Meer omzet /winst met een prijs tracker?

Dries de Gelder interviewt Johan de Wit van onder andere Pricesearch, Nordhaven, Saas bazen en Groove. Het interview duurt ongeveer een anderhalf uur en neemt de kijker/luisteraar mee in de wereld van software voor marketingtools en verschillende concepten voor startups. Pricesearch is een softwarebedrijf dat software ontwikkelt voor bedrijven om de prijzen van producten van concurrenten in de gaten te kunnen houden, ook wel bekend als scraping. Er worden twee used cases besproken in het interview. De eerste betreft webshop eigenaren die Pricesearch inzetten om de prijs van concurrenten te zien en daar hun prijzen al of niet op te laten aanpassen. Een webshop die tennisrackets en andere tennisartikelen verkopen en zij willen altijd de laagste prijs hebben die afgerond moet zijn op vijf cent en alle andere artikelen willen ze precies in het midden zitten van een te kiezen aantal aanbieders. De software van Pricesearch kan daarvoor zorgen. Dat kan met Magenta of met bijvoorbeeld Shopify of andere platforms. Ook maatwerkplatforms kunnen gekoppeld worden.

De tweede usedcase is het monitoren van de prijzen van producten in de markt. Het zijn meestal fabrikanten of merken die daarvoor de software van Pricesearch gebruiken. Zij willen vooral hun product verkopen voor een bepaalde prijs. Door het continu monitoren van de prijzen in de markt hebben ze de markt in beeld en kan daar snel in geschakeld worden. Dit kan ook nog regionaal georiënteerd zijn, omdat bijvoorbeeld supermarkten hun prijzen in Nederland per regio kunnen laten verschillen.

Pricesearch is ook in Amerika actief. Er is in Amerika een salesmanager die er al een tijd werkt. Ze merken dat de markt in Amerika anders is dan in Nederland, meer via distributienetwerken en minder direct dan in Nederland. In Nederland worden de mogelijkheden vooral gezien in onlinemarketingbureaus. De strategie van Pricesearch is voor de komende tijd gericht op het toevoegen van features en groeien in Amerika en Canada. Het is gericht op het leveren van kwaliteit, liever minder features maar wel hele goede. Het concept Groove is gericht op het professioneel verder ontwikkelen van de studio voor het maken van onder andere podcasts.

Johan vindt het belangrijk om ander talent een plek te geven en een community bouwen om dat een plek te geven. De verschillende bedrijven blijven volgens Johan de komende vijf jaar ook verschillende entiteiten. Nordhaven zal meer op zichzelf blijven staan. Groove kan in meerdere steden uitgerold worden, dat is een schaalbaar concept.

Dries de Gelder is nieuwsgierig hoe Johan aan kijkt naar de toekomst van eCommerce. Vaar vooral je eigen koers is het adagium. Laat je niet door Amazon van de wijs brengen, maar blijf focus houden waar je mee bezig bent. Je voelt dat als ondernemer zelf goed aan. Kies een duidelijke strategie. Als je als ondernemer niet precies weet waardoor je je resultaten haalt, dan heb je kans dat je het moeilijk krijgt met spelers als Amazon of Bol.com. Grote bedrijven als Facebook en Google hebben meer slagkracht. Maar een bedrijf als Kamera Express en Coolblue hebben bestaansrecht, zij doen iets extra’s voor hun klanten. Bedrijven die vooral allemaal dezelfde bureaustoelen verkopen zullen het moeilijker krijgen.

Je ideale niche zoeken doe je volgens Johan vooral door te kijken waar je echt enthousiast over wordt. Waar wil je ’s avonds over lezen, filmpjes over bekijken? Als je dat niet wil doen, kun je je afvragen of je echt enthousiast bent voor die bepaalde niche. Johan zelf is echt dol op software, omdat hij het fantastisch vindt om met een simpele tool het werk eenvoudiger te maken. Hij heeft meer gekozen voor verticals, maar je kunt ook een niche vinden in eCommerce. In plaats van een assortiment met 2000 artikelen te gaan kijken hoe je met 20 artikelen iets kunt doen. “Een grote groep zal me misschien voor gek verklaren” aldus De Wit, maar probeer het een keer. Je verliest er niets aan om een keer een scenario door te rekenen. Wat zou er gebeuren als ik op een hele andere manier naar mijn eigen businessmodel ga kijken.

Johan is erg enthousiast over het boek Essentialism door Greg McKeown. Identificeer wat essentieel is en elimineer al het overige. Schrijf op wat essentieel is en durf afscheid te nemen van iets ondanks dat je daar misschien nog aan gehecht bent. Purple Cow is ook een boek dat volgens Johan gelezen moet worden, of kijk naar de podcast One thing van Jeff Woods. Op dit moment in Johan bezig in een boek van Elon Musk, die hij gekregen heeft van zijn vrouw.

Johan adviseert om voor de volgende keer Ruben de Jager van Vasko uit te nodigen. Hij heeft een warehouse en veel webshops als klant en hij ziet echt webshops door het dak gaan, die zo veel spullen verkopen dat ze bij hem in zijn warehouse niet meer passen. Daardoor heeft hij goed zicht op de markt.