fbpx

De toekomst van digital identity, met Rick Maresch

Luister
Rick Maresch
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Rick Maresch is independent senior consultant en zit in de digital identity expertgroep van thuiswinkel.org. Hij helpt organisaties met strategie, platforms, tooling en ‘operations’. In de digitale economie het operating model uit te rollen, meetbaar effectief te maken en optimale customer experience te bereiken. 

In deze aflevering van het eCommerce Cafe spreken we Rick over de toekomst van onze digital identity, data, en natuurlijk ecommerce. Luister naar de aflevering om erachter te komen hoe de toekomst er volgens Rick uit kan zien.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Rick Maresch?

  • Naam: Rick Maresch
  • Woonachtig: Oosterbeek
  • Werkzaam als: independent senior consultant

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? LinkedIn.

Hoeveel is genoeg? Zo lang er motivatie is, is het nooit genoeg. Dan verschuift de stip aan de horizon elke keer.

Wat is je favoriete podcast? On Purpose met Jay Shetty, Namarama Show. 

Wat is je laatst gelezen managementboek? Databedreven Marketing van Danny Oosterveer en Give Me a BREAK van Nathalie Hazenberg.

Wat is het beste boek voor ecommerce ondernemers? Het Geheim van Bol.com van Michel Schaeffer.

Hoe krijgen we ecommerce duurzamer? Door bewust te zijn van verpakkingen. Aan producerende kant kunnen we niet veel doen als verkopende partij, dus dan maar verpakkingen. 

Hoelang draag jij een spijkerbroek? 2 dagen.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Danny Oosterveer en Jeroen Janssen over customer experience. 

Wat doet een independent senior consultant? 

Wat een consultant doet is wijsheid, netwerk en ervaring meebrengen. Dat doet Rick interim, daar komt het independent gedeelte vandaan. Bedrijven hebben een hulpvraag die ze niet intern kunnen oplossen, en dan komt Rick het oplossen. Daarbij zorgt Rick dat ze hem zo snel mogelijk niet meer nodig hebben. Interim consultant worden vaak gezien als duur, maar dat is raar want Rick is veel sneller dan als je het intern oplost. Het voordeel en nadeel van een interim consultant is dat het project dat je nu doet, de rode loper is naar de volgende opdracht. Daardoor moet je altijd op de toppen van je kunnen presteren. Een mismatch kan zijn dat mensen iets roepen en niemand weet wat ze zeggen. Aan Rick is het dan om de verwachting te managen en in behapbare kleine stukjes hakken. Dan heb je een concreet stappenplan. 

Als independent senior consultant heeft Rick veel te maken met externe bedrijven en interne stakeholders. Dit kan wel eens een uitdaging zijn, omdat iedereen zijn eigen belang heeft maar je moet wel samenwerken. Hij heeft dit nooit als negatief ervaren, maar het is onoverkomelijk dat het wel eens botst. Er zijn wel eens bedrijven die willen beginnen met een groot ecommerce traject, terwijl ze bij een kleine agency zitten die dan te klein voor ze wordt. Bij een ecommerce traject zijn er vaak veel stakeholders betrokken die met eigen bedrijven werken. Dan is het niet handig om met 12 agencies aan boord dat traject in te gaan. Beter is om met een agency te werken die een aantal specialisaties aan boord heeft, dat is een stuk efficiënter. 

Expertgroep digital identity bij thuiswinkel.org

Rick Maresch zit dit jaar in een expertgroep van thuiswinkel.org, waarbij hij samen met 12-14 andere experts gaat praten over digital identity. Ze schrijven naar aanleiding van deze expertgroep een hoofdstuk in een boek over wat dit onderwerp kan gaan betekenen in de toekomst. 

Wat is digital identity? Tegenwoordig heb je allemaal verschillende log in details voor verschillende websites, en daarnaast heb je platforms om je digitale identiteit te beheren (zoals Lastpass). Het is bijna onoverkomelijk dat dat gaat veranderen. Er zijn al verschillende innovaties op de markt, bijv. hoe Apple nu al een vingerafdruk gebruikt om je Macbook te ontgrendelen. 

Er moet bij deze innovaties gekeken worden naar 3 niveaus: klant, gebruiker en veiligheid. Volgens Rick zou het slim zijn om een onafhankelijke partij dit te laten faciliteren, maar dan moet er wel vertrouwen zijn dat ook andere partijen het kunnen gaan gebruiken. 

Naast log in gegevens, is digital identity is ook alle info die bijv. Facebook over je verzamelt. Die info is geld waard voor hen, en Rick vindt dat dit gereguleerd moet worden. Op dit moment leggen namelijk veel mensen vertrouwen in bedrijven zoals Google. Rick had een Google Home, maar die gebruikt hij niet. Hij ligt in de la, omdat het niet goed voelt. Het vertrouwen ontbreekt. Home Pod van Apple vertrouwt Rick wel, want Apple staat erom bekend dat ze privacy hoog in het vaandel hebben staan. Op het moment dat het verzamelen en verkopen van informatie over mensen (hun digital identity) gereguleerd wordt, kan er meer duidelijkheid komen voor consumenten over welke bedrijven en producten wel of niet te vertrouwen zijn. 

Op dit moment denkt de expertgroep na over de doelgroep die ze willen bereiken met hun advies. Praten ze alleen tegen consumenten of ook faciliterende platformen (bijv. webshops), financiële partijen, partijen die de data willen hebben? Hoe breed moet hun gezichtsveld zijn? Op basis daarvan gaan ze advies uitbrengen over de toekomst van digital identity.

De grootste uitdaging is de balans vinden tussen convenience en Big Brother.

Digital identity en het verzamelen van data over mensen heeft ook voordelen. Het voordeel van gepersonaliseerde advertenties is dat je niet lastiggevallen wordt met ads voor dingen die je niet wilt zien of die je helemaal niet interessant vindt. Zou er niet een soort betaalde Facebook moeten komen, waarbij de consument betaald wordt voor de data.? Zou dat eerlijker zijn? Dat hangt er vanaf wie je het vraagt, binnen bepaalde groepen wordt dat misschien best gewaardeerd. Met 10 gebruikers kom je niet ver, maar van de andere kant is de data wel 100% accuraat en dus meer waard. 

Dries had het in een voorgaande aflevering ook met Nick Blom over remarketing. Als je voor een lease auto gaat kijken in WeChat krijg je gerichte reclames voor de precieze auto waar je naar op zoek hebt. Dat is ook wel weer mooi.

Hoe ziet de toekomst van ecommerce eruit?

Je ziet nu met corona dat ecommerce weer booming is. Retail begint ook weer aan te trekken. Rick ziet geen reden om het niet positief in te zien. Er zullen waarschijnlijk wel een paar grote spelers op de markt overblijven en daarnaast een nichemarkt. Over 10 jaar ziet het eruit als nu, alleen bestellen we misschien vanaf meer apparaten en zijn er meer abonnementen beschikbaar. We gaan meer richting marketplaces, maar dat verandert niks aan het model zelf. Ook dat hoort bij de doorgroei van dit business model. 

Als je een goede businesscase hebt, dan zijn de kosten een investering en geen kostenpost.

Moeten ecommerce ondernemers bang zijn voor Amazon in de toekomst? Rick denkt het wel. Angst kan iets positiefs zijn, omdat het je scherp houdt. Voor handelaren die spullen inkopen en doorverkopen, daar is dus in de toekomst geen ruimte meer voor. Dan moet je flexibel zijn en iets anders bedenken om te doen. Cijfers zullen uiteindelijk uitwijzen of het nog rendabel is of niet. Het moet financieel de moeite waard blijven.

Gebruik van data voor marketing

Wat is dit moment de beste marketingtool? Volgens Rick is dat Data Management Platform (CMP) waar je alle data verzamelt die je via alle tussenpunten bij elkaar vergaard. Maar vervolgens moet je er iets mee doen. Hierbij  gebruik je een Customer Data Platform (CDP) waarbij je via elk kanaal relevant kan zijn. Dat is de beste investering die mensen op dit moment kunnen doen. De tools helpen je om de juiste content te laten zien op het juiste moment en om relevant te zijn. Voornaamste is dat mensen zich eigen maken wat het systeem voor je kan betekenen, dan wordt het een investering en geen uitgave. 

Rick’s nummer 1 tip voor webshop eigenaren

Als je nu een webwinkel zou beginnen, wat zou je nummer 1 tip zijn? Rick zegt dat je eerst goed moet oriënteren welke behoefte je gaat vervullen en wat het gat in de markt is. Zoek iets waarmee je een behoefte kan opvullen die er nu nog niet is. Als je dan een niche hebt gaat het niet zozeer om het product, maar wat andere mensen zeggen over het product. Dan volgt de omzet vanzelf, omdat je relevant bent. Je verkoopt niet het product, maar je verkoopt de oplossing of het resultaat.

Bedankt Rick

Rick, ontzettend bedankt voor het delen van jouw kennis over digital identity en het gebruik van data in het eCommerce Cafe. Daarnaast heb je ook een aantal goede tips gedeeld voor ecommerce ondernemers, daar kunnen veel luisteraars wat van opsteken.

Volgende gast: Maarten Schuiling

Maarten Schuiling is Chief Commercial Officer bij JMango360. JMango360 is een tool om eenvoudig professionele M-Commerce applicaties te ontwikkelen. Met zijn achtergrond als onder andere internet entrepreneur, heeft Maarten een interessante combinatie van technologie, sales, kennis en creativiteit in huis. 

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

1 Bericht

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 41