Hoe Michel Penterman online gitaarles geeft als passief inkomen

Luister
Michel Penterman
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Michel Penterman geeft al 11 jaar lang online gitaarles. Dat heeft hij altijd als passief ‘bonus’ inkomen gezien, maar mede door de corona crisis groeit gitaarles.nl sneller dan verwacht. Het doel is dan ook om in februari 2021 genoeg passief om te zetten om van te leven. Ben je benieuwd hoe Michel dat aanpakt? Luister dan naar deze aflevering van het eCommerce Cafe.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Michel Penterman?

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? LinkedIn
Hoeveel is genoeg? Genoeg is genoeg, meer dan genoeg hoeft niet. Grootste geluk dat je kan hebben is tevreden zijn met wat je hebt. Er is altijd meer, op welk niveau je ook zit. 
Wat is je favoriete podcast? Vanaf nu het eCommerce Cafe.
Wat is je laatst gelezen managementboek? 4-urige werkweek.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? 4-urige werkweek.
Hoe maken we ecommerce duurzamer? Begint met hubs te maken waar producten centraal afgeleverd kunnen worden. Krachten bundelen qua distributie en bestel niet wat je niet nodig hebt. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? soms wel eens 3 weken.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? John van Vessem van Gefelicitaart en Patrick van Gils.

Het ondernemersverhaal van Michel Penterman

Michel is altijd ondernemer geweest, op 3 jaar na. Hij zegt dat hij ondernemer is tegen wil en dank, hij komt namelijk uit een voorzichtig en behouden gezin. Hij komt dus niet uit een ondernemend gezin, maar Michel organiseerde vaak al dingen van kinds af aan.

In 1996 is Michel samen met een aantal compagnons een groot overdekt strand begonnen in Aalsmeer. Dat is een groot bedrijf geworden met een omzet van een paar miljoen en 40-50 man personeel. Ze konden veel aan door het gebruik van een CRM, dat was erg vooruitstrevend toendertijd. Daardoor konden ze snelle groei realiseren 5 jaar lang. Daarna heeft Michel zijn aandeel in het bedrijf verkocht en is gaan zoeken wat hij nu echt wilt. Toen is hij 3 jaar in loondienst geweest bij KRO. 

Nu is Michel directeur van een lokale zuivelfabriek, Boeren van Amstel. Sinds 1 februari onderhandelt hij met grote partijen in Nederland, zoals Albert Heijn en Jumbo. Boeren van Amstel is een coöperatie van 21 boeren uit het Amstelland dat probeert om van een subsidiemodel voor weidevogels een kloppend business model te maken. Daarnaast heeft Michel een online business: gitaarles.nl. 

“Ondernemen doet iedereen op zijn eigen manier, dus kijk goed wat er bij je past. Meer doen waar je goed in bent, die luxe moet je je kunnen veroorloven.”

Welke invloed heeft Corona gehad op gitaarles.nl? 

Corona heeft heel veel invloed gehad op zowel de zuivelfabriek als gitaarles.nl. De zuivelfabriek zet veel af in de horeca en dat is stilgevallen. Aan de andere kant is er wel veel aandacht gekomen voor lokale voedselproductie, daarom liggen ze binnenkort in 100 supermarkten. Dat was zonder corona waarschijnlijk niet rond gekomen. 

Op gitaarles.nl begonnen bezoekersaantallen erg te stijgen vanaf februari, terwijl bezoekersaantallen normaal gesproken aflopen in het voorjaar. Michel is toen harder op Adwords gaan zitten en hij is 100% op abonnementen overgegaan. Daardoor heeft hij een aantal waanzinnige weken gehad. Uiteindelijk heeft Michel de omzet verdrievoudigd door Corona en meer Adwords. 

Nu is Michel veel bezig met growth hacking. Hij geeft bijvoorbeeld les op basis van SEO resultaten. Hij beantwoordt de vragen die vaak gegoogled worden. Hij gaat dan eerst live, waarna die video wordt gebruikt om een nieuwe les samen te stellen. 

Gitaarles.nl heeft 40.000 mensen op de mailinglijst, maar die openen helaas niet meer allemaal de mails. Luister naar de eCommerce Cafe aflevering met Dick de Zwart als je meer wilt weten over het belang van een opgeschoonde maillijst. Michel is nu bezig met het segmenteren van de lijst. Dat kon niet bij de oude software die hij gebruikte, dus nu gaat hij over met MailBlue. De focus komt te liggen op de klantbeleving vanaf het begin, want daar schort het nog aan bij gitaarles.nl.

Is er wel eens een onderneming geflopt? 

Michel is in 2009 Blogstars.nl begonnen. BN-ers gingen een video maken voor alle social media platforms. Dat was leuk, want BN-ers hadden nu een eigen kanaal in plaats van massa media. Ze werkten met B-sterren, maar kregen heel veel positieve reacties van fans. Toen kwam de kredietcrisis en toen viel de hele markt om. Michel raakte al zijn geld kwijt. Hij is toen persoonlijk failliet gegaan. Hij heeft zich niet failliet laten verklaren, maar heeft leningen afgesloten. Toen is hij gitaarles gaan geven en het jaar erop was zijn beste jaar ooit. Maar dan ben je schulden aan het inlopen, dat is best wel heen en weer gegaan. Tegenwoordig blijft Michel wel met zijn voetjes op de grond staan, voorheen droomde hij veel te groot. 

Hoogtepunten en groeikansen van gitaarles.nl

Michel noemt gitaarles.nl een aaneenrijging van hoogtepunten. Als hij er eentje moet kiezen, noemt hij het viral gaan van zijn video op eerste kerstdag in 2009. Daar is alles mee begonnen. Alles klopt er niet aan, maar hij heeft wel in een video van 10 minuten een verhaal neergezet over beginnen met gitaar spelen. Die video is toen 1,6 miljoen keer bekeken. Nog een hoogtepunt was de eerste keer dat Michel de shop live zette en de eerste bestelling kreeg. 

Waar zitten op dit moment de groeikansen van gitaarles.nl? Ten eerste dat mensen door corona naar binnen trekken en zichzelf meer willen ontwikkelen. Mensen zoeken rust en gaan daardoor meer gitaar gaan spelen, dat blijkt uit cijfers van de gitaar verkoop. Daarnaast is het belangrijk dat online leren steeds meer geaccepteerd wordt. Voor Michel liggen de kansen bij klanten op die manier binnenhalen, maar ook blijven bedienen door continu nieuwe lessen aan te bieden en klanten te vermaken. 

Bottomline is dat de klantreis goed is en we mensen tevreden stellen. De kans ligt nu op veel meer precisie bij het onboarden. Daarom gaat Michel zijn funnels optimaliseren. De ideale situatie zou zijn om meteen conversie van proefles naar een klant te hebben, die klant op zijn klantervaring bedienen, zo lang mogelijk lid houden en zo positief mogelijk laten spreken over gitaarles.nl zodat vrienden lid worden. 

De toekomst van gitaarles.nl

Het volgende project wordt gitaarles zonder taal. Michel wilt alles uitbeelden op video zodat het een internationale cursus wordt waarbij iedereen snapt wat hij bedoelt. 

“Het beste marketingmiddel is een goed oprecht product.”

De doelstelling voor 2020 is aangepast in positieve zin. Michel wilt zijn gitaarlessen voorbereid hebben om op te schalen. Hij wilt meer nieuwe mensen bereiken en mensen langer vasthouden. Het doel voor februari 2021 is om 12.000 euro omzet per maand te draaien, dan kan Michel ervan leven en heeft hij een vrij gevoel. Het doel voor Boeren van Amstel is om dit jaar rendabel te draaien. Er is momenteel veel te doen over lokale productie, daar wilt Michel wel graag heel succesvol in zijn. En hij wilt nog wel graag beroemd worden. 

Bedankt Michel

Michel, bedankt voor het delen van al jouw ups en downs in het ondernemerschap. Het is geruststellend om te horen dat bij andere ondernemers ook niet alles 100% goed gaat, maar ik ben blij dat het nu goed gaat met jou en gitaarles.nl.

Volgende gast: Sander Kuiper

Wil jij online meer succes behalen? Meer aanvragen, afspraken en verkopen via Linkedin. Sander zorgt ervoor dat jouw merk op de kaart gezet wordt. Hij bouwt met een team van specialisten aan jouw bedrijfspagina op LinkedIn. Ze verbinden fans en ambassadeurs aan je page en creëren zo een constante toestroom van nieuwe opdrachtgevers.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 48