Branding van een Biermerk

Luister
Branding van een biermerk
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Waarom lanceert een Branding Bureau een biermerk?

In deze Podcast legt Eric Beugelsdijk uit waarom ze gekozen hebben voor de Branding van een Biermerk. Roestig Blond is niet alleen de naam van een Biermerk maar ook van een Branding bureau.

Er zijn legio branding bureau’s te vinden. Maar welk Branding bureau heeft nu zijn eigen succesvolle biermerk? Eric is samen met zijn vrouw Denise trotse eigenaar van Roestig Blond.

Eric & Denise Beugelsdijk van Roestig Blond.

Het gesprek gaat over Branding, bier, ondernemen, koffie, eCommerce, fuck ups, werkmodus, samen werken met je vrouw en nog veel meer. Eric kan het allemaal heel mooi uitleggen. Maar oordeel zelf.

Wie is Eric Beugeldijk?

Naam: Eric Beugeldijk
Woonachtig: Den Haag Geboren: Den Haag
Gezin: Vrouw Denise, 1 zoontje
Eigenaar: roestigblond.nl
Instagram: https://www.instagram.com/roestigblond/
Twitterhttps://twitter.com/RoestigBlond
YouTubekanaal
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/roestig-blond/
Commerce Platform: Showit en WooCommerce (Denkt na over Shopify)
eMail Marketing tool: Spotler – Mailchimp – Active Campaign
Payment provider: Mollie Achteraf: Lastig met Alcohol
Hostingprovider: Transip
Bezorger: MyParcel
Verkoopkanalen: Nope!

Introductie door Dick de Zwart

In Podcast nr. 4 was ik in gesprek met Dick de Zwart. Aan het einde van deze Podcast vroeg ik Dick wie mijn volgende gast moest zijn.

e-Mailmarketing expert Dick de Zwart in gesprek bij eCommerce Café

Dick de Zwart hoefde hier niet over na te denken en zei gelijk Eric Beugelsdijk. Deze man heeft een gaaf marketing verhaal. Deze moet je zeker eens naar luisteren.

Na een een eerste telefoontje met Eric begreep ik Dick gelijk. 2 maanden later zitten we hier.

Wat doet Roestig Blond

Roestig Blond wil zijn zijn biertje een punt maken. Als je wilt laten zien hoe je met branding succesvol kan zijn, dan moet je dat bewijzen.

Branding van een Biermerk

Roestig Blond is dus een biertje en een branding bureau. Het biertje is dus een branding product van het eigen bureau.

Ze hebben alles uit de kast gehaald om met branding een geweldig Haags biertje neer te zetten. Dit is gelukt. Zeker in de regio.

Eric wil de ondernemer aanspreken die denk dat Branding voor zijn product of bedrijf onmogelijk is.

Je kan al voor dat je begint met je bedrijf bij Roestig Blond een pakket afnemen die je helpt met je eerste idee live te krijgen. Dus helpen ze je alleen met het design. Dit noemen ze branding in de eerste vorm.

Zo hebben ze bij Roestig Blond een Kickstart Planning.

Roestig Blond proeven?

De luisteraars of kijkers van deze aflevering kunnen mee doen aan een proeverij. Waar we eerst een biertje gaan proeven en daarna gaan praten over Branding. Super gaaf natuurlijk om zo met ondernemers te kunnen sparren. Onderaan meer info.

Proeven van een overheerlijk biertje. Maar wat heeft dit biertje te maken met Branding?

Roestig Blond ruikt en smaakt heerlijk

Eric laat mij een biertje proeven en legt uit hoe ik deze het beste kan proeven. Kijk naar de video of luister naar de podcast voor de instructies. Eric vertelt dit namelijk vol passie. Proost

De grootste uitdaging voor was een lekker biertje maken zelf, maar dat was niet zo heel lekker!

Eric Beugelsdijk

Belangrijk was natuurlijk om een lekker biertje te brouwen

Je kan met Branding een hoop doen. Maar als het biertje niet te zuipen is dan ben je gauw klaar. Hier lag best een uitdaging.

Want Eric heeft zelf ook geprobeerd om een biertje te brouwen. Maar deze was niet heel lekker.

Roestig Blond is een overheerlijk biertje van een Branding Bureau.

Hoe het tot stand kwam

De naam is een verhaal apart. Maar Eric zijn vrouw Denise is een prachtige blondine, en Eric zelf heeft een prachtige roestige haarkleur. De keuze voor de naam Roestig Blond was al eerder bekend dan het idee.

Maar ze wilden graag een Branding bureau gaan beginnen, maar ze wilde zelf ook een product/merk gaan branden. Wat aansloot bij hun.

Eric en Denise houden ervan om op een terrasje op de Grote Markt in Den Haag een lekker te genieten van een lekker biertje. Dus een biertje lag heel dicht bij hun. Daarom besloten zij een biertje te gaan brouwen.

Crowdfunding campagne voor het biertje

Door middel van een CrowdFunding Campagne hadden ze eigenlijk het bier al verkocht zonder dat ze het eigenlijk al hadden.

Met 115 investeerders/kopers van het bier, was Roestig Blond als bier eigenlijk ook al direct gelanceerd. Dit werkt echt heel goed.

Er ontstond een verhaal om Roestig Blond als bureau en als Biermerk. Dat merk werd dus direct gedragen. Omdat het een lokaal biertje is, zijn er gelijk van vele kanten interesses.

Ze stonden direct in alle lokale kranten, door de radio werden ze uitgenodigd om eens te komen praten, dus het liep eigenlijk allemaal direct goed, en dit was eigenlijk alleen nog maar de lancering van het bier.

Na de lancering van het biertje was het merkverhaal geboren en dus geslaagd.

Eric Beugelsdijk

Hoe maak je van een succesvol Biermerk nu een branding bureau?

Ze hebben natuurlijk zelf een verhaal waar uit blijkt dat ze het kunnen. Daarmee kunnen ze laten zien wat Branding is. Dit is dus anders dan andere bureau’s.

Want Roestig Blond kan spreken van uit eigen ervaring en vanuit eigen middelen dat het kan. Waar andere bureau’s graag geld uitgeven van hun klant zonder ooit zelf iets gepresteerd te hebben.

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Brainstorm sessie met een klant. Team sessie met iedereen van de organisatie. Hier haalde Eric veel plezier uit.

Heb je het tijdens deze sessies dan ook wel eens over klantbeleving?

je kan namelijk nog zo’n goeie branding hebben, en zo’n goed product maar als je als klant als stront behandeld wordt is het gauw klaar met de branding.

Dit is zeker belangrijk. Dit is precies wat die customer journey zo belangrijk maakt.

Heeft Roestig Blond al personeel?

Nee nog niet. Ze hebben wel een zzp’er als designer. Die ondersteunt Roestig Blond voor 3 dagen in de week. Zodra er een nieuw kantoor is zal het waarschijnlijk wel een stuk sneller gaan.

Roestig Blond in gesprek met eCommerce Café

Waarom ben je van ondernemer terug naar een werkgever gegaan?

De zekerheid van financieren en omdat Eric nog moest leren. We kennen allebei Marc Schussler van Spotler. Hier voelde hij zich een ondernemer. Samen met Dick de Zwart heeft jaren gave projecten gedaan bij Spotler.

Wat waren je hindernissen als jonge startende ondernemer?

Grootste issue was: Hoe krijg ik markt. Later met Roestig Blond had Eric al een netwerk. Maar met welke producten zou hij moeten gaan werken.

Financieele vrijheid creëren door interim opdrachten binnen te halen.

Na het verlaten van Spotler is hij interim klussen gaan doen om zo inkomsten te gaan generen om zo wat tijd over te houden voor de ontwikkeling van zijn biertje.

Wat waren jouw Major Fuck Ups als ondernemer?

Zijn eerste onderneming na zijn studenten tijd was een grote Fuck Up. Hij deed gewoon te veel. Hij deed ook de dingen waar hij niet goed in was.

Nu weet hij dat alle dingen waar hij niet goed in is kan hij inkopen.

Wat als je nu geen geld hebt om te zaken uit te besteden?

Dan moet je kapitaal regelen anders kan je niet groeien. Want als je alles zelf gaat doen dan ben je een enorme rem op je idee.

Eric zijn opdrachten voldoen altijd aan de 3 P’s

1e P staat voor Plezier, 2e P staat voor Portfolio en de 3e P staat voor Poen. Soms verdien je niks maar is het een leuke klus en is het goed voor je portfolio, en soms is het een mider leuke klus maar is het geld weer heel goed.

Eric haalt ook nog even de “The 4 hour workweek – Timothy Ferris” aan.

Als Portfolio en Plezier niet in de opdracht zitten dan moet je 2 keer de P van poen vragen. Haakt de klant dan af is het prima. Zegt de klant alsnog ja. Dan hou je er in ieder geval wat aan over.

Wat was jou diepte punt als ondernemer?

Dat wel stoppen met zijn eerste bedrijfje. Omdat hij het idee heeft dat er veel meer uit te halen was.

Daar heeft hij gelukkig wel van geleerd om los te laten, en weer verder te gaan.

Wat waren je hoogte punten

Dat was toch wel de lancering van het biermerk. Dit was een grandioos gaaf feest geworden. Ze houden van vieren van de hoogte punten.

Hoe heb je eigenlijk Denise zo gek gekregen om samen te gaan ondernemen?

Eigenlijk was het andersom. Ze zaten samen in discussie van wat de volgende stap zou worden voor Eric. Of blijven bij Spotler of een nieuwe baan zoeken, of gaan ondernemen?

Zijn vrouw vroeg Eric wat zou je over 18 jaar tegen Luka(hun zoontje van toen 1) zeggen? Volgens Eric was dit een echte no brainer en zou hij volmondig zeggen volg je hart en je passie.

Daar heb je jouw antwoord zei Denise tegen Eric. Maar dit betekend dat we alles op het spel gaan zetten. De druk op het gezin wordt groot. Waarop ze ze zeiden maar dat fixen we wel.

Hoe gaat het samen werken met je vrouw?

Dat gaat eigenlijk verrassend goed. Hij zou het misschien niet iedereen aanbevelen.

Gaat het dan 24 uur per dag over de zaak bij jullie thuis. Dat is en was wel het gevaar. Een kind helpt erbij om dit tegen te gaan.

Hoe gaat samen werken met je vrouw?

Maar er zijn ook duidelijke afspraken over gemaakt. Zo bespreken ze in bed geen zaken meer. Want in het verleden kwam het wel eens voor dat er vlak voor het slapen wel eens iets werd verteld. Waardoor de een het kwijt was en de ander juist daardoor in de werkmodus terecht kwam en de halve nacht daardoor wakker lag.

We zeggen ook tegen elkaar: Nu ff niet. Ik zit niet in de werkmodus dus graag een ander onderwerp.

Eric Beugelsdijk

Ze kiezen ook bewust voor familietijd. Het leukste van ondernemen is dat je daar meer invloed op hebt.

Heb je nog goeie tips voor andere ondernemers?

Eric zijn aller belangrijkste tip zou zijn: Denk vooral na over je verhaal en hoe je dat wilt overbrengen aan je doelgroep.

Worden jullie echt een bier merk of toch een Branding Bureau?

Als ze een echt biermerk willen worden dan moeten ze 10 keer zoveel omzet doen met bier dan nu. Dat kost heel veel tijd en dat is iets wat ze niet hebben omdat ze met het bureau bezig zijn.

Ze hebben nu al besloten om alles via groothandels te verkopen en andere kanalen. Maar mocht blijken dat ze binnen 2 jaar echt heel hard gaan groeien met het bier dan zou het zo maar kunnen dat ze zich volledig gaan focussen op het bier.

Hij sluit dit eigenlijk uit omdat het bureau veel harder groeit dan het biermerk.

10-15% van de tijd besteden we aan ons bier.

Eric Beugelsdijk

Eric vindt het ook belangrijk om bezig te zijn en te netwerken om zo van elkaar te leren. Daarom stel ik voor dat Eric lid moet worden van het eCommerce Café.

Wat is je doelstelling voor 2020?

Ja een nieuw kantoor. In hetzelfde pand als de brouwer. Andere doelstelling is om 10.000 liter gebrouwd te hebben in 2020. September een groot feest. Dat moet echt mega worden.

Hoe ziet Roestig Blond er over 5 jaar uit?

Biermerk is een stuk groter. Dan zitten ze op 50.000 liter per jaar. Het merk wordt groter. Met koffie en nog andere producten. Maar ook een eigen kantoor.

Roestig Blond Koffie

Wat doe je zelf over 5 jaar?

Allereerst komt er nog een zoontje aan. Misschien wel een 3 kindje. Misschien wil hij wel als investeerder startups kan gaan helpen.

Hoe hou jij je focus, Eric?

Ja daar ben ik niet zo goed in zegt Eric direct. Zijn vrouw is er gelukkig wel goed in. Ze gebruiken monday als project management tool. Denise wijst hem er regelmatig op dat hij daar mee moet werken om ze de focus te houden.

Brainstorm avond met ondernemers

Zou het niet gaaf zijn als er een aantal ondernemers bij elkaar komen om te brainstormen over Branding. Leuke ruimte met een overheerlijk biertje erbij en elkaat tips geven. Eric & Dries zijn dol enthousiast.

Bier gym misschien een onderdeel van een brainstorm avond?

Dit is precies waar het eCommerce Café voor staat. Samen sta je sterker. Want als ondernemers bij elkaar komen dan gebeurd er iets. Lid worden van een Netwerkclub waar veel activiteit is.

Gratis Proeverij

Branding voor webshop – laten we regelmatig bij elkaar komen om eens over Branding te praten. Post onder deze blog een reactie of stuur een mail naar branding@ecommercecafe.nl dat je hier graag een keer bij wilt zijn.

Vaste vragen rondje met Eric Beugelsdijk – Branding Expert

Hoe kunnen mensen je bereiken? Via Linkedin of mail adres kan je horen in de podcast.
Hoeveel is genoeg?  Een leuk en gezellig leven met het gezin is waar Eric voor gaat. Eric heeft niet de ambitie om miljonair te worden. Eric is nog lang niet klaar.
Wat is je favoriete podcast? BNR podcast – greenquest
Wat is je laatst gelezen management boek? Getting things done – David Allen
Welk boek moet je als ondernemer zeker gelezen hebben? The 7 Habits of Highly Effective People – Stephen Covey 7 & Simon Sinek
Hoelang bestaat Facebook nog?
Wie gebruikt het nog. Community en Event plek zal nog wel even blijven.
Hoelang draag jij een spijkerbroek?
Hangt van het gedrag van zijn zoontje af. Maar gemiddeld een dag of 2.
Wie zou jij graag willen horen in mijn podcast?
Niels Verweij van Dekbed-discounter.nl

Onwijs bedankt Eric Beugelsdijk

Een goed gesprek en een lekker biertje. Dit is altijd een ideale combinatie. Ik vond het gezellig, leerzaam, inspirerend, vriendelijk en leuk.

Daarom wil ik eric enorm bedanken voor de leuke gesprek. Ik blijf je zeker volgen en we gaan samen brainstorm avonden doen onder het genot van een Roestig Blond Biertje. Ik verheug me er al op.

Deze Podcast kan je luisteren via:

Luisteren kan via: Apple – Spotify – Google – Breaker – Overcast –Podbean – RadioPublic – Stitcher – RSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 21