fbpx

De perfecte marketingmix, met Chiel Baauw

Luister
Chiel Baauw
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Marketing is gevaarlijk terrein, er wordt veel geroepen en veel beloofd. Veel bedrijven zeggen dat ze het goed kunnen maar dat is vaak niet zo. Voordat je iets echt goed kan, moet je een specialist zijn. Maar marketing heeft wel 30 takken, dus hoe kan je hier een specialist in zijn? 

Chiel Baauw is gespecialiseerd in de marketing van innovaties. In deze aflevering gaan Chiel en Dries om de tafel zitten om een campagne op te zetten voor het eCommerce Cafe. Wil je weten hoe Chiel dat aanpakt? Luister dan naar deze aflevering.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

https://youtu.be/0VwzJDcAx98

Wie is Chiel Baauw?

  • Naam: Chiel Baauw
  • Geboren: Montfort
  • Eigenaar: The New Standard

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Mobiel, email of thenewstandard.nl

Hoeveel is genoeg? Chiel heeft de uitdaging nodig, dus genoeg zal nooit een optie zijn. Hij heeft geen geld of groot bedrijf nodig, maar hij wilt zichzelf blijven ontwikkelen. Eigenlijk is net niet genoeg voldoende voor Chiel.

Wat is je favoriete podcast? Joe Rogan. 

Wat is je laatst gelezen managementboek? The 7 habits of highly effective people.

Hoe kunnen we ecommerce duurder maken? Door naar verpakkingsmateriaal te kijken.

Hoelang draag jij een spijkerbroek? 2 of 3 dagen.

Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Jack Kent, die een systeem heeft ontwikkeld om personeel aan te nemen op karakter in plaats van CV.

Welke marketingstrategie werkt voor jou?

Veel bedrijven beloven veel op het gebied van marketing. Het probleem voor de meeste mensen is echter dat je niet op alle gebieden een specialist kan zijn. Vaak wordt niet DE strategie verkocht maar EEN strategie. Dat is ook niet meer dan logisch volgens Chiel, want wat voor de ene persoon werkt, dat werkt voor de ander niet. Zo zou je altijd objectief moeten kijken of het wel echt voor jou werkt.

Funnel strategie

Een funnel strategie past goed bij business to consumer marketing. Als je een funnel inricht ga je meer traffic naar je website krijgen, een funnel drijft op massa. Chiel is echter geen fan van de standaard funnels die in 2020 worden gebruikt. Een funnel is een trechter waar iemand wordt ingelokt. Die persoon krijgt dan emails en wordt getriggerd om naar een salespagina te gaan. Doordat alle mails hetzelfde zijn voor iedereen in de funnel maakt dit het vreselijk onpersoonlijk. Het zal altijd gezien worden als spam, waardoor de openratio vaak niet heel hoog ligt. 

Chiel heeft een alternatief bedacht, een interactieve quiz. Iets leuks en aan het einde van dat leuks krijg je een stukje waarde, namelijk een persoonlijk marketingadvies. Het mooiste hiervan is: je hebt nu een klein stukje waarde gegeven, maar alle emails zijn ook gepersonaliseerd naar aanleiding van de quiz-antwoorden. Zo kan je de mails dus persoonlijker maken dan in een standaard funnel.

Het gaat erom dat je mensen persoonlijk aan wilt spreken en iets wilt geven dat mensen triggered. Daar ligt het probleem bij de algemene funnel, want wat de ene persoon triggert, dat triggert de andere persoon helemaal niet. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het maken van een persona voor je doelgroep. Op basis van die persona ga je dan een quiz maken en daarna testen. Elke maand wordt alles naast elkaar gelegd om te kijken wat goed gaat. Daarna begint Chiel met advertenties maken. Je kan er vanaf dat moment vanuit gaan dat je een goede stroom aan leads binnen blijft krijgen. 

Gespreide strategie

Bij nieuwe bedrijven is het vaak aan te raden om niet meteen een funnel op te zetten, maar eerst kijken wat werkt. Voor ecommerce zou Chiel eerder een kleinere gespreide strategie maken en niet zozeer op 1 product focussen.

Waar de kracht in gaat zitten is denken vanuit de doelgroep. Hoe spreek je iemand aan? Dit kan via een funnel, website of blog. Je kan bijvoorbeeld op basis van iemands vraag organisch bezoekers naar je website toe lokken door een blog strategie. Vraag jezelf af wat de vragen van je doelgroep zijn, en of je daarover kan schrijven.

Je kan wel veel geld aan gekke dingen uitgeven, maar als je de content al hebt: doe er wat mee. Zet je middelen slim in.

Veelgemaakte fouten

Met een advertentie ga je geen auto verkopen. Het voorbeeld dat Chiel geeft is dat je wel door een funnel een onderhoudsbeurt kan verkopen. De kopers zitten vervolgens in je funnel en zo bouw je een relatie op. Voor goedkopere producten is een funnel vrij prijzig. Dan kan je beter met een pakkende campagne direct leden werven, want het warm maken van een lead is niet nodig. Voor duurdere producten is een funnel wel goed, want die leads zal je eerst warm moeten maken. 

Een andere veelgemaakte fout is: ga ik mijn hele aanbod vertellen of ga ik mensen aanspreken waar de behoefte zit? Je kan wel vertellen wat je allemaal te bieden hebt, maar het is vaak beter om te vertellen welk probleem jij oplost voor je klant. 

Daarnaast raadt Chiel aan om software te implementeren die Google analytics instelt. Dan kan je zien: wat levert een email op? Je kan zien hoeveel euro een blog oplevert. Als je een gespreide strategie gaat inzetten, dan moet je meten waar je klanten vandaan komen. Dat geldt natuurlijk ook voor webshops. 100% van online marketing is meetbaar, maar daar moet je wel energie insteken. 

Waar moet je beginnen?

Je moet marketing voeren waar je doelgroep zit. Maar hoe kom je erachter waar je doelgroep zit? Elke doelgroep is anders. Chiel raadt aan om een combinatie te gebruiken van kijken waar je nu klanten vandaan haalt, wat de concurrentie doet, en zoekwoorden waar je op kan ranken. Als je net begint is het vooral aan te raden om te kijken wat de markt nu doet. Je kan erachter komen waarop gezocht wordt op zoekmachines. 80% van iedereens doelgroep zit online en dat is makkelijk te achterhalen. 

Je komt er alleen met zekerheid achter waar je doelgroep zit door te proberen. Dit lost Chiel op door in gesprek te gaan met potentiële klanten om te vragen waar de behoeftes liggen.   De eerste stap is dan om een kleine facebook campagne voor het lage segment op te zetten. 

Leer je bezoekers en klanten gaandeweg beter kennen. Dan ga je voelen waar hun behoefte ligt en dan kan je op basis daarop verder gaan handelen. Maak verschillende strategieën die hand in hand gaan. Leg je diensten naast elkaar en kijk hoe je lijntjes kan maken ertussen, het moet allemaal cross selling zijn. Het wilt je aanbod volledig op elkaar in laten spelen. 

Bedankt Chiel

Bedankt voor het advies over de marketing van het eCommerce Cafe, Chiel. We hebben goed kunnen sparren over hoe we meer leden kunnen werven voor de community, en je hebt heel wat marketing tips gegeven die erg waardevol zijn voor ecommerce ondernemers. 

Volgende gast: Jordi Bron

Jordi Bron weet alles over Growth Marketing. Hij heeft een passie voor bedrijven opzetten en laten groeien. Jordi is founder van verschillende bedrijven en is Chief Growth Hacker bij Red Panda Works. Hij is ook Auteur van het boek ‘Hoe Wordt Google Mijn Beste Vriend?’.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 39