De groei/winst verdubbelen in 5 stappen?

Luister
5 Groei Drivers Model
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

5 groei drivers model uitgelegd door Frans Appels

Als je elke groei driver met 14,8% kan laten groeien dan zal je winst verdubbelen. De eerste driver is meer traffic(leads) genereren, tweede is meer conversie verbeteren, derde is zorgen voor een hogere order waarde, vierde is terugkerende klanten laten groeien, Zorgen dat je klanten voor nieuwe klanten gaan zorgen is de laatste peiler.

Wie is Frans Appels eigenlijk?

Naam: Frans Appels
Woonachtig: Amstelveen Geboren: Gorinchem
Eigenaar: Level Up Group (2017), Netprofiler (2003), Click Value, Leadscope, Cloud nine Digital
Nevenfunctie(s): Bestuurslid MOA
Linkedin: linkedin.com/in/fransappels/

Levens spreuken van Frans Appels

Meten is weten – Streef naar actionable insights – Weten is de basis voor verbeteren – Probeer elke dag weer iets te verbeteren!

Op de vraag wat ga je vandaag verbeteren antwoordde Frans dat hij vandaag allerlei gesprekken had met potentiële klanten. Maar later in het gesprek bleek dat hij zijn persoonlijke tennis skills die ochtend al had verbetert.

Frans Appels 5 groeidrivers
Frans Appels

Zoals veel ondernemers is Frans ook begonnen op zijn zolderkamertje.

In 2003 begon Frans vanaf zijn zolder kamer met het scrapen van sites. Hiermee bracht hij in kaart wie waar adverteerde op bepaalde banners.
Als voorbeeld zag de scraper een bepaalde hoeveelheid advertenties van ABN AMRO op verschillende grote websites voorbij komen. Deze informatie was weer interessant voor de Rabobank en Robeco.

Maar daarna kwam Reed Business. Dit was zo’n grote opdracht dat hij het niet meer alleen aankon. Toen heeft hij Simone aangenomen. Want Reed Business verlangde naar volledige en zeer grote rapportages.
Dit was eigenlijk de grote start van NetProfiler. Marketing werd ook steeds belangrijker.

Maar Google analytics kwam met een gratis tool. Waardoor het voor iedereen makkelijker werd om informatie te verzamelen. Daarna de switch gemaakt naar Online marketing, SEO, SEA, Conversion optimalisatie, A-B testen en usability optimalisatie.

De beste business beslissing kwam na 14 jaar

In 2017 is Netprofiler samen gegaan met ClickValue onder de naam Level Up Group. Level Up Group is inmiddels een overkoepelende organisatie van Netprofiler, ClickValue, LeadScope en Cloud Nini Digital. Allemaal bedrijven met een eigen specialisme.

5 drivers uitgelegd in een boek

Je kan het boek natuurlijk gewoon kopen via bol.com. Maar je kan het ook gratis toegestuurd krijgen. Frans heeft 50 exemplaren beschikbaar gesteld aan de eCommerce Café om weg te geven. Als je luistert of kijkt naar de podcast weet je hoe je dit boek kan bemachtigen of door naar dit bericht op linkedin te gaan.

Het boek gaat over de 5 groei drivers. Elke ondernemer wil natuurlijk laten groeien. Bij Netprofiler werken ze volgens dit principe.

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt meegemaakt?

Dit was de tennisles van deze week. Hij heeft een nieuwe trainer coach. Deze trainer heeft hem geleerd meer met topspin te gaan spelen. Hierdoor komen de ballen dichter bij de achterlijn en springen daarna ver weg.

Wat is de toekomst van Level Up Group in 2020?

De business meer te laten groeien. Ze willen 2020 40 nieuwe klanten binnenhalen die bij hun passen. Dus de wat grotere partijen die niet alleen een analyse willen laten doen.

Gouden Tip voor eCommerce ondernemers

Minder focus op traffic maar vooral de focus leggen op de conversie optimalisatie. Door middel van A/B testen. Blijf testen en verbeteren.

Wijze les voor ondernemers zelf?

Focus. Blijf continue gefocust.Pak elk kwartaal 1 of 2 grote thema op en ga daarmee aan de slag met je team.

Heb je als ondernemer ook diepe dalen meegemaakt?

In de crisis van van 2008-2009 hebben ze het heel zwaar gehad. In die tijd hebben ze in overleg met personeel wat uren gekort. Er is in die tijd maar een contract niet verlengd vanwege kosten.

Hoe heb je de crisis overwonnen?

Voornamelijk door de kosten te drukken en de personeels uren te verminderen. Maar vooral nieuwe klanten aanbrengen.

Wat waren de hoogte punten als ondernemer?

De eerste factuur naar Robeco van €4000,- was wel enorm gaaf en gaf een kick. Maar natuurlijk ook de fusie met ClickValue. De hoogte werden thuis gevierd samen met zijn vrouw.
Tegenwoordig gaan ze elk jaar skiën met het personeel dan vieren we het succes met zijn alle.
Natuurlijk heel gaaf als je met 75 man op een berg staat.

De 5 groei drivers

Advies is om natuurlijk het YouTube filmpje te bekijken. Dan kan je alles mooi meekijken. Als je de podcast hebt geluisterd dan, dan zou ik even een minuut of 33 verder spoelen.

1e Groei driver – acquisitie of traffic

Zonder bezoekers heb je geen orders dus is een logische stap eerst bezoekers (traffic) genereren die naar je webshop komen.

Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om extra traffic te genereren. Google Adwords, Reclame campagnes, Social Media, Influencers, SEO, SEA, Bol.com, Marktplaats, en Amazon.

2e Groei driver – Conversie

Als je bezoekers eenmaal op de webshop zijn dan wil je natuurlijk dat ze gaan bestellen (converteren). Zorg dan ook dat je dit continue kan verbeteren. Een verbetering van 2.0% naar 2.3% kan al grote gevolgen hebben.

Dmv A/B testen kan je heel veel te weten komen, hou Analytics in de gaten. Waar haken je klanten af?

3e Groei driver – Orderwaarde

Inmiddels zijn je bezoekers geen bezoekers meer maar klanten. Als deze klanten nu ook nog meer zouden besteden stijgt de orderwaarde. Orderwaarde laten stijgen doe je bijvoorbeeld door er een ander product bij te verkopen of een duurder product aan te bieden.

4e Groei Driver – Retentie

Je klanten hebben nu besteld. Maar als je deze klanten nog een keer kan terug laten komen en wederom een bestelling kan laten plaatsen zal de groei flink bevorderen.

Door middel van e-mailmarketing campagnes kan je jouw klanten weer naar je webshop krijgen en opnieuw laten converteren.

5e Groei Driver – Viraliteit

Als je kan zorgen dat jou klanten voor nieuwe klanten zorgen dan heb je het helemaal voor elkaar. Dit kan je bereiken door er bijvoorbeeld er voor te zorgen dat je goeie reviews krijgt.

Voorbeeld schets: Je hebt 100 bezoekers (traffic), 2% conversie, gemiddelde order waarde van €50,- dan heb je €100,- omgezet.

Dus als je kan zorgen dat alle drivers gaan groeien zal je omzet exponentieel gaan stijgen. Als alle driver 14,8% groeien zal je omzet minimaal naar 200% gaan.

5 groei driver model

Bereken het zelf met de flipperkast calculator

Blijf testen met alle drivers

Extra traffic genereren doe je bijvoorbeeld nu met een bepaald budget te testen op TikTak.

Waar haal je momenteel de beste resultaten mee?

Google Adwords werkt nog steeds prima maar wordt steeds duurder. Google Shopping is toch wel nog steeds een van de belangrijkste voor eCommerce ondernemers.

Follow the money

Momenteel draait YouTube als een malle. Dus zorg dat je er bij zit. Voorspellingen voor 2020 is dat Linkedin Booming wordt. Zorg dan dat je er te vinden bent. Waarschijnlijk zit je doelgroep daar.

We hebben ooit Adidas van 2 testen in de maand naar 20 testen in de maand gekregen

Frans Appels

Meer testen zorgt voor een grotere succesratio. Zorg voor een test cultuur in je bedrijf. Blijf wel alles meten.

HiPPO – Highest Paid Person’s Opinion

Avinash Kaushik kwam ooit met de HiPPO. De best betaalde persoon zijn mening. Dit betekend simpelweg. Als er een directeur/eigenaar is die nog al een dominante mening heeft zal je deze moeten gaan overtuigen met data.

Maar deze personen zijn niet altijd te overtuigen. Als marketeer is je eerste opdracht een manier zien te vinden dat je deze wel kan overtuigen. Het mag nooit over jou gaan! Je bezoeker bepaalt.

Hoe gaat eCommerce er in de toekomst uitzien?

Je ziet de komst van de platvormen waar steeds meer omzet naar toe gaat. Zeker nu Amazon er aankomt. De grote partijen weten te overleven en de kleintjes gaan het steeds moeilijker krijgen.

Moeten we op TikTok met zijn alle?

Op Tiktok zit de jeugd, dus als dat je doelgroep is dan moet je zeker op Tiktok.
Maar het algoritme voor nieuwe bedrijven is nu zo gunstig dat je misschien er toch op TikTok moet.

Vaste vragen rondje met Online Marketing specialist Frans Appels

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via linkedin, of per mail. Mail in de podcast.
Hoeveel is genoeg? Frans is al tevreden. Maar hij wil continue verbeteren.
Wat is je favoriete podcast? 100% inspiratie show Thijs Lindhout.
Wat is je laatst gelezen management boek? Natuurlijk het boek van Daniël Markus – Digital Marketing Pinball
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? 7 Habbits van Stephen CoveyAvinash Kaushik – Web Analytics 2.0
Amazon een kans of bedreiging?
Iedereen is ermee bezig. Dus je moet er iets mee. Het is zeker een kans. Je moet er echt iets mee. Helaas geeft Amazon nog niet echt lekkere data mee om te analyseren.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
2 weken ongeveer. Behalve wanneer er een vlek in zit.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Natuurlijk zijn compagnon Daniël Markus. Futurum shop New York Pizza – Voetbal direct.

Onwijs bedankt Frans Appels van Level Up Group

Ik ken Frans al heel wat jaartjes. Waarschijnlijk sinds 2008 of 2009 ergens. Ik ben al bij een aantal lezingen geweest. Elke keer als ik Frans hoorde spreken was ik waanzinnig geïnspireerd, dat ik niet kon wachten om mijn laptop open te klappen. Stiekem ben ik wel een beetje een fan.

Onwijs bedankt Frans! Ik blijf je zeker volgen, en ik vind het te gek dat je als expert onze community wilt helpen. Ik hoop dan ook snel eens langs te komen bij Level Up Group in Amsterdam met een aantal eCommerce ondernemers.

de 5 groeidrivers uitgelegd op YouTube

Het hele gesprek terug te zien op YouTube met Frans Appels

Deze eCommerce Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 12