fbpx

e-Mailmarketing met Dick de Zwart

Luister
e-Mailmarketing expert Dick de Zwart in gesprek bij eCommerce Café
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Dick de Zwart is naar mijn mening de e-mailmarketing specialist van Nederland. Aan de mooiste en grootste e-mail campagnes heeft hij gewerkt.

Wie is Dick de Zwart

Woonachtig in Den Haag, met vrouw en 5 kinderen. Geboren in Indonesië. Eigenaar van Dick voor elkaar, en weet alles van e-Mailmarketing.

Freelancer Als freelancer is Dick inzetbaar op het gebied van Marketing en Marketing Automation. Hij werkt graag met teams die hun communicatiestrategie echt willen laten aansluiten bij de doelgroep en toch steeds dat unieke verhaal (of brandstory) vertelt.
Ervaring Zijn jarenlange ervaring op dit gebied heeft hij opgedaan bij Blinker (nu Spotler), bij Admix en bij 100%EMAIL. Aan tooling geen gebrek, maar Dick is vooral generalist. Met een scherp oog voor het hele verhaal en het geluk van het team.
Trainingen geven Nog leuker dan het werkend krijgen van een goede campagne, vindt hij het vertellen daarover. Lesgeven, presenteren; mensen meenemen in zijn visie en enthousiasme, daar ligt mijn echte kracht.
Ideale werkweek Zijn ideale werkweek bestaat dan ook uit een aantal dagen met een gedreven team aan mooie resultaten werken, een avondje training geven aan een groep studenten, zich verder verdiepen in communicatie- en leiderschapsonderwerpen en … niet te vergeten: tijd doorbrengen met zijn prachtige gezin.

Dick wordt enthousiast van organisaties en mensen verder helpen

Er is nog al wat aan de hand volgens Dick in het bedrijfsleven. Laten we vooral beter communiceren. Binnen de meeste bedrijven is dit een groot gebrek.

Hij begint van met waarom, wat doe je, voor wie en wat is je boodschap nu eigenlijk. Zonder dit te weten kan niemand zich onderscheiden.

Doelstelling is ondergeschikt aan je verhaal.

Dick kan aanslaan op de verbinding

Hij weet alles, maar kan er niet altijd plezier uithalen. Kan er wel graag over vertellen. Mensen kunnen die taken vaak ook beter.

Veel geleerd van e-mailmarketing bij Blinker inmiddels Spotler, 100% eMail en Admix.

Ondernemen bevalt Dick wel. Voornamelijk als freelancers. Dick Onderneemt voornamelijk namens de 3 P’s. Prijs, Portfolio en plezier.
Deze manier van werken moeten er minimaal 2 van de 3 P’s aanwezig zijn. Is de prijs ruk, maar goed voor je portfolio en is het leuk(plezier) om te doen.

Vroeger besteedde hij veel uit bij collega’s. Maar inmiddels is hij weer volop campagnes aanmaken voor zijn klanten. Dat doe je nu eenmaal, je kan het niet zo maar meer afschuiven naar collega’s

Gamefication & e-Mailmarketing

Is marketing met een spelletjes ervaring. Een voorbeeld is een van Albelli. Daar kon je in de mail draaien aan een wieltje voor een korting. Dus actie en een spelletjes ervaring.
De psychologie is dat je er mee bezig bent. Je prikkelt iemand om mee te bewegen.

Met een klein budget toch een gedegen e-Mailmarketing strategie

Iedereen wil een prachtige campagne. Bij grote bedrijven beginnen de prijzen vanaf €18.000,- Maar de vraag komt ook van uit de kleine ondernemer vandaan.

Waar begin je? Eigenlijk kan iedereen het, met of zonder kennis. Het is zeker slim om zelf te starten. Zeker in het begin. Want als je iemand wilt gaan aansturen dan moet je het zelf gedaan hebben. Als je dit niet hebt gedaan dan wordt je voor de leeuwen geworpen.

Als je wilt groeien met je webshop dan moet je e-mailmarketing aan de gang en dit gaan ontdekken.

Wat is de juiste frequenties met e-Mailmarketing

Zorg eerst voor een goede boodschap voor de juiste doelgroep.

Doe het wekelijks. Maar mail niet om te mailen. Dus zorg relevantie. Rustig aan opbouwen. Mailen naar kleine aantallen klanten is veel effectiever.

Wat is het juiste moment om te versturen?

Bekijk je Google Analytics wanneer heb je de meeste bezoekers op je webshop. Mail dan een uur eerder.

Pop-Up banner Ja of Nee?

Absoluut! Ja het werkt. Je bent gek als je het niet doet. Doe het wel op een manier zodat het net niet irritant is.

Pop-up banner die over de hele site gaat is nogal agressief. Verlaten bij de webshop is ook een zeer effectieve manier.

Een lieve marketeer hebben we niks aan

Dick de Zwart

Wees niet te lief als marketeer, als je te lief bent zal je simpelweg niet scoren. Voorbeeld van opposuits.nl
Soort ambassadeursrol vanwege de e-mailmarketing van dit leuke bedrijf.

Schoonhouden van je abonnees

Bouncers goed in de gaten houden
Slapers verwijderen (slaper is iemand die 6 a 9 maanden zijn mail niet openen)
Het schoonhouden is een continue proces
Aparte Campagne (ik mis je mail) daarna definitief verwijderen
Nooit echt verwijderen maar in een aparte lijst plaatsen zodat de geschiedenis bewaard blijft.

Loyaliteit is belangrijk voor webshops. Zorg voor loyale klanten.

Gratis e-mailmarketing tool of niet

Mailchimp is natuurlijk super om mee te starten. Maar naarmate er meer abonnees zijn lopen de kosten op.
Als je regelmatig mailt dan zijn bedrijven als Spotler of Copernica zeker een uitkomst. Vooral qua service niveau. Even iemand bellen, probeer dat maar eens bij mailchimp.

Wanneer begin je met e-Mailmarketing?

Als beginnende webshop zorg voor voldoende traffic. Dus door andere middelen zoals Adwords, Banners, facebook. Zorg wel vanaf dag een voor abonnees.

Gouden Tip voor e-Mailmarketing is er eigenlijk niet.

Maar als je dan toch iets moet zeggen. Zorg voor waarde!!
Zorg voor waardevolle campagnes, waardevolle abonnees.

de Gouden tip voor nieuwe abonnees

Er zijn diverse contact momenten, zorg dat je bij elk contact moment vraagt om het lidmaatschap. Op je webshop met bijvoorbeeld een pop-up banner maar ook bij het winkelwagentje, bij betaling, bij bevestigingsmail, track & trace e-mail, factuurmail, en review e-mail. Maar ook bij support en op social media. Vraag bij elk moment of ze zich willen abonneren op jou nieuws brief.

Afhankelijk van de waarde van je e-mail adressen is het interessant om een Google Adwords campagne te starten om abonnees te verzamelen.

E-Mail Marketing is dood

Tien jaar geleden werd deze vraag al eens gesteld. Is e-Mail marketing dood? Nee, e-Mail is een dinosaurus die niet door wil gaan. Het zou worden in gehaald door RSS, toen social Media.

e-Mail is een dinosaurus die niet dood wil

Dick de Zwart

Er is een behoefte aan een betrouwbaar kanaal. Maar het verandert wel.

Wordt messenger de toekomst?

Messenger en Whatsapp verdringen e-Mail qua urgentie. Want als we s’ochtends wakker worden checken we eerst whatsapp en messenger daarna pas mail.

Messenger wordt het nieuwe Facebook

Dick de Zwart

Als je een slimme ondernemer bent kijk je waar Messenger en Whatsapp naar toe gaan, want Messenger wordt het nieuwe Facebook en Facebook gaat eruit. Whatsapp zal waarschijnlijk samengevoegd gaan worden met messenger.

Messenger zet je in voor herinneringen en snelle berichtgevingen. e-Mail zal altijd blijven voor bestanden, uitgebreide informatie.

Wat is de toekomst van e-Mailmarketing

De e-mail zelf gaat steeds meer lijken op een mini website. Het bericht zal er uit zien alsof je al op die website zit. Je opent straks de mail je denkt dat je al op de site zit. Nieuwe web beleving op je mobiel.

Gratis content aanbieden in ruil voor een e-Mail adres

Blijft zin vol om te doen mits de content goed is wat je aanbiedt. White papers blijft een groot succes.

Verschil tussen man en vrouw

In Nederland zijn de verschillen marginaal bij het openen van e-mails. Vrouwen zijn wel makkelijker mee te nemen in een verhaal. Marketing voor vrouwen is leuker.

Avatar (persona’s)

Boekje van Wim van der Mark als voorbeeld. Marketeer moet je niet meer denken in doelgroepen maar ga in gesprek met je klant. Gebruik er meerdere Avatars. Begin met 2 of 3. Begin met een big Spender en een small spender, Man en Vrouw.

In de podcast met Remco Verwaijen hebben we ook gesproken over Avatars. Hij adviseert er maar één.

Vaste vragen rondje

Hoeveel is genoeg? Dick zou het leuk vinden om te stoppen met werken op zijn zestigste en dan door te kunnen leven op de manier zoals hij nu leeft.
Dick vind zich zelf misschien iets te snel te vrede voor een ondernemer en kan er dus geen bedrag aanhangen.

Wat is je favoriete podcast? Oprah Winfrey Super soul sessions, Dick luistert graag naar een psychologe (Esther Perel) Where should we begin. Hierin hoor je gesprekken van Ester met haar patiënten zonder namen te geven.

Welk boek moet elke ondernemer lezen? Minimaal elk jaar het “Marketing Facts Jaarboek” en natuurlijk Stephen Covey’s boek.

Maar ook de boeken van Ben Tiggelaar raadt Dick de Zwart aan om te lezen als je wilt ondernemen.

Amazon! Kans of een bedreiging? Nu nog een bedreiging! De kans is om te kijken hoe ze dingen doen. Leren van hun innovaties.

Hoe kan je Dick de Zwart het beste bereiken? Via Linkedin of natuurlijk via zijn website: dickvoorelkaar.nl

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn? Eric Beugelsdijk

Bekijk de hele podcast nu zelf. Of luister via jouw favoriete medium.

Jouw mening telt

6 berichten

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 5