Content Marketing & Bloggen

Luister
Content Marketing en Bloggen met Eric van Hall
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Met Content Marketing & Bloggen bovenaan komen in Google

In een gesprek met Content Marketing Expert Eric van Hall wordt uitgebreid ingegaan op Content marketing & Bloggen, hoe belangrijk dit is om gevonden te worden in Google, en zo bezoekers te krijgen op jouw website of webshop.

Eric van Hall Legt uit waarom je moet kijken

Naast Content Marketing en Bloggen heeft Eric van Hall een waanzinnig verhaal als ondernemer. Hij vertelt openlijk hoe hij een faillissement voorkwam door met CopyRobin te beginnen en te stoppen met websites te bouwen.

Het gesprek duurt bijna een uur en drie kwartier. Maar zeker de moeite waard. Er zijn een hoop lessen te leren. Luister en raak ook geïnspireerd en gefascineerd door een boeiend verhaal over ondernemen en content Marketing.

Wie is Eric van Hall

Naam: Eric van Hall
Woonachtig: Noodwijk 
Eigenaar: CopyRobin
Nevenactiviteiten: Hoofd redacteur Mediaweb, Emerce Auteur Expert Content
AuteurDe Online Marketing Checklist
Opleiding: Rijksuniversiteit Leiden
Hobby’s: Windsurfen
WebshopCopyRobin
Twittertwitter.com/copyrobin
Facebook: https://www.facebook.com/eric.v.vanhall
YouTubeCopyRobin de3
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/ericvvanhall/
Commerce Platvorm: Loyals
eMail Marketing tool: Hello Dialog
Payment provider: Mollie Achteraf: Op factuur
Hostingprovider: IPex
Bezorger: nvt
Reviews (Keurmerk): Google Cijfer4,9
Verkoopkanalen: nvt

Bekijk het hele gesprek op YouTube over Content Marketing en Bloggen

Van semi prof windsurfer naar content schrijver

In het gesprek met het eCommerce Café vertelt Eric over zijn surf carrière. Luister naar dit verhaal in de podcast.

Eric kende een professionele windsurf fotograaf. Die zijn foto’s verkocht aan bladen. Maar niet alle foto’s werden verkocht. Eric hielp hem door bij de foto’s een verhaal te schrijven.

Door het verhaal te vertellen achter de foto werden de foto’s in ene wel gekocht. Mede hierdoor is Eric content schrijver geworden. Maar luister naar de podcast want daar vertelt hij het hele verhaal.

CopyRobin Gratis proberen?

Wat is CopyRobin, Wat is Media Web?

Media Web was van origine een bedrijf dat websites bouwde voor allerlei klanten. Inmiddels is dit alleen nog een blog voor online marketing. In de top werkte er 7 man.

Maar het bedrijf werkte van opdracht naar opdracht dus soms best spannende tijden. Na 20 jaar was hij er wel een beetje klaar mee.

Eric voorzag dat er geen toekomst meer was. Misschien zou het nog een half jaar duren voordat er misschien wel een faillissement aan zou komen.

In het voorjaar was er een overeenkomst met een grote klant voor een opdracht. Met deze deal kwamen ze de zomer wel door (zomers meestal erg rustig). (14:40)

Hoe CopyRobin een faillissement voorkwam

De salarissen, de huur en alle overige kosten liepen lekker door. Maar de opdracht kwam er helaas niet aan. Deze zou naar het nieuwe jaar getild worden.

Toen opeens knakte er iets in mij

Eric van Hall

Na het horen dat deze opdracht niet doorging, knakte er iets in Eric. Maar dat was niet alles ook financieel stond het water inmiddels tot aan zijn lippen.

Dus moest Eric naar de bank. Hij weet de dag nog heel goed. Hij ging naar de Rabobank in Hillegom voor een groter krediet. Maar ja helaas. Sterker nog, hij werd doorverwezen naar speciaal beheer.

Die zaterdag daarna kwam hij in een diepe depressie. Hij dacht dat de zaak op de fles zou gaan. Natuurlijk maakte hij zich zorgen over zijn werknemers maar die waren capabel genoeg. Die zouden wel weer aan de bak komen. (16:45)

Toen besloot hij een strandwandeling te gaan maken met zijn hond. In de 1e anderhalf uur bleef hij maar hangen in een negatieve spiraal.

Wat een strandwandeling al niet met je mindset kan doen

Jammer dan gaat het maar naar de klote. Dan maar een schuld en dan zien we daarna wel weer verder. Dan maar weer zelf teksten gaan schrijven want daar is hij nu eenmaal goed in.

Maar in zijn achterhoofd had hij altijd al wat CopyRobin nu is. Er was in de tijd van de websites bouwen altijd een ergernis aanwezig. Als ze weer een mooie website opleverde ontbrak er altijd mooie content. Lorem Ipsum heeft heeft hij door de jaren heen dan ook een enorme hekel aan gekregen. (18:43)

Tijdens de wandeling over het strand begon het idee van CopyRobin meer en meer te borrelen. Waardoor de negativiteit omsloeg in een positieve creatieve wervelstorm in zijn hoofd.

Er was nog geen tijd voor euforie daarvoor was de pijn te groot

Eric van Hall

Tijdens de wandeling had Eric CopyRobin en de naam al helemaal bedacht. Het sloeg nog niet direct om in euforie want daarvoor was de pijn nog te groot.

Na de wandeling van zo’n 20 kilometer vertelde hij het zijn vrouw en ook zij zei direct van: Dit is het! Dit moet je doen. Dezelfde dag nog heeft een neef het logo ontworpen.

Content Marketing & Blogger expert Eric van Hall vertelt over zijn moeilijke periode
Content Marketing & Blogger expert Eric van Hall vertelt over zijn moeilijke periode

Die maandag daarna heeft hij vertelt aan zijn team dat ze 2 weken hadden om de website klaar te maken. Waarop de designer het logo nog heeft verandert. De designer werkt er nog.

Twee weken later stond de website er, en weer een week later de eerste betalende klanten.

Hiermee besloot Eric alles van waarde te verkopen van Media Web waar door hij zijn huidige compagnons(investeerders) heeft leren kennen.

Wat is CopyRobin nu eigenlijk?

Een korte introductie is het niet geworden, maar wel een echt ondernemers verhaal. Vandaar de vraag wat is CopyRobin nu echt.

Het is heel simpel je kan voor een vast laag bedrag content kopen. Jij hebt een idee. Drop het bij CopyRobin en zij gaan er de juiste schrijver bij zoeken in hun netwerk van ruim 180 copy writers. Ze hebben verschillende tarieven maar die staan haarfijn uitgelegd op de website van CopyRobin.

CopyRobin Gratis proberen
Leuke korting voor kijkers & luisteraars van het eCommerce Café

Leuke korting op CopyRobin

Je krijgt bij CopyRobin sowieso al 2 credits cadeau. 2 Credites staan voor ongeveer 400 woorden aan content in de standaard moeilijkheidsgraad.

Mocht je na deze gratis credits besluiten verder te gaan met deze service. Dan krijg je een korting van €75,- op je eerste abonnement’s kosten. Wil je hiervoor gebruik maken, dan kan dit met deze speciale code: eCafe2020

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt meegemaakt?

Mij lijkt het niet zo leuk. Maar Eric was vorige week weer geland op Schiphol na 2 maand op Curacao gezeten te hebben. Waardoor hij weer met volle energie aan de slag kan gaan.

Tijdens zijn verblijf op Curacao stond Eric elke dag vroeg op. En werkte dan tot een uurtje of 13:00 door. Hij merkt dat hij veel productiever is in de ochtend.

Los van de financiële sores waar je in verzeild kan raken, is ondernemen altijd zo leuk geweest dat ik nooit 1 dag met tegenzin naar me werk ben gegaan.

Eric van Hall

Je bent al 35 jaar ondernemer! Is het een feestje of juist niet?

Ja het is absoluut een feestje. Ondanks de financiële rompslomp ben ik in die 35 jaar nog nooit met tegenzin naar mijn werk gegaan. Vaak heb ik ook een heel leuk weekend, maar dan heb ik ook wel weer zin in maandag.

Ondernemen ziet hij dus als een voorrecht. Want om hem heen ziet hijs dus mensen die werken van maandag t/m vrijdag. Kijken dan vanaf maandag al uit naar het weekend. Dat heeft hij dus niet. Als ondernemer heb je dat dus niet.

Als je met lood in je schoenen naar je werk moet gaan dan lijkt hem vreselijk. Maar het risico is ook dan wel weer enorm. Ondernemers zijn nooit ziek. Dat is financieel onhaalbaar voor vele ondernemers.

Vele ondernemers denken dan eraan om een potje te maken. Maar dat potje is al gauw werkkapitaal.

Heb je er weleens aangedacht om de handdoek in de ring te gooien?

Ja best vaak. In de laatste 35 jaar vooral rond 2001 en de laatste paar jaar van Media Web. Het was met Media web zo’n Roller Coaster van een bestaan. Want het was zo’n bestaan van het ene project naar het andere.

Het bouwen van websites daar was Eric ook wel echt helemaal klaar mee. Dus in die tijd dacht hij wel eens om de handdoek in de ring te gooien. Maar nooit met die gedachte dat hij dan wel ergens zou gaan werken. Nee hij bedacht wel een nieuw bedrijf.

Wat waren de hoogte punten in de afgelopen 35 jaar?

Dat was zeker in het begin. Toen hij mocht jureren en de hele wereld over reisde in luxe daarna met zijn video productie bedrijf. De mooiste documentaires heeft gemaakt op de mooiste eilanden.

Maar problemen overwinnen met het bouwen van websites was ook heel gaaf. Nu mogen webpagina ongeveer 2,5 mb zijn, maar toen 4k. dat is nogal een verschil. Anders kon je de websites niet eens gebruiken.

CopyRobin is natuurlijk zijn mooiste hoogte punt. Dat ik van alle fouten die ik heb gemaakt in het verleden zoveel heb geleerd dat er nu iets staat waar hij enorm trots op is. Terwijl hij 55 jaar oud is.

Een van mijn grooste persoonlijk fouten is te klein denken, die kruideniers mentaliteit

Eric van Hall

Wat is dan een van die belangrijkste fouten waarvan je zoveel hebt geleerd?

Te klein denken. Een kruideniers mentaliteit. Dat is heel slecht als je onderneemt. Met CopyRobin denkt hij heel groot. Hij wil de grootste content schrijver worden in de wereld. Dit moet in 2030 geregeld worden.

Waarom schrijven we nog blogs?

Ik vroeg dit omdat ik zelf een klein onderzoekje had gedaan. Want in januari 2020 zijn er meer dan 350 miljoen post geschreven. Dat zijn 5,8 posts per dag.

Het gaat vooral om kwaliteit en niet om kwantiteit. De meeste mensen denken dat kwantiteit nog steeds goed is voor SEO. Maar helaas. Dit is al lang niet meer zo.

Eigen content is enorm belangrijk. Jouw eigen identiteit laten zien door middel van goeie content en duidelijke oprechte uitleg. Hiermee kan je jezelf onderscheiden van je concurrentie.

Als je stopt met content schrijven weet Google je helemaal niet meer te vinden. Dus zorg dat je altijd blijft bloggen. Maar wel kwaliteit.

Gemiddelde blog duurt 3,5 uur om te schrijven. 70% van de bloggers is jonger dan 35 jaar. Dat is logisch want als je begint aan je carrière dan begin je vaak met blogs schrijven.

Wie moeten er allemaal blogs gaan schrijven?

Ik roep volluit dat is iedereen, maar Eric is het hier niet mee eens. Want een vakman bijvoorbeeld een loodgieter hoeft niet echt te bloggen. Voor hem zijn reviews veel belangrijker.

Wat is het verschil tussen een content pagina en blog?

Content pagina is meer manier om de bezoekers van de juiste informatie te voorzien. Zoals Homepage, product pagina’s, contact pagina’s en faq’s.

Een blog moet mensen entertainen, informeren, inspireren en het liefst dat je via Google mensen op je site krijgt. Bij Media Web komt 90% via een blog binnen en niet via de Homepage.

Eric vertelt een mooi verhaal over een zwembaden bedrijf dat op de rand van een faillissement stond. Luister zelf het hele verhaal op de podcast. Maar de persoon over wie het gaat is: Marcus Sheridan

Hoe kom je aan de juiste onderwerpen?

Waar moet je nu over bloggen? Eigenlijk heel simpel. Begin eens met de vragen die jou klanten aan je stellen. Begin die eens te beantwoorden in een blog. Dan kom je al een heel eind. Een begrippenlijst is ook een goeie.

Hoe kom je aan de ideale titels voor je blog?

Een van de belangrijkste zaken van content marketing is de titel van je blog. Samen met de meta tag is de titel het belangrijkste. Dus je moet gaan nadenken waarom zouden mensen klikken op de link (dus titel).

Content Marketing & Bloggen: Hoe verzin je een perfecte titel zodat Google je vindt?

Vroeger moest je vaak alleen een klik uitlokken maar dit is allang niet meer. Clickbait. Tegenwoordig is dit een no go. Dit werkt averechts. Dus geen titel meer maken die lokt maar zonder de beloften na te komen?

Wat Eric eigenlijk zegt is dat je de zoekwoorden even vooraan in je titel moet zetten en dan dubbele punt en dan doe je een belofte. Die belofte moet je wel nakomen met je blog.

Onder de titel in de inleiding vul je dit dus aan waar het allemaal over gaat. Bijvoorbeeld: Zoekmachine optimalisatie: de 3 belangrijkste trends voor 2020 en dan daaronder begin het verhaal van: Onze zoek machine optimalisatie experts selecteerde ieder 3 trends voor 2020, en lees dit in 5 minuten.

Zorg voor tussenkopjes en witvelden dit zorgt ervoor dat bezoekers door de tekst heen scrollen

Eric van Hall

Als het op deze manier doet is de kans veel groter dat ze gaan klikken en ook daadwerkelijk je verhaal gaan lezen. Want de titel is pakkend en duidelijk en in je inleiding vertel precies wat er staat.

In de podcast gaat Eric hier nog wat dieper op in (1:06). Eric gaat ook in op de inhoud van de blog en dat teksten beter presteren als er meer dan 2000 woorden in staan.

Ook hebben we het nog even over voice search.

Top 10 zoekresultaten in google hebben meer dan 2000 woorden aan tekst.

Eric van Hall

Blog strategie: Waar moet je opletten, wat is de beste?

Strategie is natuurlijk heel belangrijk. Wat wil je bereiken met je blog.

Als je doel is veel bezoekers van de zoekmachines te krijgen dan zul je dus zoektermen moeten zoeken die haalbaar zijn. Daar dan heel gericht een planning voor maken.

Afvragen hoevaak heb ik een blog nodig, kan je überhaupt zo vaak een blog produceren? Wat moet ik dan doen om kans te maken om boven in de zoekresultaten van Google terecht te komen.

Wat moet ik doen om met bepaalde zoekwoorden op de eerste pagina te komen?

Een Monster-blog schrijven is dan een zo’n optie. Een mooie techniek hiervoor is de skyscraper. Brian Dean is een geweldige bron voor dit soort informatie.

Een SkyScraper blog is een soort mega groot gebouw over een bepaald onderwerp waar google niet omheen kan. Maar dit kost natuurlijk een enorme inspanning.

De strategie moet zijn. Dit is mijn doel, en wat is haalbaar? Wat is daarvoor nodig? Maak vandaar uit keuzes, maak dan een plan en hou je eraan.

Scannable maken van een blog: Wat is dat?

Dat is eigenlijk de boodschap van jou verhaal in 20-30 seconden door de bezoeker door te scrollen kan scannen. Veel quotes, en veel wit regels tussen de teksten zodat het geen lange lap tekst wordt.

Het belangrijkste van Scannable is: Dat bezoeker in 20 – 30 seconde de boodschap van je verhaal kunnen begrijpen

Eric van Hall

Werk met tussen kopjes waardoor mensen overal in het verhaal weten waar het over gaat.

Gouden tip voor ondernemers!

Zorg dat je een probleem oplost voor een doelgroep die jouw product of dienst kan betalen. Dit is waar veel ondernemers de fout in gaan. Ze beginnen vaak iets wat ze zelf gaaf vinden.

Begin geen koffiehuis op Antarctica

Eric van Hall

Gouden tip voor een blog!

Kies een niche. Kies iets waarin jij echt uniek kan zijn. Niet zo rustig dat er niemand is. Begin geen koffie huis op Antarctica. Er moet wel traffic zijn. Zorg er voor in die Niche dat mensen niet om je heen kunnen.

We bespreken in de podcast ook de niche van het eCommerce Café.Ik vertel dat ik alle eCommerce ondernemers lid wil maken van het eCommerce Café.

Maar dat ik erachter ben gekomen dat de startups de meeste tijd kosten en het minste opleveren. Ik moet dus in mijn Niche nog meer gaan verkleinen.

Meer gaan focussen op de wat grotere webshops die meer opleveren en minder tijd kosten. Als ik hier meer de focus opleg dan ik deze groep ook beter bedienen.

Ga schrijven/bloggen over het product wat jouw de meeste winst oplevert. Dat is natuurlijk de juiste strategie, om bloggen ook rendabel te maken.

CopyRobin Gratis proberen

CopyRobin gratis uitproberen?

Je krijgt bij CopyRobin sowieso al 2 credits cadeau. 2 Credites staan voor ongeveer 400 woorden aan content in de standaard moeilijkheidsgraad.

Mocht je na deze gratis credits besluiten verder te gaan met deze service. Dan krijg je een korting van €75,- op je eerste abonnement’s kosten. Wil je hiervoor gebruik maken, dan kan dit met deze speciale code: eCafe2020

Vaste vragen rondje met Eric van Hall – Online Marketing Expert

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of mail adres kan je horen in de podcast.
Hoeveel is genoeg?  Daar denkt Eric niet over na. Want nadenken over geld is een verkeerde motivatie. Zijn grote voorbeeld is zijn schoonvader. Die is 90 werkt 10 dagen achter elkaar en is dan 4 dagen vrij.
Wat is je favoriete podcast? Luister nooit naar zijn eigen Podcast. Linkedin Formed – Mark Williams / Maar ook de marketingbook podcast
Wat is je laatst gelezen management boek? Venture Deals – Brad Feld – Jason MendelsonMeasure What Matters – John Doerr
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? The 7 Habits of Highly Effective People – Stephen Covey
Hoelang bestaat Facebook nog?
Die zullen er nog wel een tijdje zijn. Die hebben genoeg geld om de concurrentie op te kopen.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
3 a 4 keer. Maar of hij hier over liegt is niet duidelijk.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Youri Lieberton – Want hij kan heel mooi praten over time management.

Onwijs bedankt Eric van Hall

Ik blijf de start van CopyRobin zo’n inspirerend verhaal vinden, dat iedere ondernemer dit gehoord zou moeten hebben. Opgegeven is geen optie. Er zou een film over gemaakt kunnen worden. Mij heb je dan in ieder geval als kijker.

Verder onwijs bedankt Eric voor het dele van je kennis. De luisteraars of kijkers zullen hier veel van opsteken.

Heel veel succes met CopyRobin. Ik wordt graag klant bij je.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

1 Bericht

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 18