuk.

Hoe ziet de samenwerking eruit?

OffspringMedia heeft 3 founders met allemaal zo hun eigen expertise. Ze hebben niet een echte eCommerce Manager maar wel een dame die de webshop van a-z regelt. Zij zorgt voor meer structuur.

Ze hebben een extern bureau voor de zoekmachine optimalisatie. R&B uit Nijmegen is verantwoordelijk voor de SEO.

Voorheen besteden ze bij Offspringmedia ook de e-Mailmarketing uit. Maar onlangs besloten omdat zelf te gaan doen met de sendinblue tool.

Binnen het team is Mathijs zelf verantwoordelijk voor Marketing & de communicatie.

Ze kijken altijd waar er expertise nodig is. Mocht er behoefte zijn voor een bepaalde expertise dan wordt deze ingehuurd of gekocht.

Hoe is de overname verlopen van gewoonborstvoeding.nl?

Begin 2019 waren de eerste gesprekken. De eigenaresse had een verloskundige praktijk. De webshop was een bijzaak. De webshop werd te koop aangeboden via webshopovername.nl.

Hoe gaat het dan eigenlijk allemaal in zijn werk?

Je komt in contact, er volgen een paar gesprekken. Dan worden de stukken gevraagd en de cijfers. Ook wil je graag weten waarom iemand er van af wil. Hoeveel voorraad ligt er nog? Wat zijn de SEO resultaten.

Wat waren de criteria voor jullie?

Het enige criteria was dat het moest passen binnen de doelgroep van Offspring Media.

Wie heeft de Waarde bepaling gedaan?

Dit hebben ze zelf gedaan. Het is maar net wat een gek er voor geeft. Uiteindelijk hebben ze een voorstel gedaan en daar waren beide partijen tevreden over.

Mathijs heeft goed naar de Podcast geluisterd die ik had met Sander Scholten. Die vertelde ook al dat kleine webwinkels vaak vergeten hun eigen salaris mee te nemen in de prijs bepaling.

Ook hier was het salaris niet meegerekend. Dus het is heel lastig om te bepalen hoeveel marge er daadwerkelijk wordt gemaakt, en dus heel lastig om een waarde te bepalen.

Hoelang duurde het overname traject?

Er zijn een aantal gesprekken geweest en uiteindelijk heeft het ongeveer plus minus een kwartaal geduurd.

Waarom hebben jullie gekozen voor een overname en niet voor van scratch af aan beginnen?

Ze wilde iets hebben waar al echt tractie opzat. Ze wilden leren van iets bestaans.

De oude eigenaar is er dan ook nog steeds bij betrokken. Dit is ook erg belangrijk voor het succes van de winkel. Ze is ook nog als specialist betrokken bij de webshop.

Ben je wel eens op je bek gegaan als ondernemer in de laatste 12 jaar?

Nooit echt van hard op me bek gegaan. Wel een hoop geleerd. Wel afscheid genomen van partners. Dure lessen. Maar Mathijs stapt eruit als hij het niet meer naar zijn zin heeft.

Mathijs is er zelf 2 keer uitgestapt. Vanwege verschillende koersen. Gelukkig is hij er altijd goed uitgekomen.

Die periodes kosten veel energie maar als je dan kijkt als je weer iets nieuws oppakt hoeveel energie je dat geeft, dan ben je alles snel weer vergeten.

Wat zijn de hoogte punten in de laatste 12 jaar?

Streekbox was heel leuk omdat dat echt iets heel nieuws was. Een tegenhanger was hellofresh. Super gaaf omdat het allemaal zo nieuw was.

Het team van OffSpring Media is echt super gaaf. Offspring Media bestaat uit 3 aandeelhouders. Een partner heeft diverse babyplatvormen gebouwd en de ander heeft werkspot.nl gelanceerd. Waar hij zelf weer heel veel gedaan heeft aan de bureau kant van marketing en communicatie. Vullen ze elkaar echt helemaal aan.

Heb je vaker overnames gedaan?

Ja dat wel maar geen webshops, wel bedrijven. Dit gebeurde met een speciaal team.
Voor ik op gesprek ging was Mathijs bezig om een andere webshop over te nemen. Tijdens het gesprek was de koop verbroken.

Wat voor webshop zoeken jullie?

Geen kleding en meubels. Wel alles wat met jonge moeders te maken heeft. Dus bijvoorbeeld Luiers. Als je een shop hierin te koop hebt neem contact op zou ik zeggen. Kan ook via mij.

Wat is de doelstelling voor 2020?

Ze willen vooral groeien, ze hebben in 2019 al hele grote stappen gezet et het verbeteren van de platvormen.

Groeien in het buitenland, ze hebben al een samenwerking met Fisher Price Duitsland. De boekenclub willen ze daar ook gaan integreren.

Ze hebben een app gelanceerd. Deze moet zich verder uitbreiden. Ze willen voornamelijk groeien in het bereikstuk.

Hoe ze het team gaan samenstellen om andere landen te bedienen is nog niet heel duidelijk. Waarschijnlijk gaan ze de expertise inhuren. Mijn advies was om even naar de Podcast te luisteren met Stan Verhoeven van Etrias.

Hoe ziet het er over 5 jaar uit?

Goeie vraag want Mathijs heeft nog nooit 5 jaar verder gekeken. Ze willen de route gaan bewandelen die John de Mol heeft gelopen met Talpa.

Ze willen interessante content blijven leveren. Daar zullen ze over 3 jaar nog steeds mee bezig zijn. Wel zullen er nieuwe partners worden gezocht.

Zelf zal hij over 5 jaar leuke dingen doen en hoopt hij met 3×3 naar de Olympische spelen te mogen gaan. Zijn rol zal niet veel veranderen want marketing vind hij onwijs leuk.

Zijn inspiratie voor te innoveren doet hij op van boeken en lezingen. Maar ook met elkaar in gesprek zijn. Hier is een community als eCommerce Café een goede uitvinding voor?

Gouden tip voor ondernemers?

Blijf dicht bij jezelf. Zorg dat je plezier kunt blijven maken.Blijf dingen doen die je leuk vind. Geld moet geen drijfsfeer moeten zijn.

Waarom nog niet op Amazon?

Ze zijn bang voor te dunne marges en dus gaan ze dit nog niet forceren. Ze hebben nog geen eigen producten. Die wellicht in de toekomst er wel zullen met hogere marges.

Vaste vragen rondje met Mathijs Visser – eCommerce ondernemer

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of via de site van offspringmedia.com mail adres op de website of te horen in de podcast.
Hoeveel is genoeg?
Zolang hij leuke dingen kan doen met leuke mensen is dit voldoende.
Wat is je favoriete podcast? IMU van Tonny Loorbach
Wat is je laatst gelezen management boek? Dilemma’s van een topcoach – Robin van Galen
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? Het geheim van Bol.com – Michel Schaefer
Hoelang bestaat Faceboek nog?
Goeie vraag. Het zal onwaarschijnlijk blijven bestaan. Ze groeien nog steeds. Dus ze zullen er nog wel even zijn.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
Altijd draagt hij een spijkerbroek. Maar voor het wassen 2 of 3 dagen.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Kon er niet 1,2,3 opkomen. Hij komt er op terug.

Onwijs bedankt Mathijs Visser

Ook voor na het interview! Het was het snelste interview tot nu toe. Ik schrok er een beetje van. Maar alles is besproken en ik ben heel blij met het resultaat.

Bedankt voor delen van je kennis, en de inzages die je ons hebt gegeven.

De koffie was heerlijk, en onwijs bedankt voor de gastvrijheid. Ik hoop je snel weer te spreken.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 15