fbpx

Hoe krijg je een bezoeker en hoe maak je van een bezoeker een betalende klant, met Youri Meuleman

Luister
Youri Meuleman
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Youri is ondernemer in hart en nieren en startte zijn eerste webwinkel op 12-jarige leeftijd. Tegenwoordig traint hij andere ondernemers en marketeers in de inzet van Facebook Advertising & Marketingfunnels. Hij is eigenaar van Traffic Leaders, OVA (Omzet Verhogende Activiteiten) en co-founder van MailBlue. 

In deze aflevering van het eCommerce Cafe vertelt Youri over zijn ontwikkeling als ondernemer, werken voor Eelco de Boer en de voordelen van marketing automation. Een lange aflevering waarin we niet alleen over successen en fuck ups uit het verleden hebben gepraat, maar ook over de toekomst van ecommerce.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

https://youtu.be/BvI_nwpV8bM

Wie is Youri Meuleman?

  • Naam: Youri Meuleman
  • Woonachtig: Breda
  • Geboren: Woerden
  • Eigenaar: Traffic Leaders, MailBlue en OVA (Omzet Verhogende Activiteiten)
Youri Meuleman

Linkjes

Winactie: ‘Doe Mij Maar Klanten’ 

Youri heeft aangeboden om zijn boek weg te geven aan de eerste 10 mensen die reageren op het LinkedIn bericht van Dries over deze aflevering. Dus zoek Dries de Gelder op en reageer op het bericht om Youri’s boek ‘Doe Mij Maar Klanten’ op je deurmat te ontvangen!

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Youri is het best bereikbaar via email. Algemene vragen mogen naar info@trafficleaders.nl en persoonlijke vragen naar youri@trafficleaders.nl 

Hoeveel is genoeg? Youri houdt van het groeien. Het gaat hem niet om de omzet, maar meer om de ervaring. Tot zijn 30e wilt hij dan ook blijven groeien en zal het nooit genoeg zijn, daarna wilt hij meer gaan settelen.

Wat is je favoriete podcast? Marketing Secrets, IMU Podcast, ConversionCast, Perpetual Traffic.

Wat is je laatst gelezen managementboek? Traffic Secrets

Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Dotcom Secrets

Wat is de beste marketingtool? De beste algemene marketingtool is funnel strategie. Daarnaast noemt Youri Upviral als marketingtool voor ecommerce ondernemers. Tenslotte is Youri kortgeleden overgestapt naar Plug & Pay om kassakoopjes te kunnen toevoegen. 

Hoelang draag jij een spijkerbroek? 1 tot 3 dagen.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Wilco de Kreij, Bas Urlings of Joshua Kaats.

Op je twaalfde beginnen met een webshop, hoe gaat dat?

Traffic Leaders, eigenaar van OVA BV, co founder van mailblue, spreker. Youri Meuleman heeft het er maar druk mee! Op zijn twaalfde begon hij al zijn eerste webshop. Remco Verwaijen (die al eerder bij het eCommerce Cafe te gast was) heeft me in contact gebracht met Youri, zodat ik hem kan vragen hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft en wat hij geleerd heeft van 12 jaar ondernemerschap. 

Youri verkocht als jonge jongen altijd tweedehands spullen op koninginnedag. Daar begon het. Halverwege de dag begon hij bij andere kleedjes spullen op te kopen en door te verkopen met een kleine winstmarge. Zijn oom is programmeur, waardoor hij de kans kreeg om met diens software een webwinkel te bouwen. Vanaf dat moment heeft hij vanalles online verkocht, zo’n beetje alles wat op het kleedje lag en eind van de dag nog niet verkocht was. 

In het begin had Youri nog geen onderneming, pas na 2 jaar heeft hij zich bij de KVK aangemeld. Hij verkocht toen ook producten op Marktplaats, naast zijn eigen webshop. Daardoor had hij twee afzetkanalen om mee te experimenteren. Van deze periode heeft hij veel geleerd, vooral dat hij producten tweedehands naar België verkocht voor meer dan de winkelprijs. Dat was een interessante ontdekking. 

Ontwikkelen als ondernemer

Deze eerste fase van het ondernemerschap was nog niet lucratief. Het stond meer in het teken van zich ontwikkelen als ondernemer. Youri vindt het wel belangrijk dat hij het wel gedaan heeft en het heeft meegemaakt, omdat het hem gevormd heeft voor het succes dat hij nu heeft. Vanaf zijn veertiende werd het serieuzer. Toen is hij gaan inkopen in China en werd er winst gemaakt. 

De omslag naar een lucratieve business heeft gezeten in het inzicht dat Youri zichzelf niet als webwinkel eigenaar ziet. Hij vindt het spelletje leuk om de webshop werkende te krijgen, daarna vindt hij het niet meer interessant. Coolblue kwam in deze tijd in het nieuws omdat ze elke week een nieuwe webshop online zette, dat kon Youri ook. Hij zette nieuwe webshops op en verkocht ze dan meteen. Hij heeft in totaal zeker 30/40 webshops verkocht en een paar zelf gehouden. Op zijn zestiende had hij zo 8 webshops. Maar waren alle 8 webshops succesvol? Nee dat niet. Eentje wel, de rest van de webshops presteerden matig. 

De belangrijkste les uit 12 jaar ondernemerschap is dat de voorkant nooit hetzelfde als de achterkant. Niks aantrekken van wat de concurrent doet, focus je volledig op eigen input, want daar heb je invloed op.

Van Eelco de Boer naar Omzet Verhogende Activiteiten

Op zijn veertiende is Youri Eelco de Boer tegengekomen op een seminar, waarvoor hij Youri had uitgenodigd naar aanleiding van een online Q&A-sessie. Youri had veel geleerd op het seminar en had een stageplek nodig voor zijn studie. Hij wilde graag leren bij Eelco de Boer en werd daar aangenomen. Hij zou 6 maanden blijven, maar dat liep uit op 3,5 jaar in verschillende functies. 

Na zijn tijd bij Eelco is Youri OVA (omzet verhogende activiteiten) begonnen. Youri deed Facebook advertenties bij Eelco, en hij was daarna gestart als freelance Facebook adverteerder. Dat liep hard, binnen 2 maanden zat hij vol. Op het hoogtepunt managede Youri 60 campagnes voor verschillende klanten. Dat was niet houdbaar, dus toen is hij gaan kijken hoe hij dat beter kon inkleden. Youri’s oog viel op online trainingsprogramma’s. 

Toen is hij een samenwerking aan gegaan met een marketingbureau uit Breda, waar hij de leads naartoe stuurde die hij zelf niet meer aankon. Het trainingsprogramma was om meer klanten het zelf te laten doen, maar hij kreeg meer autoriteit en dus ook meer mensen die met hem wilde samenwerken. Anderhalf jaar geleden is hij om die reden een team begonnen te bouwen.

Wil je meer weten over teams bouwen? Cedric Muchall kwam al eerder bij het eCommerce Cafe om te vertellen over KeyToe. Zij bouwen bouwen een bedrijf waar ze zelf in zouden willen werken, met ultieme transparantie. 

MailBlue

Youri raakte gaandeweg meer en meer geïnteresseerd in het proces aan de achterkant van bedrijven: hoe krijg je een bezoeker en hoe maak je van een bezoeker een betalende klant? Hij kwam toen op marketing automation terecht. Door marketing automation kan je effectiever online op meerdere kanalen marketen en repetitieve taken automatiseren. Veel Nederlandse software was echter verouderd en kon niet tippen aan Amerikaanse varianten. 

Prijzen om zijn eigen software te laten ontwikkelen waren enorm, daar was Youri snel klaar mee. Toen is Youri een reseller van Active Campaign tegengekomen die zijn bedrijf wilde verkopen. Daardoor hoefde Youri zelf geen software te ontwikkelen en waren er al klanten die van de software gebruik maakten. Zo is hij co-founder geworden van MailBlue. Active Campaign was gericht op de Amerikaanse markt, maar MailBlue is Nederlands. Het heeft Nederlandstalige support, geen tijdsverschil en je kan met iDeal betalen. Het is eigenlijk Active Campaign in een Nederlands jasje. 

Traffic Leaders

Met Traffic Leaders kijkt Youri met de onderneming hoe ze er nu voorstaat. Waar liggen de kansen? Het gaat om optimaliseren, maar de focus ligt op meer traffic naar binnen halen. De vraag is: hoe kunnen we een strategie opzetten waarbij we het niet meer over budget hebben? Want wat is budget? Het doel is niet om het advertentiebudget weg te gooien, maar juist om er meer geld mee te verdienen. 

Youri houdt ervan om met de klanten te werken. Het gaat niet alleen om meer nummers, maar ook hoe ga je om met de klant? Hoe kunnen we de klantwaarde ophogen? Dat kan bijvoorbeeld door het opzetten van een funnel. Daarna pas gaat Youri adverteren.

Hoe ziet de toekomst van ecommerce en marketing eruit?

Youri voorspelt dat in de toekomst veel ecommerce richting platformen als Amazon en Bol.com (waar ik ook al eerder met John Lin, Business Developer bij Bol.com, over sprak) gaan. In China heb je niet meer online en offline, je hebt gewoon retail, klaar. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt, alles gaat via platformen. Die toekomst zou ons ook nog wel eens te wachten kunnen staan.

Youri zegt dat het jammer is dat je met de Facebook Pixel nog niks kan meten. Zou cool zijn als je dat op de checkout van bol.com kan loslaten, want nu weet je alleen hoeveel klikken je hebt en niet hoeveel conversies. Youri is hierin positief, er zal vast meer mogelijk worden. De toekomst van marketing zal hetzelfde blijven als ondernemers op platforms verkopen. Je hebt nog steeds ogen op je product nodig. Youri ziet zijn functie in de toekomst minder om aan knopjes te zitten, maar meer als strategische partner om te kijken hoe je er meer uit kan halen. 

De vraag is of je als ondernemer op het platform blijft staan,want waarom zou bol.com het product niet zelf gaan aanbieden? Ze hebben alle data. Het is eigenlijk een oneerlijke strijd voor de platformen. Dat zie je ook in Amerika, waar veel discussies zijn omtrent Amazon.

Voor de quick win is het super voor webshops, je kan snel in korte termijn geld maken, maar voor de lange termijn is het niet goed.

Fuck-ups en successen

Youri heeft een aantal streken uitgehaald als handelingsonbekwame jongen van onder de 18. Hij vergat bijvoorbeeld een Marktplaats advertentie en kreeg een aanmaning van 5000 euro. Hij heeft ook eens een trucje uitgehaald met een domeinnaam register waarbij je 16 euro commissie kreeg en een domeinnaam kostte maar 9 euro. Dat is gelukkig allemaal goed gekomen.

Overwegend heeft Youri toch wel successen gekend. In 2018 is hij over magische grens van 1 miljoen omzet gegaan. Dit is voor alle bedrijven gezamenlijk, maar wel verdeeld naar aandelenpercentage. Daarnaast heeft hij privé een woning gekocht. Hij voelt zich erg thuis in de nieuwe woning. Dat heeft veel rust gegeven, waardoor hij met het bedrijf verder heeft kunnen groeien. 

Youri ziet ook Mailblue als een succes, hij had nooit gedacht dat het zo hard zou groeien. Ook zijn boek ‘Doe Mij Maar Klanten’ was een groter succes dan verwacht. Hij dacht misschien 400 exemplaren te verkopen, maar dat zijn er ondertussen al 18.000.  Hij gaat binnenkort beginnen aan een tweede variant met meer templates, om dieper op de materie in te gaan. 

En over 5 jaar? Youri vindt het leuk om het wiel uit te vinden omtrent hoe een bedrijf te laten groeien. In de toekomst wilt hij dan ook meer participaties doen met bestaande bedrijven. Vooral participeren in bedrijven die in lijn liggen met wat hij nu doet, zoals MailBlue, maar het zou ook leuk zijn om in een compleet andere markt actief te zijn.

Bedankt Youri

Youri, ontzettend bedankt voor dit gesprek. Het is inspirerend om te horen hoeveel je al hebt bereikt op jonge leeftijd en hoe ambitieus je nog steeds bent. 

Volgende gast: Chiel Baauw

Chiel Baauw is eigenaar en oprichter van The New Standard. The New Standard is fris, fruitig en kerngezond voor jouw bedrijf of organisatie. Ze pakken dingen anders aan door flink buiten de fruitmand te denken. 

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 38