Je hebt data, doe er dan ook iets mee in je e-mail marketing! Met Tristan Albersen

Luister
Je hebt data, doe er dan ook iets mee in je e-mail marketing! Met Tristan Albersen
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Maak emailmarketing niet het ondergeschoven kindje. Je hebt data, doe er dan ook iets mee! 

Tristan Albersen laat in deze aflevering van het eCommerce Cafe zien wat je kan doen met de data die je hebt. Hij heeft binnen een jaar de e-mail marketing van Micazu omgetoverd van één grote lijst met willekeurige nieuwsbrieven, naar een enorme piek in conversies door het gebruik gepersonaliseerde emails. Luister mee hoe Tristan dit aangepakt heeft!

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Tristan Albersen ?

  • Naam: Tristan Albersen
  • Werkzaam: Senior Commercial Operations bij Micazu, persoonlijk coach bij Qredits, en Shopping-Awards Vakexpert. 
  • eCommerce platform: Custome.
  • Email marketing: Spotler.
  • Payment provider: Online Betaal Platform.

Linkjes

Je hebt data, doe er dan ook iets mee in je e-mail marketing! Met Tristan Albersen

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? mailen naar tristan@micazu.nl
Hoeveel is genoeg? Prive is het genoeg. Werk-technisch is een marketingfunctie bij de Efteling genoeg. 
Wat is je favoriete podcast? De Dataloog. 
Wat is je laatst gelezen managementboek? Databedreven Marketing.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Online Marketing Tornado.
Hoe maken we ecommerce duurzamer? Door niet te snel op het next best thing in te stappen en alles optimaal te benutten. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? Soms te lang. Tristans record was een half jaar, maar hij wisselt zijn broeken wel af.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Dolf Kos, omdat hij een erg gedreven marketeer is en veel weet van verschillende gebieden.

Cadeautje van Tristan

Tristan heeft een cadeau meegebracht voor alle luisteraars van het eCommerce Cafe. Iedereen krijgt een kortingscode waardoor je voor 1 euro op Micazu je vakantiehuis kan verhuren. Je ontvangt de kortingscode als je reageert op het LinkedIn bericht over deze aflevering. Succes!

Slimmer werken door de corona-crisis

Micazu faciliteert de verhuur voor nederlandstalige huiseigenaren in 60 landen wereldwijd. Het platform is eigenlijk de Nederlandse Airbnb. De verhuurder bepaalt echter alle regels, daar mengt Micazu zich niet in. Corona is een mokerslag geweest voor alle partijen in de toerismebranche, inclusief Micazu. 

De rol van Tristan bij Micazu is heel veelzijdig: aantrekken van nieuwe vakantiehuizen, email marketing, spreken op events, contact houden met commerciële partijen, etc. De eerste twee maanden van de corona-crisis was zijn rol echter het oplossen van geschillen tussen huurders en verhuurders. De huurder en verhuurder regelen alles zelf bij Micazu, dus wie moeten ze dan steunen bij een annulering? Dat was een pittige tijd voor Tristan, maar gelukkig is hij er altijd uitgekomen met de partijen.

Gelukkig had Micazu dit jaar besloten om geen tv-spots te doen, maar alle marketing online op te zetten. Daardoor hebben ze die mediakosten kunnen besparen en de kans gehad om 2 maanden te nemen om na te denken hoe ze conversieverhogend verder kunnen. Die tijd is nu toch wel waardevol gebleken. De dingen die ze nu doen hadden ze niet kunnen doen als Corona niet om de hoek was komen kijken. Ze zijn bijv. slimmer gaan werken bij Micazu. Ze zijn meer binnen de organisatie rollen gaan verdelen, om snel te kunnen schakelen en problemen te kunnen tackelen. Ook hebben verschillende teams het kantoor op verschillende dagen, en dat werkt heel goed.

De e-mail marketing transformatie van Micazu

Vanaf 2018 is Tristan ieder kwartaal gaan bouwen aan data en dynamische mails op basis van wat ze weten van de klanten bij Micazu. Het doel is om predictions te maken aan de hand van data en aanbevelingen te gaan doen. Ze kijken daarbij naar hoe ziet de vakantie gedachte eruit ziet op basis van de clicks een klant doet. Ze segmenteren op alles: land, leeftijd, geslacht, reisgezelschap, landstreek, plaats, wifi, zwembad, hond of geen hond. Met behulp van een customer data platform zijn ze ook de website van Micazu aan het personaliseren op basis van de bezoeker. Bijv. de hoofdfoto op de website wordt aangepast. Overal moet het jou aanspreken op je zoekgedrag. 

Micazu is naast de e-mail marketing ook aan het testen met chatten. Nick Blom, die eerder te gast was in het eCommerce Cafe, sprak ook over de kansen die liggen bij chatten met potentiële klanten. Dat heeft Micazu getest op drukke momenten in het weekend. Ze hebben vooral gekeken waar de vragen zitten van website bezoekers. Nu werkt Micazu aan een model zodat je in je mail precies de huizen ziet die aan al je criteria voldoen. Daar zit heel veel rekenkracht achter, dus dat is een flink project. 

Je hebt data, doe er dan ook iets mee in je e-mail marketing! Met Tristan Albersen

Waar liggen grote kansen voor Micazu, behalve in e-mail marketing?

Op dit moment betaalt de huurder direct aan de verhuurder als ze via Micazu boeken. Daar zit veel angst, want wie is die verhuurder? Bestaat die wel? Micazu wilt dan ook de betalingen via het platform laten lopen. Ze willen niet zeggen: verhuurder je MOET dit doen, maar ze willen wel de kans bieden. Tristan heeft de aanname dat de verhuurder gaat merken dat de huurder dit liever wilt omdat het veel veiliger is. 

Micazu screent wel de verhuurders, om voor een stukje veiligheid voor de huurders te zorgen. Nu komt een huis pas online als Micazu het accepteert. Alles wordt gecontroleerd: staat er een huis? Ben je de eigenaar? Klopt alles wat er staat? Bij de kleinste twijfel willen ze een kopie van de aankoop van de woning en identificatie. Als ze niet de garantie hebben, kom je niet op de website. 

Een andere groeikans voor Micazu is de grootte van het team. Ze zitten met 8 man bij Micazu, that’s it. Alles voor de rest is onderverdeeld bij bureaus. Het is heel verspreid en dat kost veel geld. Zelf mensen opleiden en het inhouse oppakken is een lagere kostenpost. 

De doelstelling over 5 jaar is om internationaal uit te breiden. In 5 jaar Europa, want ze willen vooral het concept in ieder land goed neerzetten. Iedereen moet kunnen communiceren in hun eigen taal. Na Europa kijken ze wel verder wat ze gaan doen. 

Bedankt Tristan

Tristan, bedankt voor het delen van je inzichten omtrent het gebruik van data in je e-mail marketing. Het is inspirerend om te horen wat er allemaal mogelijk is in online marketing. Ik weet zeker dat hier veel kansen liggen voor ecommerce ondernemers. 

Ook interessant: Dick de Zwart over e-mail marketing

Vond je deze aflevering interessant en wil je nog meer tips over e-mail marketing? Dick de Zwart is naar mijn mening de e-mailmarketing specialist van Nederland. Hij heeft aan de mooiste en grootste e-mail campagnes gewerkt. Hij was een tijdje geleden in het eCommerce Café te gast, je kan de aflevering hier bekijken.

Volgende gast: Michel Penterman

Na meer dan 20 jaar offline en online ondernemen zet Michel zijn kennis en ervaring in om duurzame initiatieven met commercie en creativiteit een langdurig bestaansrecht te geven.

Naast zijn huidige werkzaamheden heeft Michel een passief online inkomen opgebouwd met een membersite waar ondertussen 5.000 mensen gitaar leren spelen met inzet van andere gitaar docenten, online professionals en enthousiaste klanten die als ambassadeurs hun community runnen.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 47