fbpx

Suzanne Verhoeven verovert de wereld met haar sieraden webshop

Luister
Suzanne Verhoeven
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

50 verkooppunten in Nederland en België en een succesvolle webshop. Maar dat is niet genoeg voor Suzanne Verhoeven, want ze wilt haar sieraden verkopen over de hele wereld. In deze aflevering van het Ecommerce Cafe vertelt Suzanne hoe ze dat gaat aanpakken.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

https://youtu.be/oG3Pl69p2S8

Wie is Suzanne Verhoeven?

  • Naam: Suzanne Verhoeven
  • Woonachtig: Zaltbommel
  • Eigenaar: Essentialistics

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? email naar suzanne@essentialistics.com

Hoeveel is genoeg? Het is nooit genoeg, er is altijd meer te bereiken.

Wat is je favoriete podcast? The Jasmine Star Show.

Wat is je laatst gelezen managementboek? How to win friends and influence people.

Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Profit First.

Hoe kunnen we als ecommerce ondernemers de CO2 uitstoot verminderen? Daar heeft Suzanne nooit bij stilgestaan, maar ze hergebruikt wel alle plastic tasjes en dozen die ze binnenkrijgt.

Hoelang draag jij een spijkerbroek? Suzanne draagt nooit een spijkerbroek.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Femke ten Berge van Lab02.

Suzanne’s favoriete ecommerce tools

Essentialistics, Suzanne’s webshop, draait op Woo Commerce. Haar vorige webshop draaide op CCV shop, omdat het makkelijk in gebruik was. Nu is ze voor Woo Commerce gegaan om meer opties te kunnen benutten en de site precies te maken hoe ze het zelf wilt.

Als Email marketing software gebruikt Suzanne Trip. De reden om te kiezen voor Trip is omdat het een van de enige opties was die ze kon koppelen aan de stijltest die ze op haar website aanbiedt. Aan de hand van een aantal vragen raadt Suzanne hierbij sieraden aan. Deze stijltest is gekoppeld aan Trip en sluit perfect aan op Woo Commerce.

Mollie wordt gebruikt als payment provider bij Essentialistics. Achteraf betalen is op dit moment nog niet mogelijk, maar staat wel op de planning voor volgende maand. 

De website van Suzanne wordt gehost via Siteground. Haar sieraden worden verzonden door PostNL. Via Orderchamp verkoopt Suzanne haar sieraden in wholesale.

Suzanne’s droom voor Essentialistics is om wereldwijd verkooppunten te hebben.

Sieradenmerk Essentialistics

Een dik jaar geleden is Suzanne Verhoeven gestart met sieradenmerk Essentialistics. Ze maakte altijd al zelf sieraden en was vaak niet tevreden over de kwaliteit van sieraden die ze in de winkel kocht. Dat kon anders. Het begon allemaal toen Suzanne ging studeren en op kamers ging. Niet alle benodigdheden om sieraden te maken konden mee naar de studentenkamer en Suzanne besloot om onderdelen te verkopen die ze niet meer gebruikte. Dat liep heel erg lekker. De volgende stap was om producten in te kopen om weer door te verkopen, en zo is het balletje gaan rollen. 

Busy Beads was haar voormalige webshop, waar Suzanne kralen en bedels verkocht. Ze is toen langzaam overgegaan naar zelfgemaakte sieraden verkopen, de kralen en bedels gingen steeds meer naar de achtergrond. Nu verkoopt ze alleen nog sieraden en heeft ze de webshop een nieuwe naam gegeven: Essentialistics. Tegenwoordig maakt Suzanne ook niet meer alle sieraden zelf, ze heeft de productie uitbesteed. Alleen de samples worden nog door Suzanne gemaakt.

Een lege webshop door de Corona crisis

De Corona crisis was lastig voor Essentialistics, want Suzanne haalt veel van haar materialen uit China. Producten lagen maanden stil voordat het geleverd werd, waardoor Suzanne moeite had om de winkels waar haar sieraden worden verkocht te bevoorraden. Ook op haar webshop waren producten langer uitverkocht dan normaal. 

Een andere uitdaging voor Essentialistics kwam toen de winkels in Nederland moesten sluiten. Daardoor was de omzet uit dit verkoopkanaal minimaal. Gelukkig is nu weer alles normaal. Alle voorraden zijn weer op peil en de meeste winkels gaan weer terug naar het oude niveau. Daarnaast zag Suzanne een flinke stijging in online bestellingen via haar webshop, daar draaide ze de hoogste omzet ooit tijdens corona.

Uitdagingen en kansen voor de webshop

De uitdaging waar Suzanne nu tegenaan loopt is dat ze alleen wholesale sieraden verkoopt via een platform. Daar wilt ze graag een eigen shop voor maken, zodat ze dit in eigen beheer heeft.

Daarnaast is ze bezig met meer leren over SEA, om dit in te zetten voor meer groei van de webshop. De meeste traffic komt nu naar Essentialistics via social media advertenties (Facebook en Instagram). Misschien ligt er in de toekomst ook een kans met adverteren op Pinterest, maar dat doet Suzanne nu nog niet. 

De toekomst van Essentialistics

Suzanne’s droom voor Essentialistics is om wereldwijd verkooppunten te hebben. Op dit moment heeft ze alleen verkooppunten in Nederland en België, met af en toe een order uit het buitenland. De rest van Europa zou in de komende jaren ook te doen moeten zijn, en daarna zijn Amerika en Canada aan de beurt. Om hierop voorbereid te zijn is de site en social media van Essentialistics al helemaal in het Engels. Vanaf augustus staat Suzanne al op een platform voor sieraden in Azië, dit ziet ze als een mooie stap om een nieuwe markt te verkennen. 

Op dit moment pakt Suzanne nog alle pakketjes zelf in, maar daar gaat steeds meer tijd in zitten. Dit wordt dan ook de volgende stap om uit te besteden. In een voorgaande aflevering van het eCommerce Cafe sprak Dries met Xander Tio over eWarehousing. Dit zou misschien ook een goede oplossing zijn voor Essentialistics. 

Cadeau: korting op sieraden en accessoires

Suzanne heeft een cadeautje voor alle luisteraars van het eCommerce Cafe. Zowel consumenten als retailers krijgen 10% korting op alle sieraden en accessoires van Essentialistics. Consumenten gebruiken de code ECOMMERCECAFE (in hoofdletters) en retailers mogen Suzanne een berichtje sturen voor de korting.

Bedankt Suzanne

Suzanne, bedankt voor het delen van je ondernemersverhaal. Het is tof om te horen dat Essentialistics zo snel een groot succes is geworden en we hebben er alle vertrouwen in dat je in de toekomst de wereld gaat veroveren met je sieradenmerk.

Volgende gast: Kevin de Krieger

Kevin de Krieger is Co-founder van Heatbox (een self-heating lunchbox) en founder van SchoolSupply, waarmee hij faciliteert in de behoeften van studenten in non-food automaten. Twee erg innoverende en interessante bedrijven!

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 43