Crowdfunding op Kickstarter, met Kevin de Krieger

Luister
Kevin de Krieger
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Kickstarter is meer een marketing campagne waar je geld in stopt, dan om echt geld op te halen. Het idee is dat je de markt al hebt gevalideerd voordat je een investeerder binnenhaalt. Als je dat niet doet vraagt de investeerder: is er wel behoefte aan? Na een campagne op Kickstarter is die vraag niet meer aan de orde, want je kan laten zien hoeveel mensen het product al besteld hebben.

Hoe pak je zo’n campagne aan? Daar hebben we het vandaag over met Kevin de Krieger van Heatbox. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

https://youtu.be/-EKLoSH9VS8

Wie is Kevin de Krieger ?

  • Naam: Kevin de Krieger
  • Woonachtig: Vlaardingen
  • Geboren: Oosterhout
  • Eigenaar: Heat Box en School Supply

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? LinkedIn.
Hoeveel is genoeg? Nooit genoeg, maar gaat niet om het resultaat maar om de weg ernaartoe. Geniet van de reis. 
Wat is je favoriete podcast? Impact Theory.
Wat is je laatst gelezen boek? Man’s Search For Meaning.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? The One Thing.
Hoe maken we ecommerce duurzamer? Nu gaat het in ecommerce soms meer om kwantiteit dan kwaliteit, vooral bij dropshipping. Als je meer op kwaliteit gaat zitten kan je het duurzamer maken. Duurzamer door niet laaghangend fruit te kiezen, maar kiezen waar je voldoening uit krijgt. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? Soms wel een paar weken.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast? Mucahit Yalaniz van Braincaps.

Wat is Heatbox?

Heatbox is een zelfverwarmende lunchbox. Er zit een batterij in, die contact heeft met een verwarmingselement. Binnen 8-12 minuten is je eten warm. Je kan de Heatbox connecten met een app via bluetooth, maar zit ook een knop op. Het grote voordeel van de Heatbox is dat je geen stopcontact nodig hebt om je eten te verwarmen.

De doelgroep bestaat uit drie groepen mensen: sportliefhebbers, mensen onderweg, en mensen op kantoor die druk zijn. Het raakvlak tussen deze groepen is dat ze houden van lekker eten. 

De Heatbox wordt vooral vermarkt met tussenkomst van distributeurs, maar ze zijn nu ook bezig met een eigen platform. In de toekomst wilt Kevin graag op beide manieren de Heatbox verkopen: via distributeurs en via een eigen webshop. Op dit moment ligt de focus echter op distributeurs. Kevin en zijn compagnon zijn ook uitgenodigd door Amazon voor een programma voor innovatieve merken. Amazon gaat dan helpen met logistiek, patenten, etc. 

De Heatbox is klaar voor productie

De Heatbox is zo goed als klaar voor productie. Vanmiddag gaat Kevin nog wat testjes doen met de maaltijden en wordt de batterij misschien nog aangepast. De piuntjes worden op de i gezet, voordat het product aan China wordt overgedragen voor de productie. Eigenlijk zouden Kevin en zijn compagnon deze week naar China gaan, maar dat doen ze niet door Corona. Het plan is om de Heatbox in november wereldwijd te kunnen leveren. Vanaf het nieuwe jaar moet de Heatbox ook bij Amazon te koop zijn.

De afweging is gemaakt om de Heatbox in Nederland te laten fabriceren in plaats van China. Je zit echter altijd met de kostprijs. Het kan, maar over het algemeen zijn de kosten te hoog om in Nederland te produceren. Dit ligt echter aan het product, maar voor de Heatbox is het te kostbaar om de productie hier te doen. 

Crowdfunding is puur marketing, het gaat in eerste instantie niet om het geld dat je ophaalt.

Investeerders vinden en crowdfunding

In het begin hebben Kevin en zijn compagnon veel moeite gehad met investeerders vinden. Ze kregen vaak de vraag: ‘waarom heb je dit nodig?’ In Nederland eten veel mensen koud tussen de middag en hebben dus geen verwarmende lunchbox nodig. Dat geldt vooral voor oudere mensen die vaak investeerder zijn. 

Ze zijn toen gaan kijken naar crowdfunding. Mensen vergissen zich echter in het doel en proces van crowdfunding. Crowdfunding is namelijk puur marketing, het gaat in eerste instantie niet om het geld dat je ophaalt. Je moet in realiteit heel veel zelf al hebben. Je moet de marketing goed voor elkaar hebben, zelf al 30-40% van het geld hebben, een mediapartij om de campagne een boost te geven. Het klinkt allemaal heel mooi, maar voornamelijk Kickstarter is echt totaal iets anders. Je hebt veel meer nodig dan een idee. 

Crowdfunding op Kickstarter

Crowdfunding op Kickstarter werkt als volgt: je verkoopt het product voordat je het product hebt gemaakt. Zo kan je de productiekosten ophalen. Het idee is dat je de markt al hebt gevalideerd voordat je een investeerder binnenhaalt. Als je dat niet doet vraagt de investeerder: is er wel behoefte aan? Na een campagne op Kickstarter is die vraag niet meer aan de orde, want je kan laten zien hoeveel mensen het product al besteld hebben.

Kickstarter is meer een marketing campagne waar je geld in stopt, dan om echt geld op te halen. Heatbox had al een financiering vooraf en heeft de Kickstarter campagne gedaan om de markt te valideren en nog wat geld op te halen. In totaal hebben ze 155.000 dollar bij elkaar gehaald op Kickstarter en Indiegogo. Dit zijn twee soortgelijke platformen: als je een campagne op Kickstarter hebt gedaan kan je meteen live op Indiegogo.

De campagne van Heatbox op Kickstarter was 30 dagen lang. Daarna zijn ze naar Indiegogo gegaan, waar de een doorlopende campagne hebben. Ze staan op het moment dat deze podcast wordt opgenomen nog steeds op Indiegogo, omdat het een kans is om pre-orders te krijgen zonder eigen webshop. Een ander voordeel is dat het geld dat je ophaalt niet wordt gezien als omzet, dat brengt veel belastingvoordeel.

Hoe run je een succesvolle campagne op Kickstarter?

Bij het opzetten van de Kickstarter campagne voor Heatbox is Kevin een aantal cowboys tegen het lijf gelopen. Er zijn partijen die ontzettend veel vragen voor hulp bij een campagne, omdat veel ondernemers er niks over weten. Het is echt een hele aparte wereld, wat het makkelijk maakt voor sommige bedrijven om grote bedragen te vragen voor hun diensten. 

Er zijn partijen die ontzettend veel vragen voor hulp bij een campagne, omdat veel ondernemers er niks over weten.

Heatbox liep tegen een probleem aan bij hun Kickstarter campagne. Ze hadden voor de campagne hun doelgroep gedefinieerd en duizenden email adressen verzameld, maar toen ze live gingen kwamen er geen conversies. Dan moet je ondernemer gaan spelen en schakelen. Hoe kan dat? Het promotiefilmpje was gericht op de sporters doelgroep, maar andere mensen zitten op Kickstarter. Dan moet je nog schakelen binnen de campagne van 30 dagen. Uiteindelijk bleek dat ze veel geld hebben weggegooid aan fouten en verkeerde partijen.

Het gaat echt om data binnen Kickstarter. Je moet zijn bij de mensen die de data hebben van Kickstarter, daar moet je geld naartoe. In de laatste weken hebben ze de juiste partij gevonden en nog even goed kunnen knallen. Ze hadden achteraf gezien veel minder geld kunnen uitgeven. Over het algemeen ben je minimaal 5.000-20.000 euro kwijt voor een video als je een campagne wilt doen op Kickstarter. Een tip van Kevin: benader andere ondernemers die een campagne hebben gedaan op Kickstarter in plaats van je geld uitgeven aan een bedrijf die dit voor je doet. 

Wil je een Heatbox kopen? Je kan hem nu nog pre-orderen op Indiegogo. Alles staat klaar  om te leveren in november. Na november is de Heatbox voor 170 euro te koop via de eigen webshop, nu is hij nog goedkoper via Indiegogo.

Bedankt Kevin

Kevin, bedankt voor het fijne gesprek en het delen van jouw ervaringen met crowdfunding op Kickstarter en Indiegogo. Interessant om te leren over de wereld die schuilgaat achter deze platformen. Misschien zitten hier nog grote kansen voor luisteraars.

Volgende gast: Ray Bogman

Ray Bogman is IT professional en Magento evangelist. Als trainer/consultant heeft hij wereldwijd meer dan 1,000 Magento experts opgeleid sinds 2008.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 44