fbpx

Hoe run je een succesvolle webshop met 4 jonge kinderen in huis?

Luister
webshop runnen met 4 kinderen - Elmi vertelt hoe
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Elmi – Cheap Outdoor

Naam: Elmi Snoeck-Burger
Woonachtig: Woerden, getrouwd en 4 kinderen
Eigenaresse Cheap Outdoor, Snoeck Backoffice Solutions
Webshop: cheapoutdoor.nl
eCommerce Platvorm: Presta Shop
eMail Marketing tool: Mailchimp (Tijdelijk buitengebruik)
Payment provider: Target Media (site niet beveiligd: betrouwbaar?)
Hostingprovider: CJ2 Hosting
Bezorger: DHL
Keurmerk: Webwinkelkeur Cijfer: 9,2
Verkoopkanalen: Bol.comAmazonVida XL – V&D

Voor dit gesprek reisde ik af naar Woerden. Want Elmi runt Cheap Outdoor vanuit huis. In een leuke woonwijk werd ik hartelijk ontvangen door de eigenaresse zelf.

Elmi bleek erg zenuwachtig te zijn. Natuurlijk nergens voor nodig want ik vind mezelf best aardig en probeerde ook Elmi hiervan te overtuigen.

Na een en ander door gesproken te hebben, de camera opgesteld en de microfoons gesteld kon de opname beginnen onder het genot van een kopje koffie en een glaasje water.

Eigenaresse van 2 bedrijven?

Naast de Cheap Outdoor een 2e bedrijf


Naast Cheap Outdoor is Elmi ook nog eigenaresse een administratie kantoor. Hier doen ze voornamelijk kleine administratieve zaken voor het MKB. Snoeck Backoffice Solutions is ontstaan omdat Elmi zwanger was en thuis wilde zijn en toch een inkomen hebben.

4 kinderen is net een soort klas

Elmi

Op zaterdagen is het gezin echt samen. Dan gaan ze het liefst Geo Cashen. De zaterdagen zijn daarom best heilig. Dit is ook de enige dag in de week dat werkzaamheden redelijk stil zijn. DHL levert geen pakketjes, en er worden die dag geen pakketjes ingepakt en verzonden.

Elmi - Cheap Outdoor
Cheap Outdoor

Ze is ooit begonnen met Joomla maar al snel ging ze over naar Presta Shop. Magento is te groot en te ingewikkeld voor haar. Daarom is er gekozen voor Presta Shop.

Elmi - Cheap Outdoor
Webshop Cheap Outdoor

Momenteel geen e-Mailmarketing

Door dat ze met Cheap Outdoor veel verkoopt via marktplaatsen, worden veel mails geblokkeerd, en naar eigen mening heeft ze daarom te weinig abonnees voor e-Mailmarketing.

Ik vertel haar dan ook dat ze dan zeker even naar de Podcast moet luisteren met Dick de Zwart over e-Mailmarketing. Ik hoop persoonlijk ook echt dat ze meer met e-Mailmarketing gaat doen. Want ik denk dat ze hier nog heel veel mee kan winnen aan omzet en klanten loyaliteit.

Cheap Outdoor heeft een klantenwaardering van 9,2

Natuurlijk is Elmi trots op de 9,2 beoordeling bij Webwinkelkeur. Ze zit hier dan ook bovenop. Als er een keer een mindere review is zal ze er zeker alles aan doen om de klant als nog een goed gevoel te geven.

Webshop is vertaald Frans, Duits, Engels, Italiaans en Spaans

Ze hebben alle producten vertaald naar Frans, Duits, Engels, Italiaans en Spaans. Dit hebben ze voornamelijk zelf gedaan.

Uitbesteden van activiteiten

SEO besteedt Elmi uit. De SEO pakken ze bij Kwalitiv aan. Naar volle tevredenheid. Ik haal zelf een voorbeeld aan dat vele SEO bedrijven veel beloftes en activiteiten in het begin doen. Maar dat dit langzaam aan minder wordt. Dit ervaart Elmi helemaal niet bij de gasten van Kwalitiv.

Wel kijkt ze de zaken goed af. Zo heeft Kwalitiv een aantal categorie pagina’s aangepakt met eng succes en zij hebben dit zelf weer gekopieerd. Zo hebben ze ook een keer een training bij Bol.com gehad hoe ze het beste product content kunnen schrijven, met deze kennis heeft ze samen met haar man in 2 weken tijd 1300 verschillende SKU’s herschreven.

1300x product content herschrijven in een 2 weken

Als iets moet gebeuren dan gebeurd het ook. Dan komen s’avonds de laptops opschoot en wordt er tot diep in de nacht doorgewerkt om het voor elkaar te krijgen. Na de training bij Bol.com moesten de handjes dus even wapperen en werden 1300 teksten herschreven die bij de producten staan.

Kortingscode voor Cheap Outdoor

Als je 10% korting wilt hebben op de webshop van CheapOutdoor.nl dan zal je toch echt naar de podcast moeten luisteren. Hierin vertelt Elmi een kortingscode die je kunt gebruiken op haar webshop.

Wist niet dat ze ondernemer wilde worden

Elmi had er nooit over nagedacht om ondernemer te worden. Dit komt allemaal door haar man.

Ze houden zelf van backpacken en er op uittrekken. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Zij wilde een webshop beginnen die Out Door activiteiten voor iedereen betaalbaar maakt. Daarom de naam “Cheap Outdoor”. Hiermee is de start begonnen van de webshop.

Voor Cheap Outdoor was er ook nog een ander avontuur met een onverwoestbare mobiele betaalbare telefoon. Deze werd geïmporteerd uit China. Maar dit had hier en daar nogal wat consequenties met de garantie. Bij een garantie probleem was het product 2-3 maanden onderweg. Dit werkte niet prettig, zodoende kwamen ze op dit nieuwe idee voor Outdoor producten.

90% van de producten komt uit Europa

Veel producten kwamen in het begin uit China. Maar inmiddels komt meer en meer uit Europa. Elmi vertelt over een voorbeeld van een opvouwbare waterfles die zij eerst in China bestelde maar op de vingers werd getikt door de fabrikant, omdat Elmi van niks wist en er sportief mee omging koopt ze inmiddels rechtstreeks bij de fabrikant in.

Waarom zal ik mijn producten ook niet op andere marktplaatsen gaan verkopen?

Al snel bleek dat het verkopen bij Bol.com een succes was. Waarom gaan we de producten dan ook niet aanbieden op andere marktplaatsen? Al snel kwam Amazon erbij en werden de producten vertaald naar Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Engels.

Na Amazon kwam er Vida XL en zijn de Outdoor producten nu ook op V&D te vinden. Ik wist niet eens dat V&D nog bestond. Maar achteraf wist ik dat de naam door een paar investeerders was gekocht.

De marktplaatsen zorgen er wel voor meer verkopen dan de website

CheapOutdoor Website is te onbekend om hier veel verkopen uit te halen. In het begin kwam 97% van de omzet via Bol.com en 3% via haar eigen webshop. Inmiddels is het 80% Bol.com, 15% Amazon, en 5% CheapOutdoor.nl

De concurrenten op de marktplaatsen zijn heel divers. Zo zijn er prijs vechters en specialisten. Elmi probeert zich te onderscheiden van de rest door net wat andere artikelen in te kopen of in een andere kleur.

Wat waren de eerste pijn punten die je ervaarde met de start van de webshop?

Die kwamen met die telefoontjes uit China. Die wel eens kapot gingen en de mensen een kwaliteit telefoon verwachten als iPhone.
Maar ook de bestellingen voor 14:00 op het postkantoor zien te krijgen viel niet altijd mee. Zo ging zij met een kinderwagen vol pakketjes naar het postkantoor om alles pakketjes aan te bieden.

De eerste bestellingen kwamen al binnen een week. Eerst kwam er elke week 1 bestelling en dit werden er langzaam meer. Levertijden uit China waren zo’n 2 a 3 weken.

Elmi heeft er wel altijd voor gezorgd dat er altijd producten op voorraad waren. Door steeds meer te importeren uit China, boden zich Europese leveranciers zich vanzelf aan.

Ze is blij dat er steeds minder Chinese producten zijn in haar webshop.

Start Cheap Outdoor

Cheap Outdoor is begonnen met 20 producten in te kopen en op een website te zetten. Dit was allemaal een prive investering van ongeveer €2000,-. In het begin had de webshop zo’n 1 a 2 bestellingen per week.

Eenmaal op Bol.com werden dit al zo’n 5 per week. Al snel zorgden de verkopen van Bol.com voor de grootste omzet. Zo wordt je ineens best afhankelijk van een marktplaats.

Zelfs in de babykamer stond voorraad

Wat een gaaf verhaal is dit eigenlijk. Met de kinderwagen je spullen brengen naar het postkantoor, voorraad door het hele huis, 4 kinderen in thuis, keihard werken voor succes en groei. Je moet dit echt terug luisteren in de Podcast.

Interview- Elmi - Cheap Outdoor



Maar sinds 1-1-2018 doen mijn vrienden van eWarehousing de voorraad, het inpakken en het verzenden. Zij hebben in een weekend van 30 en 31 december alles geregeld wat een andere club niet kon regelen.
Met verbazing van Elmi kon er Dinsdag 2 januari alles verzonden worden, zonder fouten. Wel met extra veel inspanning. Er is daarom veel respect voor Xander en zijn team.
Onlangs hebben we podcast met Xander opgenomen.

Ooit gedacht om de handdoek in de ring te gooien?

Elmi geeft aan dit nooit echt gehad te hebben. Als er wel eens een dipje was dan is daar haar echtgenoot die even bijspringt of voor inspiratie zorgt. Daarbij groeit ze nog iedere dag.

Als ze ooit denkt om weer te gaan werken voor een vast inkomen dan zijn er genoeg voorbeelden waarom ze dit niet wil. Want thuis werken heeft zo veel voordelen met een gezin (van 4 kinderen).

Zo was laatst haar zoontje op school gevallen, ze besloot haar werk te laten liggen en naar school te gaan om voor haar zoontje te zorgen. Gelukkig niks ernstig. Maar het feit dat je dichtbij bent en dat het allemaal kan is een heel fijn gevoel. Ze is volledig flexibel met haar werktijden. Dus kan ze er altijd zijn voor de kinderen.

De marges liggen onder druk

Er zijn natuurlijk concurrenten die de markt onderdruk zetten. Er zijn pieken en dalen in het jaar. Maar na zes jaar weet je die wel te ondervangen.

Marges op Bol.com zijn klein vanwege de Fee’s die betaalt moeten worden. Op Amazon zijn de prijzen iets anders vanwege de verzendkosten.

Inmiddels is Cheap Outdoor aan het opschonen.

Sommigen producten worden nu met verlies verkocht. Ze zijn allang afbetaald. Dus er ligt geld op de plank. Deze worden nu allemaal opgeruimd.

Adwords en Facebook advertising

Ze zijn gestopt met Adwords advertenties. Het kwam er niet echt uit. Ook bureau’s vertelde dat dit niet echt een succes was.

Problemen waar Cheap Outdoor tegen aanloopt

API verbindingen lopen niet altijd vlekkeloos. Je kan moeilijk elke dag de alle artikelen nalopen op de marktplaatsen. Hier gaat nog wel eens iets fout waar zij zelf niks aan kan doen. Dit frustreert en Elmi trekt zich dit persoonlijk aan.

Verder is de Cashflow een blijvend probleem. Want alles wat je verdient wordt weer gestoken in nieuwe en grotere voorraad. Ze haalt een voorbeeld aan van een nieuwe leverancier die ze graag zou willen verkopen via haar Cheap Outdoor. Maar dan moet je een begin voorraad aanschaffen van €2000,- en dat heb je niet altijd liggen.

Banken hebben hier nooit in meegewerkt. Hiervoor hebben ze dus leningen bij vrienden en bekenden lopen om dit probleem te tackelen. Inmiddels is er wel een rekening courant.

Nu is ze aan het opschonen om beter in te kopen. Als voorbeeld zijn er tassen die als warme broodjes over de toonbank vliegen. Daar wil ze groter van inkopen en slimmer.

Wat doe je allemaal om je bedrijf te laten groeien?

Naamsbekendheid te vergroten, vertrouwen te vergroten. Adverteren in bladeren. Zoals het politie magazine, op Facebook adverteert ze zo nu en dan.

Ga je de klanten Service uitbesteden?

Ze zou het soms graag willen. Want het is niet altijd prettig als er een klant belt en er trekt een kind aan je been. Maar aan de andere kant kan ze het heel makkelijk uitbesteden aan eWarehousing. Maar zij hebben geen verstand van onze producten. Maar is zeker nog niet van de baan.

Wat is de gouden tip voor andere eCommerce ondernemers?

Ja die is er zeker! Zegt Elmi volmondig. Blijf bij jezelf! Ga niet te veel op andere in. In het verleden vertelde vrienden van goh je moet dit kopen en dat. Maar die heeft ze nog op de plank liggen.
Luister alleen naar andere ondernemers. Niet vanuit je vrienden kring.

Nou Elmi een mooi moment om lid te worden van onze community 🙂 Juist om deze reden zou je lid moeten worden van het eCommerce Café. Hier inspireren ondernemers elkaar en delen kennis en blunders. Waarom zou je fouten maken die andere al gemaakt hebben.

Vaste vragen rondje met Elmi – Cheap Outdoor

Hoe kunnen mensen je bereiken?
Het makkelijkst is per mail info@cheapoutdoor.nl
Hoeveel is genoeg?
Genoeg is voor Elmi dat ze leuke dingen kan doen met haar gezin en niet elk dubbeltje hoeft om te draaien. Ze zou stoppen als ze maar leuke dingen kan blijven doen. Maar ook genoeg geld voor een Land Rover Defender.
Wat is je favoriete podcast?
Elmi luistert nooit naar podcasts! Gelukkig heeft ze wel naar die van het eCommerce bekeken via YouTube.
Wat is je laatst gelezen management boek?
Ze leest eigen lijkt geen boeken meer. Ze haalt alles van Google.
Amazon een kans of bedreiging?
Kom maar op zegt ze. Ze verkoopt er al volop. Dus waarom niet in Nederland.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
2 a 3 dagen en verder draagt ze altijd een spijkerbroek
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
de eigenaar van Kwalitiv. Joep Boogaars

Elmi onwijs bedankt

Als ik deze blog schrijf is het nieuwe jaar net begonnen en de Kerst voorbij. De Podcast stond al live voor deze tijd. Deze is nu al zeer goed beluistert en ik krijg hele leuke reacties. Dus bedankt onwijs bedankt Elmi.

Luisteren naar de podcast van Elmi – Cheap Outdoor

Luisteren kan via: AppleSpotifyGoogleBreakerOvercastPodbeanRadioPublicStitcherRSS

Elmi – Cheap Outdoor – Podcast

Bekijk ons gesprek op YouTube

Elmi – Cheap Outdoor – YouTube

Bericht aangepast op 1-2-2020

Jouw mening telt

4 berichten

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 6