Retargeting via LiveChat een nieuwe marketingtool?

Luister
LiveChat Service Nick Blom
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

LiveChat draagt bij aan het verhogen van Conversies

In een gesprek met Founder Nick Blom van LiveChat Services leer je alles over deze redelijke nieuwe conversie & marketing tool. LiveChat is allang geen Support Chat meer. Maar een onderdeel van je Sales en marketing.

In deze podcast raak je geïnspireerd van deze echte serie ondernemer. Nick Blom is erg enthousiast en dat merk je als je met hem praat over zijn kindje LiveChat Service.

Geloof me alles wordt besproken op het gebied van LiveChat. Nick heeft vele voorbeelden en deze deelt hij graag met u. Voor mij was wel het meest aansprekende om LiveChat in te zetten als een retargeting marketing tool.

Graag wil ik mijn dank uitspreken aan onze sponsor voor het mede mogelijk maken van deze podcast. Deze podcast met ondernemer Nick Blom wordt mede mogelijk gemaakt door Spotler. E-mail marketing automation speciaal voor webshops. Ga voor meer informatie over de mogelijkheden van Spotler naar spotler.com/ecommerce.

Nick Blom te gast in eCommerce Café

Wie is Nick Blom?

Naam: Nick Blom
Woonachtig: Bodegraven Geboren: Gouda
Gezin: Vrouw Denise, 1 zoontje
Eigenaar: Vastgoedvergelijker.nl – LiveChat Service – Knowler.io – LCS Agency
Instagram:https://www.instagram.com/nickblom.nl/
Twitter: https://twitter.com/BlomNick
Facebook: https://www.facebook.com/NickBlomNL
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/nickblom/

Mijn eigen Donna (serie Suits)

Geen corner office in NY (Manhattan) wel een eigen Donna. Zijn beste investering ooit!

Nick Blom

Aantal jaar geleden is Nick opzoek gegaan naar zijn eigen Donna. Die heeft hij dan ook gevonden en dit is zijn beste investering ooit geweest.

Nick heeft ooit een Linkedin post gedaan om zijn dank uit te spreken naar zijn Donna (Ester Kruithof). Dit bericht in bijna 150.000 keer bekeken. Zie bericht hieronder.

Nick helpt andere eCommerce ondernemers door raad te geven of te investeren

Maar Nick ergert zich kapot als ondernemers alleen maar geld komen ophalen. Nick komt aan deze ergernis via een documentaire op tv.

Gidsy was een online platform waar organisatoren van kleinschalige lokale activiteiten in contact kunnen komen met potentiële deelnemers aan die activiteiten. Een voorbeeld van een evenement was een workshop portemonnees knutselen met papier en schaar. De creativelingen zetten de evenementen op het platform, waarvan ze per inschrijving 10% van de omzet betalen aan Gidsy. Een simpele formule die bij sites met héél veel traffic zeer succesvol kan zijn, maar bij weinig traffic compleet kansloos is. Kortom, goed idee maar lastig uit te voeren.

De gebroeders Dekker kregen een investering van ruim 1 miljoen euro van onder andere acteur Ashton Kutcher, een prachtig bedrag. Maar wat hebben ze er mee gedaan? Het is natuurlijk niet helemaal te zien in de documentaire, maar ik begin even met een opsomming: kantoor Berlijn, 15 man personeel met eigen Mac computer, wil je er een extra scherm bij? dan krijg je een extra scherm! Toen het geld binnen anderhalf jaar op was bleek er niemand bereid te zijn bij te storten en is Gidsy overgenomen door een grotere partij. Weg bedrijf, weg avontuur.

Geld ophalen is helemaal geen kunst

Nick Blom

Waar ik mij nu de hele documentaire aan heb zitten irriteren was het gemak waarmee geld werd uitgegeven, terwijl er nauwelijks resultaten werden geboekt. Vlak voor de mislukte tweede fundingsronde werd de beste dag ooit genoteerd, 700 euro omzet! Wat? Hoor ik dat goed?! 700 euro omzet met een kantoor in Berlijn, 15 man personeel en ik weet niet hoeveel dure spullen. Oh ja, en een miljoen euro van investeerders lichter.

Wat is LiveChat Service?

LiveChat Service is een online dienstverlener op het gebied van livechat, in 2015 opgericht door Nick Blom zelf. LiveChat Service helpt bedrijven en organisaties met het in contact komen met uw potentiële klanten. Zij verzorgen namelijk het contact met de website bezoekers van onze klanten. Via de chat krijgen bezoekers de mogelijkheid vragen te stellen, opmerkingen en klachten te melden. Zo brengen zij bedrijf en klant dichter bij elkaar. Voor de website bezoeker een mogelijkheid om sneller bij het gewenste einddoel te komen, en voor het bedrijf een mogelijkheid om de klant beter te leren kennen en helpen.

Met als doel om door middel van persoonlijk contact met website bezoekers zowel bedrijven als consumenten te helpen. Met die filosofie zijn ze in korte tijd snel gegroeid en hebben zij inmiddels een mooi kantoor in het hartje van Rotterdam. Begin 2017 zijn wij van Bodegraven naar Rotterdam verhuisd omdat de grote stad ons betere mogelijkheden biedt om te groeien als bedrijf.

100 Park Avenue
New York, Manhattan
Park Avenue, Manhattan, New York

Inmiddels kantoren in Rotterdam, Groningen, Berlijn, en op Park Avenue Manhattan New York.

Ze bieden de LiveChat Service aan in Nederlands, Frans, Duits, Spaans en Engels. Laatste jaar is het bedrijf met 60% gegroeid.

LiveChat Service vertegenwoordigt 65 verschillende branches

Nick heeft 2 jaar lang alleen maar gechat van 09:00 t/m 21:00. 7 dagen in de week. Door dit te doen heeft hij enorm veel kennis opgedaan over mega veel zaken.

Omdat hij via de chat zoveel vragen heeft beantwoord heeft hij alles wel een keer voorbij zien komen. En als er op een verjaardag wordt gesproken over hoe een borst vergroting werkt. Klopt er vaak niks van, en weet Nick het dus veel beter.

Wat is Blomdenken?

Dit is iets wat ze bij LiveChat Service op kantoor hebben bedacht. Na een lang verhaal vertelt Nick. Dat hij eigenwijs is en het altijd doet op zijn eigen manier.

Make it Happen

De kreet: “make it happen” heb ik keihard gestolen

Nikc Blom

De gemeente Rotterdam wilde de stad een impuls geven. Dat zie je nu ook gebeuren. Bijvoorbeeld met de Rotterdam. Het gebouw waar ook Billink achteraf betalen is gevestigd. Maar ook het nieuwe station.

Rotterdam heeft dus flink veel geld geïnvesteerd met die gedachte niet lullen maar poetsen. Rotterdam gebruikte deze slogan dus om zo de stad een internationaal aanzien te geven.

Nick heeft Make it Happen dan ook een soort van geadopteerd. Omdat dit ook een beetje de manier is waarop hij onderneemt. Niet lullen maar poetsen.

Er zijn veel ondernemers de maken business plannen, strategieën, en, en, en, en maar uiteindelijk komt er geen klote van. Omdat ze nooit beginnen

Nick Blom

Ik maak een businessplan en ga het gewoon doen. Gaat dit altijd goed? Nee! Stoot hij een keer zijn neus? Ja absoluut!

Nick zegt dan: Jongens we gaan het gewoon even proberen. En dus gewoon beginnen. In zijn geval als hij een idee heeft belt hij 5 mensen op en vraagt dan wat ze ervan vinden. Maar voor beginnen. (Make it Happen). Keihard gejat van de Gemeente Rotterdam dus.

Ook Lieke van der Plas een echte Rotterdamse onderneemster zei het al in een eerdere podcast van het eCommerce Café. Niet lullen maar poetsen.

Cadeautje van Nick Blom

Ze gebruiken dit boekje van “Make it Happen” eigenlijk als Give away. Er staat verder geen reclame op of in maar alleen “Make it Happen.” op de kaft.

Make it Happen.

Deze kan je winnen door onder deze Blogpost een reactie te posten met je naam. Deel ook even je Linkedin gegevens dan gaan wij er voor zorgen dat je er een toegestuurd krijgt. Leuk attente actie van Nick.

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Nick begon even te stotteren want het mocht niet iets zakelijks zijn. Maar ineens schoot het hem te binnen dat hij naar Blijdorp was geweest met zijn dochters.

Zijn dochtertjes hebben net zo veel energie als papa dus hij had zijn handen vol in Blijdorp.

Maar hij was bij de ABN Amro tennis toernooi in Ahoy. Maar dit voelt niet als werk.

De vrijheid van een ondernemer

Nick is in een dusdanige positie dat hij een operationeel directeur heeft aangenomen. Waardoor hij de ruimte heeft om dingen anders te doen.
Hij komt met het voorbeeld dat hij eerst is wezen sporten vanmorgen en dus wat later op kantoor aangekomen.

Als hij denkt het lukt even niet. Kan hij er even op uit om andere dingen te doen. Bijvoorbeeld even op de motor stappen. Maar mogen de collega’s van Nick dit ook en accepteert hij dit?

Ja en Nee is hierop zijn antwoord. Het ligt namelijk aan de functie. Nick begint met uitleggen. En komt met een verhaal over het kantoor in Groningen.

Daar werkt een CTO. Chief Technical Officer en die belde die een keer op. Hij hoorde dat het waaide. Dan zit hij dus duidelijk niet achter zijn computer. Maarja de zaken gaan goed dus dan kan het ook allemaal.

Als je de kantjes er af loopt dan ben ik ineens niet zo’n heel leuk persoon

Nick Blom

Ze bespreken bepaalde milestones met elkaar af. Dit zorgt voor de resultaten en dat je niet hoeft te controleren. Zolang de Milestones maar behaald worden kan alles, maar zodra deze niet gehaald worden en je loopt de kantjes er van af. Dan is Nick ineens niet meer zo’n leuk persoon.

Ondernemer sinds 2009, ging dat vanaf de start goed?

Ja maar had wel een aanloop. Lang verhaal kort. Nick heeft bij zijn werkgever voor hij ondernemer werd 850 beleggers moeten bellen om financieel bij te springen. Hij heeft er 9 maanden over gedaan om 11 miljoen euro op te halen. Luister naar dit boeiende verhaal.

Oh! Jij ben dat ventje die net 11 Miljoen heeft opgehaald?

Nick Blom

Fuck it ik ga voor mezelf beginnen. Hij is een vergelijkingssite voor vastgoedbeleggingen. Vanaf dag 1 gingen alle deuren open omdat hij als 23 jarig ventje 11 miljoen euro heeft opgehaald en werd hij vanaf dag 1 bedreigd.

Het dreigement luidde als volgt: Als jij mij in een lijstje zet met 1 malafide ondernemer dan stop ik ermee en bel ik alle andere op en stoppen we er met zijn alle mee.

Ze hebben een enorm vertrouwen in Nick omdat hij tot op de dag van vandaag nog geen malafide partijen heeft aangesloten. Wel mee in aanraking geweest en had veel geld kunnen verdienen.

Nick heeft deze 25 klanten nu al 11 jaar en heeft een enorm vertrouwen opgebouwd omdat hij zich keurig aan de regels heeft gehouden.

Ook weer categorie “plantje neit te veel water geven anders gaat het dood”

Nick Blom

Nick heeft bewust afstand genomen van de operationele werkzaamheden

Hij is vaak te emotioneel betrokken bij zijn werknemers. Dat hij dit maar beter kon loslaten. Hij is meer een man van de ideeën en de uitvoering.

Als ik aan excel denk dan schieten de tranen in mijn ogen

Nick Blom

Hij heeft 2 belangrijke dingen gedaan. 1 is zijn Donna (Esther) aangenomen. 2 is een operational directeur (Mark) aangenomen. Dit geeft hem zoveel meer vrijheid in zijn handelen.

Voor veel ondernemers is de beste stap naar groei geweest om een eerste persoon aan te nemen. Ze geven ook allemaal aan dat ze hier veelte lang mee hebben gewacht.

Under Armour grote klant van LiveChat Service
Under Armor grote klant van LiveChat Service

In 10 jaar tijd ondernemen, wat waren de diepte punten?

Slapeloze nachten heeft Nick nog regelmatig maar dan is dit van bruisende energie. Zo stapt hij geregeld s’nachts uit bed om naar de zaak te gaan.

Echte diepte punten heeft hij nooit echt meegemaakt. Maar hij betaald wel heel veel leergeld. Daardoor wordt hij als het goed is elke keer wat beter als ondernemer.

Hoogte punt als ondernemer

Ze bestaan in mei 5 jaar. Dan gaan ze een groot feest geven. Maar echt de hoogte punten gevierd niet echt!

Maar elke klant opnieuw is een hoogte punt. Maar waar hij dan misschien wel een beetje trots op is, is het binnenhalen van de Efteling als klant.

Natuurlijk trekken ze wel eens een flesje champagne open bij het binnenhalen van een nieuwe klant.

Hoe zie jij de toekomst van eCommerce?

Hij was van de week op een congres. Daar kreeg hij een verhaal van iemand van Bol.com. Die vertelde over hoe het er in China aan toe gaat.

Wij hebben hier 80 app’s op onze mobiel. Zij hebben er daar maar 2. WeChat en Aliebaba. Daar kwam ook weer de Platform economie naar voren. Daar geloofd hij dan ook wel in.

Wat is jouw visie op de komst van Amazon?

Nick wordt er een beetje moe van. Amazon komt ja! En ja het is een kans.

Neem nu Coolblue. Die gaan 1000 monteurs aannemen omdat Amazon dit niet doet. Ook Amazon maakt fouten.

Iedereen die nu in een keer in paniek raakt: Oh Amazon komt! Dan denk ik: Ja onder welke steen heb jij gelegen

Nick Blom

Amazon is de grootste zoekmachine bij onze zuiderburen.

Je weet natuurlijk al zo lang dat Amazon gaat komen. Natuurlijk gaan ze een stuk van de taart opeten. Maar als ondernemer moet je altijd innoveren en groeien. Wees dus op je hoede.

Amazon is inmiddels de grootste zoekmachine bij onze zuider buren.

Marco Coninx Amazon expert een gast in een eerdere show die vertelde dat ze de focus hebben verplaatst van eigen webshops naar Bol en Amazon.

Nick vindt dit een strategische keuze en ook een risico. Omdat je straks 100% afhankelijk bent van partijen als Amazon en Bol.com. Want we weten ook zodra ze een goeie niche zien ze deze zelf willen gaan invullen.

Ander half jaar met je laptop onder je arm lopen om te chatten

Ander half jaar lang heeft Nick van s’ochtends 9 tot s’avonds 21:00, 7 dagen in de week lopen chatten met potentiële klanten van een beleggings maatschappij.

Ken je die winkelwagentjes van de supermarkt waar je het kind in stopt? Daar lag mijn laptop zodat ik kon chatten.

Nicke Blom

Tijdens voetbal wedstrijden liep hij nog net niet met zijn laptop het veld op maar deze lag wel aan de kant. Zelfs in de supermarkt legde Nick zijn laptop neer in het gedeelte wat eigenlijk als kinderzitje bedoeld was. Om zo altijd van 9-21 bereikbaar te zijn.

Nick heeft zelf over de 40.000 chats gedaan. Dus niemand maakt hem iets wijs. Ook van vele producten niet.

Nick vertelt in de podcast hoe een beleggings maatschappij hem vroeg te gaan chatten. Zo is Nick begonnen. Deze man spendeerde klauwen met geld om bezoekers naar zijn website te krijgen.

Daar konden ze maar 4 dingen doen: bellen, mailen, contact formulier invullen of de site verlaten. 99% verliet dan ook de website.

Door te chatten wist Nick van 1% naar 40% conversie te gaan als het gaat om adres gegevens verzamelen van deze potentiële investeerders.

Met chat converteerde ik 40% aan adres gegevens

Nick Blom

In het eerste jaar maakt Nick €72.000 aan omzet. Daar wordt je niet heel gelukkig van als je van 9-21 aan het werk bent. Maar hij hoefde het niet voor het geld te doen.

Wat is LiveChat Service?

Eigenlijk is het wel duidelijk. Maar Nick kwam nog even op een artikel van het AD. LiveChat Service is het bedrijf achter het digitale winkelmeisje.

Iedereen denk eigenlijk dat LiveChat gebruikt wordt als klanten service. Dat kan ook. Maar eigenlijk is Nick dat winkelmeisje in een schoenenwinkel dat als je binnenloopt en vriendelijk naar je lacht en vraagt: Hi kan ik je helpen?

Ik ben dat winkelmeisje in een schoenenwinkel dat als je binnenloopt tegen je zegt: Hey kan je ergens mee helpen.

Nick Blom

Dus zij doen heel veel lead-generatie. Het werkt overal voor B2C en voor B2B. Want het is gewoon een kwestie van het publiek aanspreken van: Hey kan ik iets voor je betekenen?

Wat is Knowler.io?

Ze leveren bij LiveChat Service bemanning en Knowler is een chattool die je zelf kan gebruiken. Werkt heel simpel gewoon Plug & Play.

Meesterlijk Advies over Chat

Doe het goed of doe het niet. Het is niet iets voor erbij. Als je het niet volledig doet kost het meer dan het uiteindelijk zal opleveren. Niet alleen geld maar ook zeker trouwe klanten.

A/B testen met LiveChat

Doen jullie veel A/B testen?

Nick Blom: We testen ons helemaal suf. Hij komt met een voorbeeld van Kwikfit. Ze begonnen ooit op elke pagina de chat aan te bieden maar inmiddels staan ze nog maar op 10% van de website. Bij het banden bestelproces en de afspraken module.

We testen ons helemaal suf!

Nick Blom

Want niemand weet zijn banden maat uit zijn hoofd. Dan willen ze dus allemaal de vraag stellen welke maat ze hebben. Ze plaatsen de Chat functies op plekken waar het pijn doet voor de klant.

Eigenlijk zijn ze gewoon een data bedrijf. Zoveel data verzamelen ze.

retargetting met LiveChat

LiveChat en Retargetting

Bijvoorbeeld een lease auto. In een chat vertellen ze precies wat ze willen. Audi – A3 – 30.000km per jaar. Hier kan je een prachtige campagne omheen bouwen. Niemand die het doet. Maar het kan wel.

Dit is tevens de meest betrouwbare data die er is.

Hoe ziet de toekomst van de Chat er uit?

Het wordt sowieso meer kanaalinstallatie. Maar email is een soort van chat. Meer A.I. integreren. Als voorbeeld geeft Nick weer een lease maatschappij.

Het wordt een soort Hybride systeem. Je achterhaald handmatig KVK, merk, model, kilometrage, naam dan kan je door een Bot worden begeleid om zo een perfecte offerte op maat te krijgen.

Wat zijn de doelstellingen voor 2020?

Ze gaan LiveChats 24 uur per dag aanbieden. Dit gaan ze natuurlijk doen in Rotterdam. Want dat zijn ze wel gewend met de Rotterdamse Haven die 24/7/365 doorgaat.

Nick heeft ook een onwijs geluk. Want ze hebben ooit een advertentie geplaatst die 500 sollicitanten heeft opgeleverd. Omdat ze veel internationale studenten hebben. Zij kunnen kiezen voor een baan achter de bar in de Witte de Witstraat of bij LiceChat Service komen werken op kantoor.

Hoe ziet jouw organisatie er over 5 jaar uit?

Geen idee! Heb je dan nog een droom? Nick wil zichzelf graag misbaar kunnen maken. Hij wil blijven ondernemen. Hij ziet zich zelf als een serie ondernemer.

Ken jij het verhaal van de vegetarische Slager?

De vegetarische slager deed het in Nederland heel erg goed. Hij verkocht zijn hut aan Unilever. Want die zou het bedrijf wel even wereldwijd trekken.

Dit lukt Nick niet met zijn bedrijf. Hij kan misschien nog een keer X6 gaan maar meer niet. Hij heeft wel eens voorstellen gehad om overgenomen te worden. Maar hij wordt niet blij van een lekkere bankrekening.

Kans maken op het boek “Make it Happen”

Dit notitieboekje kan je winnen door onder deze Blogpost een reactie te posten met je naam. Deel ook even je Linkedin gegevens dan gaan wij er voor zorgen dat je er een toegestuurd krijgt. Leuk attente actie van Nick. Nogmaals dank hiervoor Nick.

Vaste vragen rondje met Nick Blom – LiveChat Service

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of mail in de podcast
Hoeveel is genoeg? Nick heeft genoeg. Hij kan alles doen wat hij wil zonder zich ergens druk om te maken. Zakelijk is het nooit genoeg.
Wat is je favoriete podcast? Nick wisselt veel. Nu natuurlijk het eCommerce Café
Wat is je laatst gelezen management boek? Invloed – Robert B Cialdini – de 6 geheimen van het overtuigen / Crushing it – Gary Vaynerchuk
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? The Sun-Tzu – the Art of Warfare
Hoelang bestaat Facebook nog?
Het verschuift maar ze zullen er nog heel lang zijn. Terugblik naar gesprek met Dick de Zwart
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
2 a 3 dagen
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
John Lin van Bol.com

Onwijs bedankt Nick Blom

De tijd in Rotterdam is voorbij gevlogen. Met uitzicht op de binnenstad van Rotterdam Centrum. Ik ben zeer geïnspireerd naar huis terug gereden. Met alle tips en tricks die besproken zijn.

Ook gaf Nick nog een aantal persoonlijk tips voor mijzelf. Waar ik erg blij mee ben. Ik blijf je volgen Nick. Bedankt voor het openhartige en inspirerende gesprek en natuurlijk de gastvrijheid.

Dit gesprek is begin maart opgenomen en dus nog voor de COVID-19 Lock Down.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

1 Bericht

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 28