De toekomst van Magento, met Ray Bogman

Luister
Ray Bogmnan
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Ray Bogman is Magento Senior Solutions Architect bij Adobe. Kortom: hij weet alles van Magento. Ik heb hem dan ook het hemd van het lijf gevraagd over nieuwe functionaliteiten, security problemen uit het verleden, en hoe de toekomst eruit gaat zien.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Ray Bogman?

  • Naam: Ray Bogman
  • Werkzaamn als: Magento Senior Solutions Architect bij Adobe. 

Cadeautje van Ray

Ray heeft aangeboden zijn boek (Magento 2 Cookbook) weg te geven aan 5 luisteraars van het eCommerce Café. Ga naar de LinkedIn pagina van Dries en comment op de post over deze podcast aflevering om kans te maken.

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? LinkedIn.
Hoeveel is genoeg? Nooit genoeg kennis en mensen om het mee te delen.
Wat is je favoriete podcast? MageTalk, AskMathijs of Jelle Drijver.
Wat is je laatst gelezen managementboek? Business Plan op 1 A4.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Don’t Make Me Think.
Hoe kunnen we ecommerce duurzamer maken? Efficiënt en lean werken – procesoptimalisaties doen om het beste resultaat te behalen. Less is more uiteindelijk. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? Ray draagt geen spijkerbroeken, lekker een joggingbroek bij het thuiswerken.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Mette Reitsma over optimalisatie van processen. 

Wat doet een Magento Senior Solutions Architect?

Ray Bogman houdt zich vanuit Magento bezig met het pre-sales gedeelte van een opportunity. Hij spreekt met ondernemers die Magento willen gaan gebruiken en vragen hebben of hulp nodig hebben. Hij gaat het gesprek aan met de ondernemer om achter de requirements te komen. Daarna is Ray verantwoordelijk voor een team vinden om de omgeving te bouwen en biedt hij ondersteuning. Het hele traject van pre-sale tot volledige oplevering is in handen van Ray, waardoor het zowel een commerciële als technische functie is. 

Ray helpt onder anderen ondernemers die van Magento 1 naar Magento 2 willen. Het uitgangspunt is dan: wat voor webshop heb je? Hoe is het ingericht? Requirements afstemmen maar ook: deze digitale transformatie, wat wil je hebben voor de komende jaren? Wat is je jarenplan en hoe kan je ervoor zorgen dat de investering zo efficiënt mogelijk kan worden? Naar aanleiding van de requirements en strategie krijg je een blueprint met een budget. 

Als je van Magento 1 naar Magento 2 gaat, ga je je hele shop verhuizen, je zal alles opnieuw moeten inrichten. Je kan dit vergelijken met verhuizen offline. In nederland spreekt men nog steeds van ecommerce, maar volgens Ray zou de ‘e’ eigenlijk weggelaten moeten worden. Net als in China, daar ben je gewoon ‘retailer’, daar is er geen onderscheid tussen online en offline.

Eigen onderneming om support te bieden voor Magento gebruikers

In een vorige aflevering van het eCommerce Cafe sprak ik met Wouter den Otter over migraties van Magento. Wouter heeft mij daarna aan Ray geïntroduceerd, Wouter en Ray zijn namelijk voormalig compagnons. Met hun onderneming boden zijn support aan ondernemers die Magento gebruiken. Ze hadden gemerkt dat er veel partijen waren die hielpen met Magento bouwen en inrichten, maar niemand bood langdurige support aan. Dat gat in de markt hebben ze toen besloten te vullen.

Twee en een half jaar geleden is Ray toch weer in loondienst gegaan na een uitnodiging van Adobe. Hij was op zoek naar een nieuwe uitdaging en vond die bij Magento. Ray mist het ondernemen niet, want hij onderneemt nog elke dag in zijn baan als Senior Solutions Architect. Hij is elke dag bezig om ondernemers te helpen om te komen waar ze willen staan. Dat deed hij in zijn eigen onderneming ook, maar nu heeft hij de mogelijkheden om oplossingen te creëren waar de klant blij van wordt. 

Wat is het grote verschil tussen Magento 1 en 2? 

Naam is hetzelfde, maar de nieuwe versies hebben meer functionaliteiten om ook voor de toekomst sustainable te zijn. Er zijn twee verschillende versies: iedereen kan de open source versie downloaden (gratis), en je hebt een betaalde versie met support en meer functionaliteiten. Het moet voor iedereen beschikbaar zijn en op het moment dat je wil doorgroeien is de stap naar de betaalde enterprise versie er.

Hoe meer klanten je nodig hebt, hoe zwaarder je server moet zijn.

Magento zit al in de creative cloud van Adobe voor de betaalde versie. Het idee is om Magento in de toekomst in de hele Adobe suite te integreren, zodat er meer manieren zijn om waarde eruit te halen. Er zullen tools worden gegeven om zelf alles in elkaar te zetten, zodat je niet een heel team aan developers hoeft in te huren om alle code te schrijven. Adobe wilt laagdrempelige software aanbieden om de time-to-market te verkorten. Je kan als ondernemer ook andere tools binnen de Adobe Suite gebruiken om die time-to-market nog meer te verkorten, bijvoorbeeld Adobe XD.

Wat zijn op dit moment top future functies van Magento?

Alles wat nu te gebruiken zijn top features, bijv. de page builder. Het interessante van die feature is dat deze editor ook in combinatie met Progressive Web App (PWA) leuke integraties heeft. Het wordt steeds meer drag & drop. Je hoeft een ontwikkelaar alleen nog in te zetten als het echt nodig is. 

Je moet kiezen: Magento 1 of 2? Ray kiest voor Magento 2. Magento 1 was een mooi platform, maar de security liep gewoon te ver achter op sommige componenten. Magento 2 steekt hier ver bovenuit door zijn stabiliteit. De vraag is: wil jij als ondernemer zijnde in een oud bedrijfspand blijven zitten? Of wil je toch een software gebruiken om ermee verder te gaan? Focus op je business needs, de rest is bijzaak. Af en toe focussen we teveel op de platforms en softwares, maar het gaat om het doel waar je naartoe werkt.

Een blik in de toekomst

Hoe ziet de toekomst van ecommerce eruit? Ray zegt dat het makkelijker gaat worden, omdat er meer tools beschikbaar worden gesteld om sneller live te gaan. Er zal misschien ook meer gebruik worden gemaakt van marktplaatsen. Qua klantbeleving is het dan nog steeds fijn als er branding is van het merk. We gaan dan aan de slag met integraties van en naar verschillende platforms. Ray ziet het voor zich dat je een PWA hebt voor je merk, waarbinnen je een eigen look & feel hebt. Deze PWA beheer je zelf. Op de achtergrond zijn er alleen nog API’s die de orders naar voor en achter sturen. 

Hoe ziet Magento er over 5 jaar uit? Ray denkt dat er in de toekomst meer gebruik zal worden gemaakt van losgekoppelde elementen. Niet mobile first toepassen, maar API first architectuur. Iedereen heeft het over mobile, maar Ray denkt juist dat de connecties tussen voorkant en achterkant gaan bepalen hoe snel je kan acteren. Dat zal flexibiliteit bieden, en dan kan je Magento gebruiken om de twee kanten te verbinden. 

Bedankt Ray

Bedankt voor de inzichten over Magento, Ray. Het is goed om te horen dat Magento grote stappen heeft gemaakt op verschillende functionaliteiten in vergelijking met een paar jaar geleden. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Adobe denk ik.

Volgende gast: Simon Douw

Simon Douw heeft is in de afgelopen 10 jaar deel geweest van 500 succesvolle crowdfunding campagnes. Van kleine lokale projecten tot wereldwijde miljoenencampagnes, hij kan het allemaal.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 45