De omzetkansen die je laat liggen op Linkedin, met Mark Vos

Luister
omzetkansen linkedin
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Laat jij omzetkansen liggen door geen gebruik te maken van Linkedin? Linkedin heeft enorme potentie voor omzetgroei, mits je het op een strategische manier inzet. Hoe je dat moet doen? Daar hebben we het in deze aflevering van het eCommerce Cafe over met Mark Vos, omzetcoach en Linkedin expert.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Mark Vos?

  • Naam: Mark Vos
  • Eigenaar: Omzetcoach
  • Voorheen: Business consultant bij Company.info, partner manager telesales business bij T-Mobile

Linkjes

Cadeautje voor de luisteraars

Mark geeft een maand gratis omzet coaching weg aan een luisteraar van het eCommerce Cafe (t.w.v. 500 euro)! Reageer onder het bericht op Linkedin over deze aflevering om kans te maken. 

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? Linkedin.
Hoeveel is genoeg? Mark wilt zijn vaste lasten gedekt hebben met passief inkomen. Het kan al vrij snel genoeg zijn, want Mark hecht veel waarde aan vrienden, familie en reizen, en niet zoveel aan geld.
Wat is je favoriete podcast? eCommerce Cafe en Gary Vaynerchuk. 
Wat is je laatst gelezen managementboek? Online Marketing Tornado en Money Master The Game.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Think And Grow Rich.
Hoe kunnen we ecommerce duurzamer maken? Bestel geen dingen die je niet nodig hebt en veel retourneren slaat nergens op.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Hamza van de eCommerce Cafe borrel over designer schoenen.

omzetkansen linkedin

Wat doet een omzetcoach?

Mark helpt als omzetcoach ondernemers met het efficiënt inzetten van hun tijd en marketingeuro’s, met als doel zichtbaarheid te vergroten en omzetgroei te realiseren. Dat is breder dan linkedin, al is voor Mark is linkedin de voornaamste lead bron, vooral als je in B2B actief bent. Het gaat echter ook over hoe je de structuur van verkoopgesprekken opzet, creatief omgaan met contacten die je al hebt, en verschillende manieren om je zichtbaarheid te vergroten. Vragen waar Mark zich ook mee bezighoudt zijn: Hoe ziet je website eruit? Hoe is je SEO geregeld? Waar de klant behoefte aan heeft, daar helpt Mark mee. 

Mark’s expertise is Linkedin, maar zijn kennis is breed. Hij heeft bijvoorbeeld ook zelf veel verkoopgesprekken gevoerd en veel over koude acquisitie geleerd in zijn tijd bij T-mobile. Koude acquisitie is moeilijk om winstgevend te maken, cold calling wordt toch vaak als vervelend ervaren door potentiële klanten. Een leukere strategie is vaak om veel waardevolle content te delen, en dat te laten verspreiden als een olievlek. Daarnaast word je op die manier ook gezien als een expert op jouw vakgebied. 

Is LinkedIn alleen voor b2b?

Mark zegt: nee. Alle personen die op LinkedIn zitten zijn ook een bepaald deel van de dag consument. Het is dan wel de vraag of het HET platform is voor B2C bedrijven. Je weet vaak niet veel over iemand door de functietitel of regio waarin degene actief is. Je kan vaak niet zien of iemand als consument in aanmerking komt voor jouw product, wat je op andere platforms beter kan inschatten.

Adverteren op LinkedIn was een aantal jaar geleden heel ingewikkeld, maar nu is dat vrij intuïtief gemaakt. Je begint met een grote doelgroep en je kan dan filters instellen om de groep kleiner te maken. Dan begint het pas, het lastige is goede content te maken dat aanspreekt op mensen. Je moet dan ervaren wat het effect is en dat verbeteren om de advertenties winstgevend te krijgen. Het is moeilijk voor veel bedrijven om dit winstgevend te krijgen, maar dat hangt ook af per marge die je op je product hebt. Adverteren op LinkedIn werkt prima, maar je zult ervan moeten leren. Wat je vaak ziek is dat bedrijven het proberen maar niet echt omarmen, die zeggen dan al snel ‘het is niet voor ons’. Mark zegt echter dat je niet te snel de keuze moet maken dat het niet werkt. 

Marketing budget voor LinkedIn

Of je je marketing budget aan linkedin advertenties zou moeten uitgeven of andere media hangt af van doelgroep, marge, en hoe duur de advertenties zijn. Mark raadt aan om eerst tijd en geld uit te geven aan content creatie en uitvinden hoe het platform werkt, en daarna pas te gaan denken aan advertenties. 

Linkedin heeft nog geen pixel zoals Facebook om data bij te houden. Dat is een nadeel als je gaat adverteren op Linkedin. Er wordt gezegd dat LinkedIn nu werkt hoe FB jaren geleden werkte. Je kan namelijk organic heel veel bereik krijgen. Dit zou best een zo kunnen blijven, want Linkedin heeft al betaalde modellen zoals premium, wat Facebook toendertijd niet had. Dat is echter niet zeker, het zou ook kunnen dat Linkedin meer richting FB kan gaan. Met dat scenario zou je zeker rekening moeten houden.

Slimme tip: stuur mensen een bericht op hun verjaardag, dan zien ze je toch weer even voorbij komen.

Is Linkedin premium of sales navigator een must-have?

Zoals gezegd bestaat er voor Linkedin een premium of sales navigator account. Mark zegt altijd: neem die pas als je ziet dat wat je doet werkt en als je tegen commerciële limieten aanloopt. Als je doelgroep heel specifiek is en je gaat iedereen een connectieverzoeken sturen (met bericht!) dan kan je testen of Linkedin wekt voor jou. Met bericht wordt een verzoek veel sneller geaccepteerd en krijg je meer engagement op content. Als je dan het limiet van mensen uitnodigen of profielen bezoeken bereikt, of je kan doelgroepen niet goed genoeg vinden, dan kan je voor betaalde profielen gaan. 

Je kan de tools een maand gratis uitproberen. Het leuke aan Linkedin premium is dat je kan zien voor de afgelopen 90 dagen wie je profiel heeft bekeken. Dat is een van de belangrijkste lead bronnen voor iedereen: stuur mensen die je profiel hebben bezocht een connectieverzoek met een berichtje. Er zijn tools die dat automatisch doen, maar daar is Linkedin niet blij mee, en daar kan je dan ook voor afgestraft worden. Bij sales navigator kan je wel lead lijsten aanmaken om dit makkelijker te maken, je hebt ook een eigen tijdlijn voor je leads. Daarnaast heb je uitgebreidere zoekmogelijkheden en je ziet profielbezoekers, maar je kan niet naar groepen tegelijk eenzelfde bericht sturen.

Omzetkansen op LinkedIn

Als je je bereik wilt groeien op Linkedin wil je mensen triggeren om een reactie achter te laten. Wat goed werkt is om een concrete vraag te stellen of een stelling bij je bericht te zetten. Reacties krijgen op je bericht is belangrijk voor het sneeuwbaleffect van je bereik.

Het is beter voor je bereik om op Linkedin geen externe links te plaatsen.

Het al dan niet plaatsen van linkjes in je Linkedin berichten is echter een afweging. Het kan ook zijn dat je mensen liever op Youtube hebt dan een groter bereik van je post. Het sluit elkaar niet uit en soms is de combinatie van de platforms heel sterk. Dit is een dilemma want je wilt zoveel mogelijk bereik, maar ook mensen naar je website. Een oplossing is om soms wel en soms niet een link toe te voegen. De tip is om niet continu te strooien met je url in je bijdragen, maar af en toe kan wel. Het gaat hier namelijk over 5-20x meer bereik als je geen link toevoegt aan je post, dat is een heel verschil. 

Zorg vervolgens voor een call-to-action bij je bericht om de customer journey te doorlopen. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat mensen je bericht kunnen sturen voor de link waar je ze wilt hebben. Via persoonlijke berichten stuur je dan de link om de website te bezoeken, dat is het meest succesvol. 

Hoe begin je op Linkedin?

Alles begint met het hebben van een doelstelling en een doelgroep (persona met verlangens, behoeftes die spelen). Je Linkedin profiel richt je zo in dat het niet zozeer gaat over jou, maar juist over je klant. Speel in op de behoeften van de klant. 

Dan ga je het profiel inrichten door na te denken over de klantreis en call-to-action. Het is volgens Mark ook belangrijk om altijd gelijk ook een bedrijfsprofiel op te zetten. Je hebt minder engagement op je bedrijfsprofiel, maar als je het niet doet heeft je persoonlijke profiel een gek grijs blokje in plaats van een logo. Je wilt je eigen logo daar hebben staan, dat ziet er veel professioneler uit. Dat is een stukje van de puzzel op linkedin. Het hebben van een logo op die plek is een van redenen dat je als expert wordt gezien op je eigen profiel. 

Je hoeft vervolgens niet veel te doen qua plaatsing van berichten op je bedrijfspagina. Zie het meer als een soort expert bibliotheek van goede berichten die je al op je persoonlijke profiel hebt gedeeld. Heb je een groter bedrijf met bijvoorbeeld 10 accountmanagers, dan wordt het een ander verhaal. Dan wil je waarschijnlijk wel volgers hebben voor je bedrijfspagina. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer je focus zou kunnen verplaatsen naar je bedrijfspagina.

Trucje voor meer engagement op bedrijfspagina: goede content is het allerbelangrijkste. Denk daarbij ook weer aan hoe je waarde aan je doelgroep kan bieden. Bijvoorbeeld door een tutorial video, whitepaper, etc. 

5 pijlers van social verkopen (o.a. voor meer omzetkansen op Linkedin)

Mark werkt met 5 pijlers van social verkopen en voor zijn linkedin voor business strategie:

  1. Je eigen merk. Sterk voor linkedin: persoonlijk en bedrijfsprofiel. Houd er ook rekening mee dat mensen je reacties kunnen zien. 
  2. Uitbreiden van je netwerk – kwantitatief groeien, maar ook kwalitatief. Je wilt wel dat de mensen in je doelgroep zitten. 
  3. Delen van waardevolle content. Misschien wel meest waardevol, want hier kan je veel fout doen. Hier bepaal je hoeveel zichtbaarheid je krijgt. Daarnaast is er ook het technische en strategische deel van het plaatsen. 
  4. Onderhouden van relaties. Wat doe je als je mensen hebt toegevoegd in je netwerk en je goede content deelt. Hoe kan je een relatie opbouwen?
  5. Het hebben van een gestructureerd marketing en salesproces. Bestaat uit het indelen van je tijd, maar ook het hebben van een CRM systeem, marketing automation, en email lijst.

Die 5 pijlers vormen samen de strategie.

Is er dan geen gouden tip voor linkedin? Het gouden ei bestaat niet, maar als je alles wat besproken is samenvoegt dan kan je wel serieus aan de slag. Gouden tip is: je moet gewoon gaan doen. Je moet content gaan maken en mensen benaderen, dan krijg je vanzelf meer omzetkansen op Linkedin.

Bedankt Mark

Mark, bedankt voor het delen van je wijsheden over LinkedIn. Het blijft interessant hoeveel kansen er liggen op dit platform voor veel ondernemers. Ik denk dat je goede tips hebt gegeven voor iedereen die nog niet actief is op LinkedIn.

Wordt Linkedin het nieuwe platform voor influencers?

De vraag beantwoordt Sander Kuiper in een andere aflevering van het eCommerce Cafe. Klik hier om naar deze aflevering te gaan.

Volgende gast: Bas Urlings

Bas Urlings wordt ook wel “Ondernemer op Slippers” genoemd. Hij heeft 2 jaar lang rond de wereld gereisd terwijl zijn business doordraaide en heeft in totaal meer dan 50 landen bezocht. In het jaar dat zijn business van 3 naar 7 miljoen groeide spendeerde hij 3 maanden op Bali met zijn gezin.

In 2018 won Bas de CrossBorder Awards als snelst groeiende Crossborder Internetbedrijf van Nederland. Zijn totale sales via Marketplaces, zoals Amazon, staat inmiddels boven de 14 Miljoen.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 51