fbpx

Gesponsorde blogs inzetten als ecommerce ondernemer, met Jordi Bron

Luister
Jordi Bron
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Na de verkoop van hun e-commerce business gingen Jordi en Lucien door met waar ze goed in waren: contentmarketing. The Content Company, later samengevoegd tot Contany, had een vliegende start. Na de Blogservice werd het dienstenpakket verbreed met allerlei contentvormen: website-optimalisatie, social media promotie, infographics, e-books, e-mailmarketing en nog veel meer. 

In 2017 is daar het platform Hulc bijgekomen. Hiermee kunnen websites worden voorzien van publiciteit in combinatie met zeer waardevolle backlinks. Een moderne manier van linkbuilding. Dit was de ontbrekende schakel in het dienstenpakket.

Sinds 2018 kregen we steeds meer de vraag vanuit klanten om vanuit een breder perspectief te kijken hoe we bedrijven konden helpen met groei op het gebied van leadgeneratie en brand awareness. Zo is destijds onze growth hacking dienstverlening heel snel gegroeid. Om goed te kunnen focussen is daarom een nieuw label opgericht speciaal voor deze ‘growth mindset’: Red Panda Works.

In deze aflevering van het eCommerce Cafe vertelt Jordi wat een Chief Growth Manager nou eigenlijk doet en hoe je gesponsorde blogs kan inzetten als ecommerce ondernemer. Luister de aflevering tot het eind, want Jordi heeft een cadeautje voor alle luisteraars meegenomen.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

https://youtu.be/7vOSSJNb7Mw

Krijg een gratis blog bij Hulc

Jordi heeft aangeboden dat alle luisteraars van het eCommerce Cafe een gratis blog krijgen bij Hulc! Ga naar de Linkedin van Dries of Jordi en laat een comment achter op het bericht over deze podcast aflevering. Jordi neemt contact met je op voor de gratis blog. 

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via LinkedIn.

Hoeveel is genoeg? 4000 bloggers is genoeg, maar er staat ook weer een nieuw doel. Personeel is al vrij snel genoeg, want Jordi is ondernemer en geen manager. Qua geld is het een mooi middel en niet meer dan dat. Alles wat Jordi leuk vindt is wel altijd duur. Lekker kunnen leven is belangrijk, als hij zijn dure hobbies maar kan doen.

Wat is je favoriete podcast? Tim Ferris, Jortcast, Zelfspotcast.

Wat is je laatst gelezen managementboek? Dat Gaat Nooit Lukken, het verhaal van Netflix.

Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Profit First.

Wat is de beste marketingtool? Asana, Notion, Toggl gekoppeld aan Asana, Pipedrive, Zapier. 

Hoelang draag jij een spijkerbroek? 2-3 dagen.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Pieter Zwart.

Jordi’s verhaal als ondernemer

Jordi’s eerste bedrijf was het verkopen van LED-verlichting in 2011. Er was toendertijd veel vraag naar, maar de markt verzadigde een jaar later. Hij heeft toen de switch naar online gemaakt en was vanaf dat moment webshop eigenaar. Rond die tijd ging hij ook naar China met 15 andere student ondernemers uit heel Nederland. Daar heeft hij zijn compagnon Lucien ontmoet, waarmee hij vanaf dat moment is gaan samenwerken. 

Bloggen was helemaal Jordi’s ding. Hij kreeg veel traffic naar zijn webshop hierdoor. Toen hij zijn webshop verkocht had, is hij dan ook doorgegaan met content marketing. Contany was geboren. Daarnaast begonnen Jordi en Lucien De Groene Bron. Dit was een website met een selectie van de beste aanbieders in LED, zonnepanelen en zonneboilers. Het doel was mensen informeren en zorgen dat ze door een keuzesysteem bij de beste aanbieder terecht kwamen. Het verdienmodel zat in een percentage van de sale, in plaats van een vast bedrag zoals de concurrentie het deed. Achter je geld aangaan en van iedereen bijhouden wie welke deal gesloten had, dat werd 1 grote wirwar. Waar ze wel goed in waren was content marketing, en dat zijn ze ook blijven doen. 

Eigenlijk heeft Jordi maar 2 bedrijven, want Contany is een label binnen Red Panda Works (de algemene agency). Na een tijdje focussen op content marketing kwamen Jordi en Lucien aan op een T-splitsing: gaan we specialiseren op blogs of door als generalist? Ze hebben gekozen voor generalist om bedrijven te helpen om online snel te groeien. Red Panda Works is een Growth Hacking Agency geworden, waarbij ze adviseren over content. De Groene Bron is een website, maar niet meer dan dat. Hulc is een apart bedrijf. Dit is een platform voor sponsored content. 

Hoe zijn jullie Corona doorgekomen? 

Red Panda Works is momenteel de focus voor Jordi. De week dat alles op slot ging, wilde 40% van de klanten pauzeren. Dat was wel even een domper. Jordi heeft toen gekozen voor duurzame relatie met de klant in plaats van keihard aan het contract houden. Hulc is er heel goed doorheen gekomen, heeft bijna niet stilgestaan. Er werd juist wel promotie gedaan online. 

Achteraf gezien is Red Panda Works er toch wel goed doorheen gekomen. Ze hebben geen verlies geleden en geen subsidie hoeven krijgen. Ze konden gelukkig vrij snel switchen van branche. De klanten in de horeca vielen weg, en toen zijn ze snel gaan targeten op tech en ecommerce. Ze hebben deze verliezen kunnen opvangen met nieuwe klanten. Nu zijn veel gepauzeerde klanten ook weer gestart.

Wat doet een Chief Growth Manager? 

De titel bestaat niet officieel, dat hebben ze zelf bedacht. Wat het inhoudt is dat Jordi de grote lijnen bepaalt binnen Red Panda Works. Hij vindt titels zelf helemaal niet belangrijk, maar de rest van wereld wel af en toe. Met deze titel probeert hij duidelijk te maken dat hij een andere rol heeft dan de Growth Managers (zoals ze de vast teamleden noemen bij Red Panda Works). Jordi heeft namelijk weinig eigen klanten en gaat echt over het algemene beleid in de organsatie.

Het doel van de titels binnen Red Panda Works is om laagbouw te houden. Ze werken met een klein vast team waarin iedereen growth manager is. Dat betekent dat iedereen eigen klanten heeft, waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Dit om te voorkomen dat er weer een managementlaag tussen komt. Daaromheen werken ze met een flexibele laag van specialisten die ze projectmatig inzetten. 

Jordi heeft bij Hulc een stap terug gedaan, zodat hij zich fulltime bezig kan houden met Red Panda Works. Dat houdt in dat hij zich niet meer operationeel bezighoudt met Hulc. Jeroen Postma van Bloggerslijst regelt operationele zaken sinds Hulc Bloggerslijst vorig jaar heeft overgenomen. Jordi kijkt wel maandelijks nog naar de cijfers en geeft advies. 

Jordi heeft ook een nauwe samenwerking met Copy Robin via Hulk. Hij kent Eric van Hall die in een vorige aflevering van het eCommerce Cafe te gast was. 

Sponsored content

Er is een grote markt voor sponsored content. 90% van de opdrachten hebben als doel promotie om beter gevonden te worden op Google. Hiervoor is het belangrijk dat je genoemd wordt in blogs. Hulc werkt ook met influencers, maar in mindere mate. De focus ligt bij blogs. 

Bij het gebruik van influencers is het nodig om meerdere touchpoints creëren om bekendheid te krijgen.

En hoe werkt zo’n campagne dan? Je start een campagne en je geeft aan: ik ben op zoek naar bloggers die willen schrijven over mijn shop/product. Een blogger is bereid om promotie te doen op zijn of haar website. In deze blog zit de link om meteen het product te bestellen. Je kan zelf op zoek naar bloggers en 1-op-1 een voorstel doen, of je kan via een campagne 10-30 aanvragen binnenkrijgen.

Voor deze dienst is een vraag en aanbod. Vroeger deden ze dit zelf binnen Hulc – welke bloggers zijn hiertoe bereid? Nu is dit veel makkelijker met behulp van het platform. De meest voorkomende opdracht is een blogpost voor rond de 120 euro. Dan plaats de blogger een artikel die ze zelf geschreven heeft op haar website over een ervaring. Je kan daarbij vaak input geven of je op zoek bent naar een verhaalvorm of een duidelijk gesponsorde post over de webshop. 

En hoe zet je dat dan het beste in? Kan je beter de webshop centraal zetten of een specifiek product noemen? Jordi legt uit dat het allebei kan. Blogs op shop-niveau komen iets vaker voor, omdat linkbuilding goed is voor SEO. Het doel is dan om de SEO van de hele shop te boosten. Je kan ook een combinatie doen van beide, waarbij het verhaal over de shop gaat en dan binnen het verhaal over een specifieke ervaring of een review geschreven wordt. Je kan dan ook linken naar een productpagina.

De gouden tip van Jordi is: altijd actief bezig zijn met interne (rich) content en community bouwen door actief te zijn op socials.

Influencers

Bij het gebruik van influencers is het nodig om meerdere touchpoints creëren om bekendheid te krijgen. Het gaat hierbij om de kracht van herhaling. Binnen dezelfde doelgroep moet je een sponsored post meerdere keren plaatsen, waarvoor je vaak meerdere influencers moet hebben. 

Dit geldt vooral voor instagram. Bij blogs heb je los van de naamsbekendheid een ander doel: SEO. Zoals gezegd is het gunstig voor Google resultaten als andere websites het over je hebben, dat werkt iets anders dan instagram. Je kan ook een gecombineerde campagne uitzetten waarbij je een paar blogs doet, een paar influencers, een Youtuber, etc. Hulc biedt ook een managed campagne aan, waarbij je het budget aangeeft en zij alle bloggers en influencers verzamelen voor je.

Hoe voorkom je fake influencers en hoe zorg je dat je succesvolle influencers krijgt? Dat houdt Hulc voor je in de gaten. Je ziet wel eens dat er ineens een spike in zit of er getrapt veel nieuwe volgers bij een account erbij komen. Dat is een teken dat er volgers gekocht zijn en dat laat Hulk niet toe. Andere manier om te achterhalen of er nepvolgers op het account zijn is als er weinig likes en interactie is op posts. Je kan wel nagaan dat als iemand populair is dat je een bepaald percentage hebt aan interactie, minimaal 1%. Deze maatstaven zijn niet helemaal waterdicht. Soms heb je een vermoeden dat het nep kan zijn, dan gaat het erom wat je ervan verwacht en houd je het aantal kliks bij. Als het gaat om naamsbekendheid kan instagram dan een gevaarlijk platform zijn, omdat je het niet kan meten. Er is dan een risico dat er fake influencers bij zitten. 

Waar liggen op dit moment de grootste kansen over webshops?

Jordi ziet dat linkbuilding steeds belangrijker wordt voor SEO. Er is een shift gaande van lage kwaliteit links naar echte links met echte bezoekers, waar echt op geklikt wordt. Het voordeel van een blog kopen bij Hulc is dat het wel een echte blog is. Google ziet ook dat er op een link geklikt wordt, en dat het dus een nuttige link is. Dat wordt steeds belangrijker. 

SEO is eigenlijk vrij simpel, maar voorwaarde is dat je er actief en bewust mee bezig bent. Goede content is de basis, maar je moet ook een goede website hebben die technisch op orde is. Ook met goede content ontkom je er niet aan, je zult nog steeds aan linkbuilding moeten doen. 

Hoe werkt het juist niet? Relevantie is heel belangrijk. Een website die over je gaat schrijven moet het vaker hebben gedaan of een logisch verhaal hebben. Een veelgemaakte fout is om alle aanbiedingen blind te accepteren, je moet echt een beetje kritisch zijn. Relevantie draagt bij voor SEO, maar is ook logischer voor lezers van de blog. Daardoor levert het ook weer echte en logische kliks op. 

De gouden tip van Jordi is: altijd actief bezig zijn met interne (rich) content en community bouwen door actief te zijn op socials. Dat kan je combineren met externe promotie, andere websites aan het werk zetten. Hierbij zou je het hele pallet moeten meepakken, ook startpagina’s en matige links die je makkelijk kan verkrijgen. Het doel is om overal je footprint te hebben online, zodat bezoekers je via meerdere touchpoints kunnen vinden.

Bedankt Jordi

Jordi, bedankt voor het doen van je verhaal bij het eCommerce Cafe en het cadeau dat je hebt aangeboden aan alle luisteraars (een gratis blog!). Ik denk dat ecommerce ondernemers veel aan je tips en tricks kunnen hebben. 

Volgende gast: Rick Maresh

Rick Maresh helpt organisaties met strategie, platforms, tooling en ‘operations’. In de digitale economie het operating model uit te rollen, meetbaar effectief te maken en optimale customer experience te bereiken. 

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 40