fbpx

Overleven in crisistijd met Sander Lusink (Oger)

Luister
Overleven in crisistijd door online verkopen
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Overleven in crisistijd door online verkopen met Sander Lusink (Oger)

Waarom gaat het zo goed met Oger Fashion, ondanks de crisistijd? En hoe heeft ecommerce een bounce-effect gecreëerd uit de corona crisis? 

Overleven in Crisis tijd - Sander Lusink

In deze aflevering van het eCommerce Cafe geeft Sander Lusink antwoord op o.a. deze vragen. Daarnaast bespraken Dries en Sander hoe je nou eigenlijk eigenaar wordt van een familiebedrijf, spannende overnames, maar toch conservatief ondernemen. Een interessante aflevering, vooral voor alle retail ondernemers.

Deze podcast kun je luisteren via:

Apple – Spotify – Google – SoundcloudBreaker – Overcast –Podbean – Pocket Cast –  RadioPublic – Stitcher – RSS

Wie is Sander Lusink?

Sander Lusink met Oger Fashion auto
  • Naam: Sander Lusink
  • Woonachtig: Amstelveen
  • Geboren: Amsterdam
  • Eigenaar: Oger Fashion (mede-eigenaar & brand director).

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Liefst via Linkedin

Hoeveel is genoeg? Gezond zijn, een gezond bedrijf, en gelukkig zijn. 

Wat is je favoriete podcast? Sander luistert niet zoveel podcasts. Normaal luistert hij in de auto naar spotify, maar gelukkig is de eCommerce Cafe podcast daar ook beschikbaar.

Wat is je laatst gelezen management boek? Sander leest geen managementboeken meer, liever artikelen die hij kan doorsturen. Als hij er een moet noemen is het Robert Cialdini

Wat is de beste marketingtool? Social media, omdat je daarmee je bereik zoveel groter kan maken.

Hoelang draag jij een spijkerbroek? Wekelijks. De spijkerbroek wordt er niet mooier op, maar Sander doet het toch. Ook zijn pakken stoomt hij elke keer als hij ze gedragen heeft.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Pieter Zwart, maar ook opkomende webshops zoals beddengoed.nl.

Hoe word je eigenaar van een familiebedrijf?

Sinds 2002 is Sander bij de winkel betrokken. Eerst door een stage te doen, en daarna als marketingmanager. Na een tijdje kon Oger Lusink, de vader van Sander en oprichter van Oger Fashion, voordelig aandelen schenken. Toen zijn Sander en zijn broer mede-eigenaar geworden. Broer Martijn is nu CEO en Sander is Brand Director.

Ik vroeg Sander natuurlijk wat een rol als Brand Director precies inhoudt. Na een hartstilstand 7 jaar geleden, is dat voor Sander meer een adviserende functie geworden. Hij houdt zich niet meer bezig met de day-to-day in de winkel of op kantoor 8 uur per dag. Hij werkt veel thuis en op afspraak. Hij werkt nu met een marketingmanager en CCO, die zich bezighouden met de day-to-day zaken. Sander adviseert alleen, en dat bevalt heel goed. 

Sander Lusink in de Oger winkel

Focus op kanalen waar je geld kan verdienen

Van alle social media kanalen zit Sander vooral op Linkedin. Daar is hij vroeg ingestapt en daar zijn de meeste pakkendragers te vinden, waardoor het platform het best bij Oger past. Hij zit ook wel op Instagram en Facebook, maar op LinkedIn het meest. Op Twitter zit Sander alleen om klachten op te vangen en af te handelen. 

Waarom Oger niet op alle social media kanalen zit? Daar zijn ze te klein voor volgens Sander. Om op alle kanalen aanwezig te kunnen zijn heb je echt een social media team nodig. 

Oger is het grootst op instagram, maar bij Linkedin zit de toekomst. Daar hebben ze een promotie filmpje met Dries Roelvink gedeeld die ontzettend vaak bekeken is. Het bereik op Linkedin is enorm. 

En Tiktok? Dat houdt Sander wel in de gaten, maar hij vindt het persoonlijk meer iets voor jongeren. Het is vooralsnog geen kanaal voor Oger. Sander focust op de kanalen waar je geld kan verdienen, niet op kanalen die eigenlijk niet bij Oger passen. 

Overname Didato in crisistijd

Één week voordat de corona crisis begon, heeft Oger de Amsterdamse high-end multibrandstore Didato overgenomen. Voor Oger is dit echt een parel, want het is een jonger luxe merk. Oger is een modern, klassiek bedrijf met de allermooiste merken van de wereld, en daar past Didato perfect bij. 

Oger had Didato vlak voor de crisis overgenomen, maar moest tekenen midden in de corona crisis. Dat is toch best spannend! Het management van Oger heeft toen wel even overwegen om niet te tekenen. Zou dat een juridisch proces waard zijn? 

Uiteindelijk hebben ze besloten dat een juridisch proces alleen maar verliezers met zich mee brengt. Ze wilden deze parel niet aan zich voorbij laten gaan, dus heeft Oger toch de stoute schoenen aangetrokken en midden in crisistijd getekend voor de overname. 

De Didato winkel loopt nu super goed. Vooral instagram is een krachtig marketingkanaal voor Didato. Alles wat op instagram wordt gepost, wordt uitverkocht. Uiteindelijk was het dus een goede keuze om te tekenen voor deze overname.

De volgende stap is kijken hoe de twee werelden van Didato en Oger samensmelten in de toekomst. In de toekomst vindt er hopelijk kruisbestuiving plaats, maar nu zijn er echt verschillende klanten bij beide winkels. 

Sander Lusink drinkt bier in een Oger winkel

Wil je lid worden van de eCommerce Café Community? Dat kan hier. Je wordt al lid voor 9,95 per maand.

Waarom gaat het zo goed met Oger?

Vergelijkend met de concurrentie kan Oger niet klagen, maar waar ligt dat aan? Allereerst is Oger goed in communicatie. Op alle kanalen wordt duidelijk gecommuniceerd en worden er acties gevoerd. Bijvoorbeeld korting op online aankopen toen de winkels uit voorzorg van corona dicht gingen. Daardoor heeft Oger een bounce-effect uit de dip kunnen creëren. 

In totaal zijn de winkels vier weken dicht geweest voor bezoekers. Gedurende die vier weken konden klanten wel een afspraak maken voor personal shopping of online bestellen. Nu zijn de winkels weer geopend onder normale openingstijden en is het team weer compleet. 

Uiteindelijk hebben de online verkopen Oger door de crisis gesleept. Wil je traffic online, dan zijn kortingen een goed middel volgens Sander. Het is niet goed voor je online verdienmodel, maar zo zie je wel snel omzet en kan je de rekeningen betalen. 

Amazon – wat moeten we daarmee? 

Amazon is natuurlijk de grootste speler ter wereld. Dus wat doet Sander hiermee? Weinig tot nu toe. Hij shopt zelf liever lokaal (bijv. Coolblue of bol.com), en Oger is ook nog niet op Amazon te vinden. 

Qua volume kan je niet om Amazon heen, maar Oger is een niche-speler. Daarom is het voor Oger nog niet interessant om via Amazon te gaan verkopen. Het e commerce concept van Oger is nu nog niet winstgevend, en verkopen via Amazon zal het verdienmodel nog meer onder druk zetten. 

Sander houdt Amazon wel in de gaten voor de toekomst, wie weet. De focus ligt nu sterk op de eigen verkoopkanalen. Als je focus op eigen business, dan hoef je het ook niet af te dragen aan de buurman.  

“Soms kan je beter iets minder verkopen met een goede marge, dan heel veel verkopen met weinig marge.” 

Sander is niet de enige die (nog) geen fan is van Amazon. Ook Nick Blom vertelde in een eerdere aflevering van het eCommerce café dat hij nog niet staat te springen om Amazon.

Komen er ook internationale winkels?

Op dit moment heeft Oger een winkel in Antwerpen, maar verder niet internationaal. Daar hebben ze wel over gedacht, omdat er vraag was vanuit verschillende partijen. Er zijn ook wel eens tests gedaan met franchisenemers, maar dat is niet goed afgelopen. De span-of-control is nu al moeilijk om de winkels te managen. Een winkel in New York zou dan al een dagtaak te zijn, en dat is niet de ambitie van Oger.

Je kan ook niet overal een flagship store te hebben met een hele experience. Oger gelooft in de niche, in exclusiviteit. Ze zijn managerial nog niet klaar om genoeg effort te steken in buitenlandse steden. Sander is een fan van conservatief ondernemen over het algemeen. 

Retail of online?

Als je zou moeten kiezen tussen retail en online, wat zou je kiezen? Sander zegt dat beide belangrijk zijn, 50/50. Retail is het brood van Oger, maar online is de toekomst. Voorlopig verdient Sander zijn geld in de winkels, maar online hoort er wel echt bij. Bijvoorbeeld in de corona crisis heeft online Oger er doorheen geholpen, dat hadden ze niet kunnen missen.

Ook het effect van online researchen en fysiek kopen moet je niet onderschatten. Misschien hebben mensen eerst online gekeken, en zijn toen naar de winkel gegaan. Dat gebeurt heel veel. Het een heeft het ander nodig, retail en online gaan hand in hand. Hetzelfde geldt voor social media. Vooral bij Didato kijken mensen op instagram en gaan dan naar de winkel, ze kijken niet eens naar de webshop. 

“Je online shop is je etalage voor de wereld.”

Richt Oger zich dan ook op de wereld? Zijn er veel klanten uit verre landen? Ja, die zijn er! Oger heeft klanten die hun producten bestellen uit Japan, Canada, Londen, Zweden. Dit zijn Nederlandse expats, maar ook niet-nederlanders. Er is bijvoorbeeld een influencer in een van de winkels geweest, die een filmpje had gepost over zijn ervaring. Dat bracht veel orders uit Zweden. 

De toekomst van retail

De toekomst van retail wordt anders volgens Sander. Bedrijven gaan naar minder winkels, maar meer experience om het concept te beleven. Oger houdt dan ook van stevige winkels met alles erop en eraan. Het is een hele beleving voor de klant in de winkel. 

Langzaam dragen mensen ook minder en minder pakken. Mensen worden steeds comfortabeler, ze hebben de neiging om minder formeel te gaan. Nederlanders zijn niet meer gewend dat een man in pak de bakker binnenloopt. Dat maakt voor Oger niet veel uit, want ze verkopen ook smart casual kleding. Het totale bedrag is ook vaak hetzelfde als dat van een pak. 

De toekomst van online noemt Sander in één woord: wild. Het groeit al heel hard, maar het wordt steeds gekker. Bijvoorbeeld virtual reality om online te shoppen als je thuis bent. Er zitten veel sterke innovaties in de pijplijn. Er kan steeds meer, er wordt veel geïnvesteerd. Mensen zijn bereid om nieuwe dingen te ontwikkelen, dus er zal veel nieuws aankomen.

Sander juicht de innovaties toe, maar ziet nog niet iets wat ze moeten hebben bij Oger. Ze hebben wel een traveling tailor om maten te nemen, bijvoorbeeld bij bedrijven. Een ander speciaal concept dat Oger aanbiedt is wardrobe management, waarbij iemand bij je thuis komt om te kijken wat wel en niet meer kan, kleding stomen, vacuüm trekken, weghangen, etc. Dit alles om de klanten te ontzorgen. 

Oger zal blijven vernieuwen, maar wel met behoud van authenticiteit en sfeer. 

Selfie van Sander Lusink

Branding of marketing in corona tijden?

Stelling: in tijden van Corona is branding belangrijker dan marketing – heeft Oger meer aan branding gedaan of aan marketing? Marketing is salesgericht, branding is het merk neerzetten. Sander zegt dat het een ligt in het verlengde van het ander. Oger probeert in de media meer branding gerelateerd aandacht te pakken. Ze hebben daarvoor bijvoorbeeld een actie met Dries Roelvink gedaan, om juist in corona tijd on-top-of-mind te zijn.

Bedankt Sander Lusink

Sander, onwijs bedankt voor het fijne gesprek in de boardroom van Oger. Het was ontzettend interessant om te leren hoe een een goedlopende retail winkel heeft kunnen overleven in de Corona crisis door te focussen op online verkopen. Een goed advies voor alle retailers: vergeet niet je webshop, het kan je bedrijf redden!

Volgende aflevering: Rob van Viegen

In de volgende aflevering van het eCommerce cafe spreek ik Rob van Viegen van Yellow Wings. Hij helpt teams aan effectiever gedrag o.b.v. expertise uit de luchtvaart. Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

Apple – Spotify – Google – SoundcloudBreaker – Overcast –Podbean – Pocket Cast –  RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 36