Betrokken klanten door crowdfunding, met Simon Douw

Luister
Simon Douw
Uw gastheer
Dries de Gelder

Ik heb een enorme passie voor eCommerce. Ik volg zelf al jaren allerlei podcasts op het gebied van online marketing, eCommerce en SEO. Nu deel ik graag al deze kennis met jullie.

Crowdfunding kan een manier zijn om niet alleen geld op te halen, maar ook om betrokken klanten te creëren. Je kan een gevoel van eigenaarschap en loyaliteit voor klanten bereiken die op geen andere manier mogelijk is. Ben je benieuwd hoe? Luister dan naar deze aflevering van het eCommerce Cafe.

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Wie is Simon Douw ?

  • Naam: Simon Douw.
  • Eigenaar: Down Side Up.

Linkjes

Vast vragenrondje

Hoe kunnen mensen je bereiken? mailen naar simon@downsideup.nl
Hoeveel is genoeg? Het is nu al genoeg. Simon investeert veel in projecten waar hij zelf aan meewerkt, dat vindt hij Interessanter dan alleen geld investeren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Bernd Mintjes, die eerder in het eCommerce Cafe was.
Wat is je favoriete podcast? The Prison Show, van Simons vader.
Wat is je laatst gelezen managementboek? Het Grote Crowdfunding Boek.
Wat is het beste managementboek dat je ooit gelezen hebt? Ricardo Semler.
Hoe maken we ecommerce duurzamer? Zorgen dat je producten duurzaam zijn. Niet alleen in marges denken. 
Hoelang draag jij een spijkerbroek? 2 dagen.

Cadeautje voor luisteraars: Het Grote Crowdfunding Boek

Simon heeft aangeboden Het Grote Crowdfunding Boek weg te geven aan een luisteraar van het eCommerce Cafe. Je kan meedoen door jouw leukste crowdfunding idee in de comments onder de LinkedIn post over deze aflevering te plaatsen. Succes! 

Crowdfunding als rode draad

Crowdfunding loopt als een rode draad door Simons werkende leven voor de afgelopen 13 jaar. Al voordat je het woord kon Googlen, deed Simon aan crowdfunding. Hij deed als student mee met een ondernemerswedstrijd en won 100.000 euro voor ‘Crowd About Now’. Ze gingen het eerste crowdfunding platform van NL bouwen. Crowd About Now bestaat nog steeds, maar Simon is er niet meer bij betrokken. 

Simon en zijn compagnons begonnen ontzettend naïef en dachten dat ze iets nieuws hadden bedacht. Er waren echter 3 bezwaren waar veel mensen mee kwamen:

  1. Ondernemers willen niet met de billen bloot omtrent hun financiële zaken.
  2. Particulieren hebben geen verstand van zaken en gaan niet investeren.
  3. Het is juridisch niet mogelijk om zomaar via internet leningen uit te geven.

Dat laatste bezwaar was waar, dus die ton prijzengeld is rechtstreeks naar de Zuidas advocatuur gegaan om te regelen dat dit wel mogelijk werd. Dat is gelukt en nu is dit wel mogelijk gelukkig.

Mag je als ondernemer zelf crowdfunding doen? 

Je mag niet zonder voorwaarden zomaar publiek een financieel product aanbieden, daar zitten zowel Nederlandse als Europese regels aan vast. Je moet aan voorwaarden voldoen, en dat is nog best best een opgave. Dat is waarom die crowdfunding platforms er zijn: handig voor de IT, hebben vaak zelf een groep investeerders, maar ook voor het juridische stuk dat dit platform je hierin mag ondersteunen. 

Simon is niet meer betrokken bij Crowd About Now, want na 1 jaar merkten ze dat het veel groter is dan alleen NL. Simon en zijn compagnons wilden alle drempels voor crowdfunding wegnemen. Toen zijn ze uit Crowd About Now gestapt en is Douw&Koren geboren. Dit was het eerste crowdfunding adviesbureau ter wereld. Ze gaven advies aan ministers, toezichthouders, banken, bedrijven. Dan voelde het niet zuiver om ook zelf een platform te hebben, dus hebben ze de rechten voor Crowd About Now weggegeven aan daklozen in Amsterdam. 

Down Side Up – verbinding door crowdfunding

Down Side Up is een bedrijf dat bekijkt hoe je met groepen mensen bijzondere dingen kan doen. Je kan in je eentje een plan of oplossing bedenken, maar met een groep kom je op veel meer inzichten. Het is een trainingsbureau, maar doet ook zelf crowdfunding campagnes. 

Je kan voor crowdfunding kiezen om veel redenen. Als je geld nodig hebt, maar ook om te testen hoe mensen reageren van het product, checken of er voldoende afzetmarkt is, en het gaat ook vaak over betrokkenheid. Simon gelooft steeds minder in adverteren. Het kan een deel van je strategie zijn, maar misschien niet het enige. Bij crowdfunding kan je een vorm van eigenaarschap en loyaliteit van je klant krijgen, die je op bijna geen andere manier als ondernemer kan bereiken. Bij Down Side Up helpen ze bedrijven dit resultaat te behalen.

Wat is de rol van Simon binnen Down Side Up? Hij doet alles wat nodig is om het bedrijf en de campagne verder te brengen. Down Side Up heeft een team dat de hele campagne maakt, de rol van Simon om te zorgen dat het goed gaat, maar ook of het zin heeft over 3 of 4 jaar. Het gaat niet alleen over geld ophalen, maar ook over de vraag of de funders over een paar jaar nog steeds aan het bedrijf gebonden blijven. 

Het succes van de campagne hangt niet af van de duur van de campagne zelf.

Wanneer moet je kiezen voor crowdfunding?

Er zijn verschillende vormen van crowdfunding: lening, donatie, rewards (voorverkoop), aandelen, of een converteerbare lening (eerst is het een lening, maar de crowd krijgt de kans om de lening om te zetten in een aandeel). Welke vorm het beste is ligt aan de strategische doelen, type product, en plannen voor de toekomst van het bedrijf. In Nederland wordt er het meest geleend.

Wanneer kies je voor crowdfunding en wanneer niet? Er zijn veel factoren om rekening mee te houden. Simon raadt je aan om niet te beginnen aan crowdfunding:

  • Wanneer je niet heel transparant wil zijn over hoe, wat en waarom je iets doet. Mensen nemen een risico voor jou, dan moet je eigenlijk wel transparant zijn. 
  • Wanneer het je puur om geld te doen is en je het ook op een andere manier kan krijgen. Crowdfunding is dan vaak relatief duur en je krijgt beslommeringen van lastige mensen. 

Wanneer crowdfunding wel een goed idee is:

  • Als je het belangrijk vindt dat mensen ambassadeur worden en betrokken zijn bij je bedrijf. Daar moet je dan ook in investeren.
  • Als je transparant wilt zijn.
  • Als je een goede business case hebt en hoge rente kan geven.

Hoe werkt een crowdfunding campagne?

Hoe lang een crowdfunding campagne duurt ligt aan de campagne zelf en het platform. Gemiddeld duurt een campagne 30 dagen. Simon geeft als tip dat hoe langer je neemt, hoe lager je succes. Dit heeft met urgentie te maken. Je wilt dat je campagne compact en urgent is. Simon heeft bijvoorbeeld campagnes gedaan die 10 minuten duren, soms gaat het heel snel. 

Het succes van de campagne hangt niet af van de duur van de campagne zelf, maar hoe je pre-crowdfunding doet. 85-90% van het werk zit voor de lancering, waarbij je mensen klaarstoomt en test of de campagne werkt. Het aanloop termijn ligt aan hoe lang het duurt om een goed filmpje te maken en hoeveel mensen je vooraf geïnteresseerd krijgt. Je wilt op dag 1 al laten zien dat het succesvol kan zijn, dit heet social referencing. 

Een succesvolle crowdfunding campagne kan er op verschillende manieren uitzien:

  • Veel geld op de teller. Dit betekent dat je financieel een mega sprong kan maken. 
  • Een heel betrokken crowd. Daardoor staan ze ook met duizenden klaar als ze lanceren, het voelt echt als hun product. 
  • Als de crowd ook echt zichtbaarheid oplevert. Bijv. investeerders die voor PR zorgen.
  • Kleine onderneming waarbij duizenden mensen uit meerdere landen het bedrijf aan het bouwen zijn. Alleen al de advertentiewaarde kan de investering overstijgen, dan heb je het niet eens over het geld dat je ophaalt. 

De toekomst van crowdfunding

Er bestaan twee verschillende soorten crowdfunding: warm en koud. Bij koude crowdfunding is er een financiële relatie en meer niet. Bij warme crowdfunding wordt de crowd juist op verschillende manieren ingezet, bijvoorbeeld voor meer zichtbaarheid. Beide kunnen waardevol zijn voor de samenleving volgens Simon. Koud is hard gegroeid in het verleden, maar dit gaat steeds meer terug naar crowdfunding als een soort bank. Simon werkt meer aan de warme kant van crowdfunding. Geld is belangrijk, maar er gebeurt meer. Daar zit unieke waarde van crowdfunding, en daar ligt dan ook de toekomst van crowdfunding. 

Bedankt Simon

Simon, bedankt voor het delen van je inzichten omtrent crowdfunding. Het is fantastisch om te horen wat er allemaal mogelijk is door een crowdfunding campagne.

Volgende gast: Tristan Albersen

Tristan Albersen is Senior Commercial Operations bij Micazu, een platform om je vakantiehuis te verhuren. Hij heeft een passie voor marketing, de tips zullen je om de oren vliegen.

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je deze aflevering zeker niet mist. 

Deze podcast kun je luisteren via:

AppleSpotifyGoogleSoundcloudBreakerOvercastPodbeanPocket Cast –  RadioPublicStitcherRSS

Jouw mening telt

Meer van deze show

eCommerce Cafe

Subscribe

Aflevering 46